یكی از ویژگیهای دوران معاصر، سرعت و شتابی است كه زندگی و كار به خود گرفته است. براساس ویژگیهای این دوره، حتی ادبیات، روزنامهنگاری و اطلاعرسانی نیز تغییراتی كرده است. به عبارت دیگر در حوزه داستاننویسی، پس از رمانهای چند جلدی دهههای نخست قرن بیستم، شاهد ظهور داستانهای مینی مالیستی و كوتاه هستیم، در حوزه روزنامهنگاری و اطلاعرسانی هم، خبرنویسی و ارائه اطلاعات با كمترین حجم و بیشترین اطلاعات از پیامدهای روزگار معاصر است. در این ارتباط، ۱۶۰ نكته كاربردی و اجرایی در مدیریت را برای مطالعه مدیران، سرپرستان و كلیه افرادی كه به طور مستقیم با انسانها سروكار دارند، ارائه كردهایم كه میتواند چكیده دهها كتاب و اثر علمی مدیریتی در این خصوص باشد.
۱- در انجام كارها روی شیوهای خاص تأكید نكنید. شاید كسی بتواند از مسیر كوتاهتر و بهتری شما را به مقصد برساند.
۲- توجه داشته باشید دانش و تجربه، هیچ كدام به تنهایی رهگشا نیستند، مثل اكسیژن و هیدروژن كه از تركیب معینی از آنها هوای تنفس ما تأمین میشود، میتوان با آمیختن دانش و تجربه، راهكارهای حیاتی و استثنایی خلق كرد.
۳- از هر فرصتی برای استخدام و به كارگیری افراد برجسته استفاده كنید.
۴- به خاطر داشته باشید رعایت استانداردهای محیط كار در كارایی كارمندان مؤثر است.
۵- با فرق گذاشتن بیهوده بین افراد گروه، انگیزه كاری آنها را از بین نبرید.
۶- از مشورت و نظرخواهی با نیروی جوان ابایی نداشته باشید.
۷- با رفتارهای ضد و نقیض، اعتماد زیردستان را از خود سلب نكنید.
۸- در به وجود آوردن فضای رقابتی سالم، كوشا باشید.
۹- برای ارتقای سطح دانش كارمندان و افزایش بهرهوری آنان، كلاسهای آموزشی ترتیب دهید و از لوازم كمك آموزشی بهره گیرید.
۱۰- دقت كنید كه توبیخ كارمند خطاكار، باید متناسب با اشتباهاتش تعیین شود.
۱۱- مطمئن شوید مأمور خریدی كه برای سازمان در نظر گرفتهاید، علاوه بر كاردانی و رعایت اصول درست بازاریابی، مورد اعتماد، زرنگ و خوشسلیقه نیز هست و همانگونه كه بر قیمت كالاها توجه دارد، بر زیبایی و كیفیت آنها نیز اهمیت میدهد.
۱۲- در صورت لزوم با قاطعیت نه بگویید.
۱۳- سعی كنید با اصول ساده روانشناسی آشنا شوید.
۱۴- طوری رفتار كنید كه دیگران شما را به عنوان الگو انتخاب كنند و آینده كاری دلخواه خود را در قالب شخصیت شما مجسم كنند.
۱۵- هرگز در حضور كارمندان با دیگر معاشرین خود، پشت سر افراد بدگویی نكنید.
۱۶- رعایت سلسله مراتب كاری را به مسئولین و سرپرستان گوشزد كنید.
۱۷- برای آزمودن كارمندانتان با آزمایشهای فاقد ارزش و بیاساس، شخصیت آنان را زیر سؤال نبرید.
۱۸- با شروع به موقع جلسات، وقتشناسی را عملاً به حاضرین بیاموزید.
۱۹- برای گیراتر شدن سخنان خود، همیشه چند عبارت كلیدی از بزرگان و افراد برجسته در ذهن داشته باشید و در موقع لزوم آنها را به كار ببرید.
