پدر و مادرها، هرگز برای پرورش استعدادهای کارآفرینی در کودکان تان زود نیست. با توجه به این که ما به سرعت وارد عصر جدید کارآفرینی می شویم، کسانی که بیشترین آمادگی را داشته باشند، اولین کسانی هستند که جایزه ها را درو می کنند. ممکن است فکر کنید نیاز به دوره های کارآفرینی بیشتر در مدارس یا مراحل پیشرفته تر وجود دارد، اما تجربه نشان می دهد که مربیگری خوب و یادگیری همراه با عمل، برنده ها را از بازنده ها جدا می کند.
در ادامه می خواهیم در مورد یکی از جوانترین و موثرترین کارآفرینان با نام نوا لی رکلا (Neva Lee Recla) صحبت کنیم. نوا لی رکلا فقط 7 سال دارد و شجاعانه اعلام می کند که کارت ویزیت کسب و کارش را از دو سالگی توزیع کرده است.
او در یکی از وب سایت های خود ( چند کودک را می شناسید که در این سن و سال حتی یک وب سایت داشته باشد؟) عنوان می کند که در حال حاضر مشغول تهیه یک کتاب پرفروش است و به کسب و کارها این فرصت را می دهد تا با حمایت مالی از وی به عنوان یک کارآفرین جوان، برندهای خود را ارتقاء دهند. او در حال حاضر حداقل سه کسب و کار را ایجاد کرده یا در آن ها شرکت دارد، از جمله، فروش دستبند، لباس های جذاب و عالی برای کودکان و نقاشی های خلاقانه برای امور خیریه.
با توجه به نمونه های این چنینی معتقدیم که این فرصت برای همه ما وجود دارد تا روحیه درست کارآفرینی را از جوان ترین نسل بیاموزیم:
1- تجربه، معلمی بهتر از کلاس های دانشگاهی است
به خاطر سپردن حقایق سرگرم کننده نیست، اما خوشحال کردن مردم چیزی است که هرگز آن را فراموش نخواهید کرد. لازم است هر کسی طعم شکست را بچشد، چرا که شکست می تواند بیشتر از موفقیت به شما درس بیاموزد. این کارآفرین 7 ساله می گوید که هیچ گاه بازخوردهای منفی را فراموش نمی کند، اما یاد گرفته که به کارش ادامه دهد.
2- شما می توانید در نقش یک مربی به اندازه دانش آموزان خود بیاموزید
به طور حتم می توان این اطمینان را داد که شما به عنوان مربی و معلم کارآفرینان مشتاق می توانید چیزهای زیادی درباره کسب و کار و مردم یاد بگیرید. والدین نوا- کارآفرین 7 ساله- که خودشان هم کارآفرین هستند، تصدیق می کنند که از تجربه مربیگری بسیار بهره مند شده اند. این یک فرصت برد- برد است.
3- شما برای خوب عمل کردن نیاز به یک ایده جذاب و بسیار موفق ندارید
نتایج، حاصل عمل و تعهد هستند، نه ایده. همه ما می توانیم به روش های مختلف برای بهبود و ترقی این جهان فکر کنیم، اما کارآفرینان زیادی وجود دارند که برای کار نکردن بهانه های زیادی می تراشند و منتظر آن ایده نهایی هستند که شکستی در آن نباشد.
4- برای کاهش هزینه های استارتاپ به دنبال حامیان مالی شرکتی باشید
کلید موفقیت یک استارتاپ یافتن افراد هم فکر است، یعنی حامیان مالی که بتوانند در این مسیر پشتیبان شما باشند. نوا یاد گرفته است روی ایده های بشردوستانه تمرکز کند که ارزش تجاری هم دارند به همین دلیل افراد تمایل بیشتری به کمک کردن دارند.
مقاله مرتبط: چگونه کودکان خود را کارآفرین بار بیاوریم؟
5- گاهی اوقات ندانستن غیرممکن ها می تواند مفید باشد
دیدن خلاقیت و کنجکاوی نامحدود کارآفرینان بسیار جوان لذت بخش است. گاهی اوقات کارآفرینان مشتاقی را می بینیم که به خاطر آن که می دانند ممکن است اشتباه کنند، مردد هستند تا جایی که هرگز کاری را آغاز نمی کنند. نکته این جا است که اگر کاری را آغاز نکنید، هرگز موفق نخواهید شد.
6- محورهای اصلی استارتاپ به موقع و به سرعت به بهترین وجه ساخته می شوند
مهم نیست که چقدر از موفقیت ایده خود مطمئن هستید اما احتمال اشتباه کردن همیشه وجود دارد و اصلاح و غلط گیری استارتاپ اجتناب ناپذیر است. به نظر می رسد کارآفرینان جوان این مطلب را می دانند و در انجام تغییرات تردید نمی کنند.
7- با صحبت کردن زودتر می توانید بیاموزید تا با ماندن در حالت خفا
کارآفرینانی که در حالت خفا یا Stealth mode هستند، در ابتدا در مورد ایده هایشان صحبت نمی کنند یا به دنبال بازخوردها نیستند، از ترس این که ایده هایشان به سرقت نرود یا کپی برداری نشود. اما کارآفرینان با صحبت کردن با افرادی که به آنان گوش می دهند، می توانند بدون آن که تلاش زیادی انجام دهند، به نتیجه برسند. کارآفرینان واقعی به ندرت بدگمان و کج خیال هستند.
در کل، بهترین درسی که از کارآفرینان بسیار جوان همچون نوا می توان گرفت این است که " از خودتان نترسید". او کاری را که دوست دارد، انجام می دهد و شما هم باید همین کار را انجام دهید. تنها راهی که می توانید از میان چالش های کسب و کار و تغییرات بازار سربلند و پیروز بیرون بیایید این است که با شور و اشتیاق و علاقه پیش بروید. از سفر و همچنین از مقصد لذت ببرید. آینده ما و شما به همین بستگی دارد.