امروزه کودکان به جای بازی کردن با هم سن و سالانشان، سرگرم بازی با تبلت و موبایل هستند که گاهی استفاده آنها از این وسایل ساعتها زمان میبرد و ارتباط آنها را با دنیای اطرافشان قطع میکند این در حالیست که استفاده زودهنگام کودکان از تکنولوژی میتواند تبعاتی به همراه داشته باشد که گاهی والدین به علت مشغلههای زیاد از آنها بیخبرند.
به گزارش سلام خبر، آمار فروش تبلت و موبایل افزایش چشمگیری یافته و هنگامی که والدین در خانه از تکنولوژی استفاده کنند، فرزندان نیز نسبت به استفاده از آن کنجکاو و ترغیب میشوند. حال باید دید آیا والدین مجازند چنین وسایلی را در اختیار فرزندانشان قرار دهند؟
دکتر امیر محمود حریرچی، متخصص سلامت عمومی درباره تبعات استفاده زودهنگام کودکان از تکنولوژی معتقد است که استفاده زیاد کودکان از وسایلی همچون تبلت وموبایل میتواند خلاقیت کودک را از بین ببرد، چرا که خلاقیت از سنین کودکی شکل میگیرد و کودک باید بیاموزد آنچه را که میخواهد با آن سرگرم شود خودش بسازد، اما تکنولوژی همه چیز را آماده در اختیار کودک قرار میدهد و به او اجازه فکر کردن نمیدهد.
حریرچی در ادامه افزود: اصل مساله این است که باید دید چرا کودکان از این تکنولوژیها استفاده میکنند؟ والدین نمیتوانند برای کودکان خود وقت بگذارند بنابراین برایشان وسایلی تهیه میکنند تا سرگرم کننده باشد.
وی با بیان اینکه خانوادهها باید احساس مسئولیت کنند، اظهار کرد: خانوادهها باید آموزش بینند و بیاموزند که اعتماد به نفس لازم را به کودکانشان بدهند. آنها باید آگاهی پیدا کنند که چه خطراتی کودکانشان را تهدید میکند مثلا مضرات استفاده از موبایل به والدین آموزش داده شود.
وی در راستای آموزش به خانوادهها، ساخت برنامههای آموزشی در رسانه را مهم میداند اما ضمن بیان اینکه برنامههای موثر در این زمینه تولید نمیشود افزود: رسانهها تنها اعلام خطر میکنند در حالیکه آنها باید به فکر ارائه راه حل باشند. باید برنامههایی تولید شود که کارشناسانه باشد اما در این قضیه تنبلی میکنیم و صدمهاش را بعدها متوجه میشویم.
این متخصص سلامت معتقد است که سن استفاده از تکنولوژی بستگی به محیط رشد کودک دارد اما به طور معمول از سه سالگی به بعد میتواند از این وسایل استفاده کند. از سوی دیگر خانوادههایی هستند که به علت شاغل بودن پدر و مادر تبلت و موبایل را جایگزینی برای پر کردن خلأ خودشان میدانند در حالی که برخی روانشناسان این روش را توصیه نمیکنند.
حریرچی مهد کودکها را جایگزین تقریبا مناسبی برای پر کردن خلأ والدین شاغل دانست و عنوان کرد: روی سیستم مهدکودکها کنترلی نیست و مربیهای مهد آموزش دیده نیستند، در حالی که آنها باید روشهای یادگیری را بلد باشند و بدانند چگونه باید با کودکان رفتار کرد.
وی سپس با هشدار اینکه جای خالی خانواده امروزه احساس میشود بیان کرد: همه خانوادهها باید روان شناس شوند و اطلاعات کافی درباره تربیت کودکان داشته باشند.
هم چنین دکتر محمد حسن فیروزی، روانپزشک و روان درمان کودک نیز در گفتوگویی با ایسنا، درباره تبعاتی که ممکن است استفاده زودهنگام از تکنولوژی برای کودکان داشته باشد معتقد است: تمرکز کودکانی که زیاد از تکنولوژی استفاده میکنند در آینده روی دروس کم خواهد بود و دچار افت تحصیلی میشوند.
وی کاهش اعتماد به نفس کودکان را از دیگر معایب استفاده از تکنولوژی دانست و عنوان کرد: کودک باید بتواند به اسباب بازی مسلط باشد و دائما برنده شود تا احساس توانمندی کند و اعتماد به نفسش بالا رود؛ در بازیهای تبلت و موبایل این اتفاق نمیافتد و کودکان پیاپی دچار شکست میشوند، درنتیجه اعتماد به نفس آنها پایین میآید.