۲۰- در انجام كارها به سه نكته بیش از بقیه نكات توجه كنید: اعتماد به نفس، اعتماد به نفس، اعتماد به نفس.
۲۱- انتقاد پذیر باشید.
۲۲- با بیتوجهی، تلاش و زحمات زیردستان را بیارزش نكنید.
۲۳- با وسواس بیهوده در انتخاب، زمان را از دست ندهید و به خاطر داشته باشید زمان برای شما متوقف نمیشود.
۲۴- برای حل مشكلات احتمالی، دوراندیش باشید و مطمئن باشید با در نظر داشتن چند راهكار تخصصی، هرگز در موارد اضطراری غافلگیر نخواهید شد.
۲۵- نقش تبلیغات را در سودآوری سازمان نادیده نگیرید.
۲۶- خواستههای خود را واضح و روشن بیان كنید و اطمینان حاصل كنید كه كارمندان به خوبی از جزئیات وظیفهای كه به عهده آنان است، مطلع هستند.
۲۷- از هر كس، مطابق دانش و تجربهاش توقع داشته باشید تا بهترین نتیجه را بدست آورید.
۲۸- وظایف كارمندان را متناسب با تواناییهای فیزیكی و حرفهای آنان تعیین كنید.
۲۹- اگر از موضوعی علمی اطلاعی ندارید، یا احتیاج به توضیحات بیشتری دارید، بدون هیچ تردیدی سؤال كنید.
۳۰- در موارد بحرانی، خونسردی خود را حفظ كنید و چند استراتژی بحرانزدایی مناسب با فعالیت سازمانی خود را پیشبینی و طراحی كنید تا در موارد لزوم از آنها استفاده كنید.
۳۱- از رفتارهایی كه شما را در سازمان عصبی معرفی میكند، پرهیز كنید.
۳۲- انتقامجو نباشید.
۳۳- زمان پیادهسازی تصمیمگیریها، به اندازه اخذ تصمیمات، مهم است. چون ممكن است اجرای یك نقشه خوب تجاری در زمان نامناسب با شكست روبهرو شود.
۳۴- در مورد چیزی كه نمیدانید، به كسی اطلاعات اشتباه ندهید و از گفتن نمیدانم، هراسی نداشته باشید.
۳۵- با محول كردن مسئولیت به كارمندان مستعد و خلاق، زمینه رشد و خلاقیت آنان را فراهم كنید.
۳۶- بدون تفكر و درنگ پاسخ ندهید.
۳۷- نحوه چیدمان میز كارمندان و محل استقرار آنها را طوری انتخاب كنید كه افراد فراموش نكنند در محل كارشان هستند و نباید بیش از حد مجاز باز هم به گفتوگو بپردازند.
۳۸- حرفهایترین و بهترین حسابدار و مشاور حقوقی را استخدام كنید.
۳۹- به مشكلات مالی افراد توجه كنید و درخواستهای موجه اخذ وام آنان را به تعویق نیندازید.
۴۰- همیشه به خاطر داشته باشید تواضع و متانت بر شكوه شما میافزاید.
۴۱- اگر قاطعیت مدیر با مهربانی توأم باشد، تأثیر شگفتانگیزی بر اطرافیان خواهد داشت و فرمانبری با ترس جای خود را به انجام وظیفه با حس مسئولیتپذیری میدهد.
۴۲- سامانهای را جهت اخذ پیشنهاد اختصاص دهید و به كارمندان اطمینان دهید كه در كمال رازداری به پیشنهادهای مطرح شده رسیدگی میكنید.
۴۳- مطمئن شوید كه حق و حقوق دیگران توسط مسئولین و سرپرستان سازمان رعایت میشود.
۴۴- چند ساعت از یك روز مشخص در ماه را به بازدید از سطوح مختلف سازمان و گفتوگوی رودررو با كارمندان اختصاص دهید.
