Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.

مراحل الگوبرداری در سازمانهای پيشرو

مراحل الگوبرداری در سازمانهای پيشرو

امروزه در عرصه رقابت و رقابت پذیری جهانی ، بکارگیری تجربیات موفق سازمانها نقشی سازنده در کلان نگری و مطلوبیت مدیریت ایفـا می نماید ، سازمانها بجای بکارگیری فرایند زمانبر ایــجاد دانش ، بیشتر بر استفاده از تجربیات موفق سازمانـــها راغب می باشد .

 

 

 

در این جا به مراحل فرآیند الگوبرداری و توضیح پیرامون مرحله طرحریزی می پردازیم :

 

- مرحله اول (مرحله طرح ریزی ) : مطالعه و شناخت فرآیندهای سازمان خود

- مرحله دوم ( مرحله جستجو ) : یافتن طرفین و شرکاء الگو برداری

- مرحله سوم ( مرحله مشاهده ) : مطالعه فرآیندهای شریک الگوبرداری

- مرحله چهارم ( مرحله تجزیه و تحلیل ) : بررسی و تحلیل تفا وتهای مابین فرآیند های سازمان خود و فرآیند شریک الگوبرداری

- مرحله پنجم ( مرحله تطبیق ) : اجرای بهبود ها بر اساس آنچه از شریک الگوبرداری آموخته ایم .

 

سازمان به دلایل ذیل از ابزار الگوبرداری استفاده می تواند :

- الگوبرداری به سازمان کمک می نماید ، دیدگاه انتقاد آمیزی را نسبت به فرآیندهای خویش داشته و آنرا توسعه دهد .

- الگوبرداری ، یک فرآیند فعال یادگیری وآموختن را در شرکت ارتقاء بخشیده و سازمان را به تغییر در جهت بهبود تحریک می کند و موجب تعامل میان سازمانهای یادگیرنده و یاد دهنده می گردد .

- در خلال فرآیند الگو برداری سازمان می تواند منابعی برای بهبود پیدا کند و همچنین می تواند روشهای تازه ای برای انجام کارها ، خارج از سازمان وتشکیلات خود بیابد .

- در خلال الگوبرداری ، نقاط مرجعی برای اندازه گیری عملکرد فرآیندهای سازمان ایجاد می گردد .

 

بر طبق مطالعات انجام گرفته ،۵۰ درصد زمان الگوبرداری در مرحله طرح ریزی صرف می گردد . این نکته حایز اهمیتی برای سازمانهایی که در مسیر الگو برداری گام نهاده اند ، محسوب میگردد که ابتدا می بایست شناخت دقیقی از فرآیندهای خویش داشته باشند و سپس به سمت شریک الگوبرداری بروند .


فعالیتهایی که در این مرحله باید انجام شوند عبارتند از :


• گام اول : انتخاب فرآیندی که بر اساس استراتژی شرکت باید الگوبرداری شود .

 

• گام دوم : تشکیل تیم الگوبرداری

 

• گام سوم : درک و مستند کردن فرآیندی که الگوبرداری می شود .

 

• گام چهارم : ایجاد معیارهای اندازه گیری عملکرد فرآیند .

 

گام اول ( انتخاب فرایندی که باید الگوبرداری شود ) :

بدین منظور می توان از زیر بند ۸-۴ استاندارد ISO 9001 جهت انجام تحلیل داده ها در سازمان استفاده نمود . مواردی که در این زیر بند استاندارد مورد نظر می باشد عبارتــــــست از تعیین ، جمع آوری و تحلیل داده های لازم که نمایان می سازد در چه حوزه هایی بهبود مداوم اثربخشی سیستم مدیریت کیفیت صورت می پذیرد .



گام دوم ( تشکیل تیم الگوبرداری ) :

پس از مشخص شدن فرآیندی که باید الگــــوبرداری شود باید تیم های لازم برای انجام این کار تشکیل شود . این تیم ها اغلب از نوع تیم های بهـبود فرآیند تشکیل می گردد . تیم های بهبود فرآیند ، معمولا به طور پیوسته سیستم ها و فرآیندهای سازمانی را مورد بررسی قرار داده و با طــــراحی مجدد ، بهبود بخشیدن ، ساده ، موثر و کارا نمودن فرایندها و نهایتا رسیدن به بهره وری با استفاده از فرایندهای بهبود یافته ، فعالیت می نمایند .