وی ادامه داد: این کودکان در ارتباط گیری با هم سن و سالانشان نیز دچار مشکل میشوند چرا که بیشتر سرگرم تبلت و موبایل خواهند بود و ارتباطشان با اطراف قطع میشود.
فیروزی با بیان اینکه والدین آموزش کافی درباره فرزند پروری ندیدهاند گفت: پدر و مادرها با کودکان خود بازیهای فعالیتی انجام نمیدهند بلکه از سنین پایین بازیهای فکری تهیه و تصور میکنند این عمل میتواند قدرت ذهنی کودک را بالا ببرد، در حالی که از لحاظ تقویت حس و حرکت نسبت به شناخت اولویت دارد و اگر کودک خوب رفتار حرکتی نکرده باشد، در مسائل و حل ریاضی دچار مشکل خواهد بود.
وی سپس درباره سن مناسب استفاده از موبایل و تبلت برای کودکان گفت: استفاده از تکنولوژی سن خاصی ندارد، اما اگر خانوادهها میخواهند از این وسایل برای کودکانشان استفاده کنند، اول باید بازیهای حرکتی و فعالیتی انجام شود. والدین میتوانند اجازه استفاده از بازیهای تبلت و موبایل را به عنوان جایزه و امتیاز با در نظر گرفتن محدودیت زمانی در اختیار کودکان قرار دهند که زمان مناسب بین 1 تا 4 ساعت است.
این روان شناس در تشریح ویژگیهای اسباب بازی خوب گفت: کودک باید بر اسباب بازی مسلط شود، ارزان قیمت باشد، اسباب بازی خریده شده به دنیای واقعی کودک نزدیک باشد تا بتواند خلاقیت کودک را بالا ببرد، مثلا اسباب بازیهایی مثل وسایل آشپزخانه، وسایل دکتری و ... از وسایل واقعی شبیه سازی شدهاند و میتواند تخیل کودک را تقویت کند .
وی هم چنین اظهار کرد: قبل از اینکه کودکان سنین پایین با تکنولوژیهایی مثل موبایل و تبلت آشنا شوند، باید حسهای آنها مثل حس دیداری، شنوایی و ... تقویت شود، بعد از آن باید روابط بین اندامها مثل ارتباط چشم و دست توسط بازیهای تقویتی شکل گیرد.
وی ادامه داد: وقتی کودکان با وسایلی مثل تبلت بازی میکنند از فعالیت باز میمانند در نتیجه هماهنگی بین اندامها خوب شکل
نمیگیرد و دچار مشکلات حسی و حرکتی میشوند.
فیروزی در پایان تجربه غربیها در این زمینه را بیان کرد و گفت: آنها برای هر سن اسباب بازی خاص خود را دارند، مثلا تبلتهایی برای سنین پایین دارند که کودک دائم در آنها برنده میشود و در تقویت اعتماد به نفسشان موثر است.
دکتر امیر محمود حریرچی، متخصص سلامت عمومی درباره تبعات استفاده زودهنگام کودکان از تکنولوژی معتقد است که استفاده زیاد کودکان از وسایلی همچون تبلت وموبایل میتواند خلاقیت کودک را از بین ببرد، چرا که خلاقیت از سنین کودکی شکل میگیرد و کودک باید بیاموزد آنچه را که میخواهد با آن سرگرم شود خودش بسازد، اما تکنولوژی همه چیز را آماده در اختیار کودک قرار میدهد و به او اجازه فکر کردن نمیدهد.
حریرچی در ادامه افزود: اصل مساله این است که باید دید چرا کودکان از این تکنولوژیها استفاده میکنند؟ والدین نمیتوانند برای کودکان خود وقت بگذارند بنابراین برایشان وسایلی تهیه میکنند تا سرگرم کننده باشد.
وی با بیان اینکه خانوادهها باید احساس مسئولیت کنند، اظهار کرد: خانوادهها باید آموزش بینند و بیاموزند که اعتماد به نفس لازم را به کودکانشان بدهند. آنها باید آگاهی پیدا کنند که چه خطراتی کودکانشان را تهدید میکند مثلا مضرات استفاده از موبایل به والدین آموزش داده شود.
وی در راستای آموزش به خانوادهها، ساخت برنامههای آموزشی در رسانه را مهم میداند اما ضمن بیان اینکه برنامههای موثر در این زمینه تولید نمیشود افزود: رسانهها تنها اعلام خطر میکنند در حالیکه آنها باید به فکر ارائه راه حل باشند. باید برنامههایی تولید شود که کارشناسانه باشد اما در این قضیه تنبلی میکنیم و صدمهاش را بعدها متوجه میشویم.