۴۵- در سمینارهای مرتبط با فعالیت خود شركت كنید.
۴۶- در كمك رسانیهای مراسم خیریه پیشقدم باشید.
۴۷- با درایت و زیركی همیشه در كمین شكار فرصتهای طلایی باشید.
۴۸- صبر و حوصله را از مهمترین اركان موفقیت تلقی كنید.
۴۹- مسئولیتپذیر باشید.
۵۰- به منظور اطلاع حاصل كردن از مطالب جدید علمی، در چند سایت اینترنتی مرتبط عضو شوید.
۵۱- چند تكه كلام اختصاصی و جالب برای خود انتخاب كنید.
۵۲- تفكر و تعمق قبل از پاسخگویی راحتتر از پیدا كردن چارهای برای تغییر آنچه عنوان شده میباشد.
۵۳- وقتی میخواهید كاری را به كسی محول كنید، روشی را برای عنوان كردنش انتخاب كنید تا حس مسئولیت افراد برانگیخته شود.
۵۴- علت شكستهای سازمانی را تجزیه و تحلیل كنید تا ضمن تشخیص مسیر نادرست، از تكرار آن جلوگیری كنید.
۵۵- با بیاهمیت جلوه دادن كارهای كارمندان، زحمات آنان را بیارزش نكنید.
۵۶- با انجام ورزشهای فكری، قابلیتهای ذهنی خود را تقویت كنید.
۵۷- به هر كس فراخور فعالیت و بازده كاریاش پاداش دهید و با در نظر گرفتن پاداشهای مساوی، حركت افراد شایسته گروه را كند نكنید.
۵۸- با به كارگیری مشاورین كارآزموده و متعهد، موقعیت بازار كار را تحلیل كنید و استراتژی به كار بگیرید كه همیشه یك گام از رقبا جلوتر باشید.
۵۹- اجازه ندهید بار مسئولیت كارمندان بیكفایت و كند بر دوش كارمندان خبره و ساعی تحمیل شود زیرا افراد با درك این بیعدالتی انگیزه خود را از دست میدهند.
۶۰- دانش حرفهای خود را تا حدی بالا ببرید كه در موارد لزوم در مقابل كلیه سؤالات حرفهای حاضر جواب باشید.
۶۱- زمان استخدام، افراد علاوه بر تستهای مقرر شده، تستهایی انجام دهید كه مطمئن شوید كسی را كه به كار میگمارید، تنبل نیست! زیرا افراد تنبل فشار كاری دیگران را بیشتر می كنند.
۶۲- هنگام دست دادن، دست افراد را محكم و صمیمانه بفشارید.
۶۳- وقتی عصبانی هستید، درباره دیگران تصمیمگیری نكنید.
۶۴- همیشه وقتشناس باشید. برای حضور به موقع، میتوانید از ترفند قدیمی ۵ دقیقه جلو كشیدن ساعت استفاده كنید.
۶۵- هرگز امید ارتقا را از زیردستان نگیرید، زیرا به طور یقین، انگیزه آنها برای تلاش از بین میرود.
۶۶- سعی كنید در صورت لزوم در دسترس باشید و شانس حرف زدن را به همه سطوح سازمان بدهید. در این صورت شاید با ایدههای درخشانی روبهرو شوید.
۶۷- به كارمندان ساعی و متعهد بگویید كه چقدر برای سازمان مفید هستند و شما به آنها علاقه و اعتماد دارید.
۶۸- هیچگاه اجازه ندهید كسی حالت افسردگی و ناامیدی شما را ببیند.
۶۹- به شایعات بیاساس بیتوجه باشید و در مورد زیردستان از روی دهنبینی قضاوت نكنید.
۷۰- خشكی جلسات طولانی را با شوخطبعی قابل تحمل كنید.
۷۱- از سرزنش كردن دیگران در جمع خودداری كنید.