اعضاء تیم الگوبرداری متشکلند از مـــتولی فرایند ، اپراتور فرایند ( کسانی که فرایند را اجرا مینمایند ) ، نماینده مدیریت جهت ضمانـــــت اجرایی تصمیمات و تامین منابع لازم جهت ایجاد بهبود ، نیز تامین کنندگان و مشتریان هم می تواند عضو تیم الگوبرداری باشند .

لازم بذکر مباحث مرتبط با بهبود در بند ۸-۵ استاندارد و نماینده مدیریت ، نیز وظایف مربوط به آن در بند ۵ استاندارد ، یعنی مسئولیت مدیریت آمده است ، لذا سازمانهایی سیستم مدیریت کیفیت بر مبنا، ISO 9001 را استقرار داده اند بهتر می تواند فرآیند الگوبرداری را اجرا نمایند .

 

گام سوم ( درک ومستند کردن فرایندی که باید الگوبرداری می شود ) :

اینـجا نیز طبق زیر بند ۴-۱ استاندارد ، که الزامات عمومی سیستم مدیریت کیفیت را بیان می دارد ، اشاره دارد که فرایندها و توالــــــی و تعامل بین آنها باید شناسایی شوند ، لذا در سازمانهایی که سیستم مدیریت کیفیت در انها استقرار یافته فرآیندها مســــتند گردیده و تعاملات و توالی آنها نیز معین گردیده است بنابراین چنین سازمانهایی در انجام فرآیند الگوبرداری به دلیل وجود فرایند های مستند شــده راحتر و سریعتر عمل می نماید ، این بدان معنا نیست که در سازمانهایی سیستم مدیریت کیفیت استقـرار نیافته است نتوان فرآیند الگو برداری را انجام داد ، در این سازمانهای نیز می توان ورودی ها و خروجی های مرتبـط با فعالیت مورد الگوبرداری شناسایی نمود و منایع و موارد کنترل ان فعـالیت نیز شناسایی کرد و توالی و تعاملات آن فعالیت را با فعالیتهای دیگر سازمان مشخص نمود ، تمامی این موارد ، اگر مســـتند گردند به درک و مستند ساختن فرآیندی که الگو برداری میشود کمک می نماید .



گام چهارم ( ایجاد معیارهایی اندازه گیری عملکرد فرآیند ) :

در این مرحله سازمان می بایســـــت به منظور بررسی و اطلاع از وضعیت عملکرد فرآینـــدها در پارامتر هایی نظیر کیفیت ، هزینه ، زمان اقدام مقتضی نموده و در بازده هــــای زمانی مناسب نسبت به اندازه گیـــری و سنجــــش انها اقدام نمــاید . طبق زیر ۸-۲-۳ استاندارد ISO 9001 سازمان می بایست روشی را برای پایش و سنجش معیار های اندازه گیری عملکرد فرایند ها تعیین و ثبت نماید . لذا در این سازمانها انجام فرآیندهای الگوبرداری موفقتر و باسرعت بیشتری صورت می پذیرد.

 

نتیجه گیری :

همانـــطوری که اشاره گردید ، گام طرحریزی حدودا نیمی از زمان مورد نیاز فرآیند الگوبرداری را به خود اختصاص می دهد . در سازمانهایی که استاندارد ISO 9001:2000 استقــرار داده انـد ، انجام فرآیند الگوبرداری باسرعت و دقت بیشتری صورت می پذیرد ، در نتیجه این سازمانها در انجــام فرآیند الگوبرداری نسبت به سازمانهایی که از این استاندارد استفاده نکرده اند، موفقتر و بهتر عمل می کنند .

توصیه ما به سازمانها و موسساتی که امکان استقرار سیستم مدیریت کیفیت بر مبــــناء استاندارد ISO 9001 ندارد اینست که با مطابقـــــت نمودن گام های اجــرایی در مرحله طرحریزی از فرآیند الگوبرداری و الزامات مورد نظر بندها و زیر بندهای استاندارد سیستم مدیریت کیفیـت ، در راستای اجرای اثربخش و سریعتر الگوبرداری برای بهبود در سازمان خویش گام بردارند .

  • منبع: http://testiq.ir/new_content?category=98
  • تاریخ: یکشنبه 17 شهریور 1392 - 07:34
  • نویسنده:
  • صفحه: BIZKIDS
  • بازدید: 1279

ارسال نظر

سبد خرید شما

سبد خالی است

اطلاع رسانی

برای دریافت نمایندگی با شماره 02188633815 تماس حاصل فرمایید

اشتراک خبرنامه

جهت عضویت در خبرنامه
آدرس ایمیلتان را وارد کنید




آمار

  • بازدید امروز: 362
  • بازدید دیروز: 1884
  • بازدید کل: 6643124