این متخصص سلامت معتقد است که سن استفاده از تکنولوژی بستگی به محیط رشد کودک دارد اما به طور معمول از سه سالگی به بعد میتواند از این وسایل استفاده کند. از سوی دیگر خانوادههایی هستند که به علت شاغل بودن پدر و مادر تبلت و موبایل را جایگزینی برای پر کردن خلأ خودشان میدانند در حالی که برخی روانشناسان این روش را توصیه نمیکنند.
حریرچی مهد کودکها را جایگزین تقریبا مناسبی برای پر کردن خلأ والدین شاغل دانست و عنوان کرد: روی سیستم مهدکودکها کنترلی نیست و مربیهای مهد آموزش دیده نیستند، در حالی که آنها باید روشهای یادگیری را بلد باشند و بدانند چگونه باید با کودکان رفتار کرد.
وی سپس با هشدار اینکه جای خالی خانواده امروزه احساس میشود بیان کرد: همه خانوادهها باید روان شناس شوند و اطلاعات کافی درباره تربیت کودکان داشته باشند.
هم چنین دکتر محمد حسن فیروزی، روانپزشک و روان درمان کودک نیز در گفتوگویی با ایسنا، درباره تبعاتی که ممکن است استفاده زودهنگام از تکنولوژی برای کودکان داشته باشد معتقد است: تمرکز کودکانی که زیاد از تکنولوژی استفاده میکنند در آینده روی دروس کم خواهد بود و دچار افت تحصیلی میشوند.
وی کاهش اعتماد به نفس کودکان را از دیگر معایب استفاده از تکنولوژی دانست و عنوان کرد: کودک باید بتواند به اسباب بازی مسلط باشد و دائما برنده شود تا احساس توانمندی کند و اعتماد به نفسش بالا رود؛ در بازیهای تبلت و موبایل این اتفاق نمیافتد و کودکان پیاپی دچار شکست میشوند، درنتیجه اعتماد به نفس آنها پایین میآید.
وی ادامه داد: این کودکان در ارتباط گیری با هم سن و سالانشان نیز دچار مشکل میشوند چرا که بیشتر سرگرم تبلت و موبایل خواهند بود و ارتباطشان با اطراف قطع میشود.
فیروزی با بیان اینکه والدین آموزش کافی درباره فرزند پروری ندیدهاند گفت: پدر و مادرها با کودکان خود بازیهای فعالیتی انجام نمیدهند بلکه از سنین پایین بازیهای فکری تهیه و تصور میکنند این عمل میتواند قدرت ذهنی کودک را بالا ببرد، در حالی که از لحاظ تقویت حس و حرکت نسبت به شناخت اولویت دارد و اگر کودک خوب رفتار حرکتی نکرده باشد، در مسائل و حل ریاضی دچار مشکل خواهد بود.
وی سپس درباره سن مناسب استفاده از موبایل و تبلت برای کودکان گفت: استفاده از تکنولوژی سن خاصی ندارد، اما اگر خانوادهها میخواهند از این وسایل برای کودکانشان استفاده کنند، اول باید بازیهای حرکتی و فعالیتی انجام شود. والدین میتوانند اجازه استفاده از بازیهای تبلت و موبایل را به عنوان جایزه و امتیاز با در نظر گرفتن محدودیت زمانی در اختیار کودکان قرار دهند که زمان مناسب بین 1 تا 4 ساعت است.
این روان شناس در تشریح ویژگیهای اسباب بازی خوب گفت: کودک باید بر اسباب بازی مسلط شود، ارزان قیمت باشد، اسباب بازی خریده شده به دنیای واقعی کودک نزدیک باشد تا بتواند خلاقیت کودک را بالا ببرد، مثلا اسباب بازیهایی مثل وسایل آشپزخانه، وسایل دکتری و ... از وسایل واقعی شبیه سازی شدهاند و میتواند تخیل کودک را تقویت کند .
وی هم چنین اظهار کرد: قبل از اینکه کودکان سنین پایین با تکنولوژیهایی مثل موبایل و تبلت آشنا شوند، باید حسهای آنها مثل حس دیداری، شنوایی و ... تقویت شود، بعد از آن باید روابط بین اندامها مثل ارتباط چشم و دست توسط بازیهای تقویتی شکل گیرد.
وی ادامه داد: وقتی کودکان با وسایلی مثل تبلت بازی میکنند از فعالیت باز میمانند در نتیجه هماهنگی بین اندامها خوب شکل
نمیگیرد و دچار مشکلات حسی و حرکتی میشوند.
فیروزی در پایان تجربه غربیها در این زمینه را بیان کرد و گفت: آنها برای هر سن اسباب بازی خاص خود را دارند، مثلا تبلتهایی برای سنین پایین دارند که کودک دائم در آنها برنده میشود و در تقویت اعتماد به نفسشان موثر است.