۷۲- برای همه سطوح سازمان حتی خدمه و نامهرسانها احترام قائل شوید.
۷۳- از منشی خود بخواهید روز تولد كارمندان، كارت تبریكی را كه توسط شما امضا شده است، برایشان ارسال كند.
۷۴- در موقع امضا كردن نامهها و مكتوبات آنها را به دقت مطالعه كنید و از امضا كردن آنها، زمانی كه حوصله و تمركز ندارید پرهیز كنید.
۷۵- خوشژست و خوشبیان باشید و در جمع با انرژی و اشتیاق حاضر شوید.
۷۶- با قدردانی به موقع از كارمندان، انرژی كاری آنان را افزایش دهید و حسن خلاقیت را در آنان تقویت كنید.
۷۷- موقع حرف زدن با اعتماد به نفس به چشمان افراد نگاه كنید و همیشه متبسم باشید.
۷۸- هرگز برای پیشبرد اهداف كاری خود، دیگران را با وعدههای بیاساس فریب ندهید.
۷۹- سعی كنید اسامی كارمندان را به خاطر بسپارید و در حین صحبت كردن با آنان، اسمشان را به زبان بیاورید.
۸۰- همواره به خاطر داشته باشید به كار بردن الفاظ مؤدبانه از اقتدار شما نمیكاهد.
۸۱- اشتباهات زیردستان را بیش از حد لازم به آنها گوشزد نكنید.
۸۲- امین و رازدار افراد باشید.
۸۳- روی اشتباهات خود پافشاری نكنید و بیتعصب خطاهای خود را بپذیرید.
۸۴- با عبارات كنایهآمیز و نیشدار به دیگران درس عبرت ندهید.
۸۵- با آرامش و خونسردی به حرفهای دیگران گوش كنید و برای صرفهجویی در زمان مرتباً حرف آنان را قطع نكنید.
۸۶- روش محاسبات مالی را تا حدی یاد بگیرید تا قادر به تجزیه و تحلیلهای گزارشات مالی سازمان باشید.
۸۷- در جلسات دائماً به ساعت خود نگاه نكنید.
۸۸- به نحوه پوشش و ظاهر خود توجه كنید.
۸۹- تا صحت و سقم مسألهای روشن نشده، كسی را مؤاخذه نكنید.
۹۰- معاشرین چاپلوس خود را جدی نگیرید.
۹۱- نكات جالب و پندآموز كتابهایی را كه میخوانید، در دفتری یادداشت كنید و در موارد مناسب آنها را به كار ببرید.۹۲- انعطافپذیر باشید.
۹۳- بدون توهین به عقاید دیگران، با آنها مخالفت كنید.
۹۴- نسبت به قول خود پایبند باشید.
۹۵- در موقعیتهای بحرانی بر خود مسلط باشید و نگذارید زیردستان از اضطراب شما آگاه شوند.
۹۶- برای حرف زدن زیباترین و خوشآهنگترین الفاظ را انتخاب كنید.
۹۷- ریسكپذیر باشید.
۹۸- نحوه استفاده از نرمافزارهای مرتبط با كار خود را بیاموزید.
۹۹- برای ثبت ایدههای درخشانی كه ناگهان به ذهن میرسند، همیشه یك قلم و كاغذ به همراه داشته باشید.
۱۰۰- كتابخانه سازمان را به روز كنید و اسامی كتابهایی را كه اضافه میشود به صورت لیست منتشر شده در اختیار كارمندان قرار دهید.
۱۰۱- مطمئن شوید ابراز رضایت شغلی افراد به سبب ترس از توبیخ مسئولین و سرپرستان نیست.
۱۰۲- به واسطه مدیر بودن خود، از دیگران توقع بیجا نداشته باشید.
۱۰۳- در اولین فرصت در خاتمه دادن به مشاجرات و كدورتهایی كه بین كارمندان پیش میآید، حكمیت كنید و برقرار كننده صلح و آشتی باشید.
