برنامه کارگاه خلاقيت
دراين قسمت نمونه اي از برنا مه هاي کارگاه خلاقيت رابا کارهاي بچه ها براتون قرار دادم اميدوارم بپسنديد اگه شما هم مربي خلاقيت هستيد يا پيشنهاد داريد برامون ارسال کنيد تا بقيه هم استفاده کنند .
از بچه ها خواستم شکل بدن خودشون را روي کاغذ بکشند وکارهاي مثبت وخوبي را که مي توانند انجام دهند را کنار آن بنويسند در مورد بچه هاي پيش دبستاني برام توضيح دادندومن هم کنارهرعضومي نوشتم. يعضي از بچه ها حتي به موهاي سرشون ،معدودي گردن ،لثه،ناخن وبچه هاي بزرگتر به اندام دروني وداخلي بدن اشاره داشتند. مثلا با اشاره به قلب مي گفتند من مهربونم اما اگه قلبم نزنه مي ميرم ...يکي از بچه ها کنار ديوار ايستاد وتصوير خودش را قدي وبا همان حالت کشيد شما هم ميتوانيد با چسباندن چندتا کاغذ به ديوار تصوير کلي بدن را بکشيد وبعد اجزاي مختلف را بسته به سليقه خودتون نمايش دهيد،حتي ميشه که کاغذها را روي زمين پهن کنيد وبه هرحالتي که دوست داريد روي آن بخوابيد ويک نفر ديگه دور تا دوربدن شما راروي کاغذ زمينه با مداد يا هر وسيله نقاشي طراحي کند.مي توانيد براي موازکاموااستفاده کنيد يا اگه موي مصنوعي داريد با آن موبگذاريد يا براي لباس از پارچه هاي مختلف يا کاموا يا هر چه که به ذهنتون مي رسه استفاده کنيد ... .
واما با اين برنامه بچه ها توجه شان بيشتر ودقيق تربه خودشان معطوف مي شود وبسياري از توانايي هايشان را به اين طريق خواهند شناخت وکاربرد بسياري از اعضاي بدن خويش رابه صورتي متفاوت خواهند شناخت.همچنين اعتماد به نفس،نقاط ضعف وقوت کودکان براي خودشان ومربي شناخته مي شود ...
زهراشيري کلاس چهارم مدرسه امامي
مانيا جعفري کلاس اول مدرسه نرجس
اين فعاليت راه بسيار خوبي براي دستيابي به خود انگاره فرزندتان است وتفاوت هاي آن ها از يکديگر کشف مي شود.حتي خصوصيات شخصيتي خود رااز اين طريق مي يابندوکشف مي کنند که باهم فرق دارند.
برنامه کارگاه خلاقيت
ياسمن قوام کلاس چهارم مدرسه نرجس
اين فعاليت راه بسيار خوبي براي دستيابي به خود انگاره فرزندتان است وتفاوت هاي آن ها از يکديگر کشف مي شود.حتي خصوصيات شخصيتي خود رااز اين طريق مي يابند.اينها نمونه اي از کارهاي بچه هاست .
نازنين زرقوم کلاس اول سارا شعباني کلاس دوم مدرسه نرجس
قصه گويي خلاق
براي قصه گويي پيش از هر چيز چهره و حرکات ساده و صداي قصه گو مهم است تا ابزار.ولي اگر قرار است بچه ها مشارکت فعال داشته باشند و قصه نمايشي اجرا شود، يکي از بهترين ابزار عروسک هاي انگشتي اند. اين عروسک ها مي توانند نزديکترين ارتباط را با کودکان برقرار کنند چرا که شخصيت هايي کوچک در دستان خود آنها هستند و اين حس نزديک کودکان را به تخيل بسيار وا مي دارد. فراموش نکنيم که انگشتان کودکان اولين بازيچه هاي آنان هستند و کودکان شيرخوار با انگشتان خود تجارب ديداري و لمسي بسياري دارند.
دريکي ازجلسات يک داستان زيباي قديمي به نام ملک جمشيد وديو سيب دزد براي بچه ها خواندم واز آنها خواستم تصاويرمربوط به داستان رادرذهنشان تصور کرده وبوسيله تصاوير مجلات مختلف وترکيب تصاوير قسمتي ازداستان راروي کاغذ بياورند.حتي يکي از بچه ها ماکت قسمتي ازداستان رابا وسايل زايدکه همراه داشت به نمايش درآورد.بهتراست که اين کارگروهي انجام شود
مي توانيد به جاي داستان شعرهم بخوانيدواز شعرهاي کتاب فارسي وشعرهايي که درمجلات سروده شده استفاده کنيد. .بچه ها هنگام شنيدن داستان از قسمت هاي مختلف داستان سوال ميپرسيدند وگاهي خودشان به سوالات پاسخ ميدادند .گاهي هم خودشان را جاي شخصيت هاي داستان مي زدند ومي گفتند اگر من به جاي فلاني بودم اين کار را مي کردم يا اين جمله را مي گفتم.
هدف از اين برنامه تقويت قوه تخيل،توانايي به نمايش درآوردن تخيل، ايجادهمکاري وتصميم گيري در زمان معين ودرک کارگروهي دربين بچه ها،هماهنگي درباره ي يک موضوع ونتيجه گيري از آن مي باشد.
اين هم نمونه کار بچه ها
زهره رحيم زاده کلاس پنجم مدرسه امامي
محدثه حسين زاده وزهرا هاشم پور کلاس چهارم مدرسه امامي
سحر توکلي کلاس پنجم مدرسه امامي
عروسک هاي انگشتي و قصه گويي
يکي ديگه ازبرنامه هاي کارگاه ساخت عروسک انگشتي باهروسيله اي که بچه ها به ذهنشون مي رسه بود .با هرشکل وشخصيتي که دوست دارند.حتي شکل ميوه ويا يک وسيله يا شئ.
هدف از اين کارگاه شناخت شخصيت هاي مختلف ،شغل ها وتوانايي هاي آنها ،آشنايي با احساسات گوناگون در شرايط مختلف وساخت نمايش ويا يک داستان درباره ي آن.
حتي يکي از بچه ها براي سرعروسک ازپيازاستفاده کرد ويک عروسک زيبا درست کرد .
بعض ديگه ميوه هاي مختف واز گروهي ازبچه هاي پيش دبستاني هم خواستم شخصيت وشغل موردعلاقه شان را درست کنندودرباره ي آن توضيح مي دادند.
نمونه اي از کارهاي بچه ها در مدرسه شهيد امامي
ذهن خلاق بچه ها با يک جرقه ي کوچک فعال مي شود وتازماني که ذهن کودکان با آموزش هاي کليشه اي خانواده يا مدرسه پرنشده باشد باوسايل وامکاناتي نامحدودهم مي توانندايده هاي جديد وخلاقانه خود رادر نقاشي ،قصه،کاردستي وبازي ها به نمايش در آورند.
عروسک هاي انگشتي با شکلها وجنس هاي مختلف به وفوردربازارعرضه مي شوداما آنچه که درآموزش خلاقيت مدنظراست پرورش ونشان دادن توانايي هاي کودکان ونوجوانان مي باشد.پس عروسک هاي کاغذي وپارچه ايي که فرزندانمان ميسازند را نشانه اي از توانايي در خلق يک اثر هنري وکار آمد در وجوه ديگر زندگي بپنداريم.
:
اين کارگاهها توسط مربي خلاقيت فرزانه سميعي ظفرقندي در مدارس نرجس و شهيد امامي تهران اجرا شده است.
ادامه دارد....