۱۰۴- در مصاحبه استخدامی افراد به سوابق كاری آنان توجه و به خاطر داشته باشید كارمند موفق كارنامهای پربار به همراه دارد.
۱۰۵- از انحصاری كردن خدمات رفاهی سازمان پرهیز كنید و اجازه دهید همه سطوح از این خدمات بهرهمند شوند.
۱۰۶- زمان دقیق پیادهسازی تصمیمات اخذ شده را پیدا كنید، چون ممكن است اجرای یك نقشه خوب، در زمان نامناسب با شكست روبهرو شود.
۱۰۷- برای حفظ اطلاعات سازمانی، از بهترین و پیشرفتهترین سیستم حفاظتی استفاده كنید.
۱۰۸- زبدهترین كادر بازاریابی را گردآوری كنید و حتی زمانی كه سوددهی سازمان در وضع مناسبی قرار دارد، از آنان بخواهید ریتم فعالیتهای خود را كند نكرده و همچنان به صورت جدی ادامه دهند.
۱۰۹- به منظور جلوگیری از تكروی و رقابتهای ناسالم، روحیه انجام كار گروهی در سازمان را تقویت كنید.
۱۱۰- از عنوان كردن فرامین غیرقابل اجرا و غیرمنطقی احتراز جویید، زیرا جز خدشهدار كردن شخصیت حرفهای شما پیامدی ندارد.
۱۱۱- عملكرد افراد را در زمان اضافهكاری كنترل كنید تا بدینوسیله از سوء استفاده افراد ناشایست كه به عنوان اضافهكاری در سازمان به انجام كارهای شخصی یا اتلاف وقت میپردازند، جلوگیری شود.
۱۱۲- از نگارش واژهای كه از صحت املای آن اطمینان ندارید، پرهیز كنید و برای حصول اطمینان از نگارش صحیح لغاتی كه فراموش كردهاید، همیشه یك فرهنگ لغت در دسترس داشته باشید.
۱۱۳- وقتی در مورد موضوعی محرمانه صحبت میكنید، مراقب استراق سمع دیگران باشید.
۱۱۴- اموال مهم سازمان را بیمه كنید.
۱۱۵- در سلام كردن و ایجاد ارتباط دوستانه پیشقدم باشید.
۱۱۶- مراقب سلامتی خود باشید و هرگز از یاد مبرید عقل سالم در بدن سالم است.
۱۱۷- مطمئن شوید كادر مالی شما به موقع در پرداخت صورت حسابها اقدام میكنند و پرداختها بنا به دلایل غیرموجه، به تعویق نمیافتد. چون تأخیر در پرداختها به اعتبار مالی شما لطمه جبرانناپذیری وارد میكند.
۱۱۸- عیبجو و بهانهگیر نباشید و اجازه ندهید این دو خصلت در شما به عادت مبدل شود.
۱۱۹- هرگز از خاطر نبرید انسان، اشرف مخلوقات است و با درایت و پشتكار میتواند برای هر مشكلی، راه حل مناسبی پیدا كند.
۱۲۰- برخی از بازنشستگان پس از بازنشستگی تمایل به ادامه كار دارند، اگر میخواهید این افراد را به كار بگیرید توجه داشته باشید توانایی و انرژی و یا انگیزه كافی جهت نیل به اهداف سازمانی در این افراد وجود داشته باشد و درخواست كار آنها صرفاً به دلیل رفع نیاز مالی نباشد.
۱۲۱- همواره هوشیار باشید كسی در سازمان جهت حفظ عنوان شغلی و موقعیت خود به عنوان ترمز برای نیروهای فعال و پرانرژی عمل نكند.
۱۲۲- از اشتباهات خود درس بگیرید و آن را به دیگران نیز درس بدهید.
۱۲۳- حتی وقتی موردی پیش آمده كه به شدت ترسیدهاید، اجازه ندهید اطرافیان از این حس شما مطلع شوند.
۱۲۴- افراد متخصص سازمان را برای اخذ نشریههای تخصصی آبونه كنید.
۱۲۵- هیچكس را دست كم نگیرید.
۱۲۶- حامی ضعیفان باشید و اجازه ندهید حق كسی ضایع شود.
۱۲۷- اگر در جمعی هستید كه موضوع مورد بحث را نمیدانید و روشن شدن این امر به اعتبار علمی شما لطمه خواهد زد، لازم نیست با اظهار نظر در مورد آن، عدم آگاهی خود را عیان سازید. میتوانید سكوت كنید تا در اولین فرصت به تكمیل اطلاعات خود بپردازید.
۱۲۸- آرام و شمرده صحبت كنید.
۱۲۹- زمانی كه از كسی اشتباهی سر میزند، با رفتار صحیح و منطقی او را شرمنده كنید، نه با توهین و ناسزا.
۱۳۰- به اندازه كافی استراحت كنید و اجازه ندهید خستگی و استرس به سلامت روحی شما لطمه وارد كند.
۱۳۱- هر از چند گاهی جلسهای به منظور پرسش و پاسخ با حضور سرپرستان ترتیب دهید تا از صحبت عملكرد و برنامههای آنان مطمئن شوید.
۱۳۲- سرپرستان و مسئولین، پل ارتباطی مدیریت و كارمندان هستند، تا از استحكام این پل مطمئن نشدهاید بیمحابا گام برندارید، چون در غیر این صورت ممكن است سقوط كنید.
۱۳۳- كارمندان را تشویق كنید تا با ابتكار در انجام كارهایشان راههایی برای صرفهجویی و پایین آوردن هزینهها پیدا كنند.
۱۳۴- كتاب قانون تجارت را در دسترس داشته باشید.
۱۳۵- با توجه بیش از حد به افراد خاص، حسادت دیگران را برانگیخته نكنید.
۱۳۶- به دیگران فرصت جبران اشتباهاتشان را بدهید.
۱۳۷- نقاط ضعف و قوت خود را كشف كنید.
۱۳۸- مطمئن شوید هیچ منبع انرژی، بیهوده به هدر نمیرود. برای مثال كسی را موظف كنید تا از خاموش بودن چراغها و بسته بودن شیرهای آب پس از اتمام ساعات اداری و خروج نیروها اطمینان حاصل كند.
۱۳۹- با اولین برخورد، در مورد كسی قضاوت نكنید.
۱۴۰- حس ششم خود را نادیده نگیرید.
۱۴۱- هر كسی را فقط با خودش مقایسه كنید، نه دیگران.
۱۴۲- برای هر بخش، یك جعبه كمكهای اولیه تهیه كنید.
۱۴۳- اعجاز عبارات تأكیدی و مثبت را نادیده نگیرید.
۱۴۴- راحتترین مبلمان و چشمنوازترین وسایل را برای اتاق خود تهیه كنید و برای استفاده بهینه از فضا و زیبایی محیط از طراحان داخلی كمك بگیرید.
۱۴۵- پنجرهها را مسدود نكنید، اجازه دهید همگان از نور و هوای تازه كه ارزانترین موهبتهای الهی هستند، بهرهمند شوند. گاهی وزش یك نسیم میتواند آرامش چشمگیری برای محیط به ارمغان بیاورد.
۱۴۶-از انجام هر جابهجایی برای نیروی انسانی در محیط كار، نمیتوان نتیجه مطلوب گردش شغلی را حاصل نمود. اگر جابهجایی كارمندان اصولی و حساب شده نباشد، باعث افت راندمان كاری و دلزدگی آنان از كارشان میشود.
۱۴۷- مراقب باشید و اجازه ندهید سرپرستان و مسئولان برای پیادهسازی نظرات شخصی و اجرای فرامین خود، خودسرانه دستوری را به اسم شما اعلام كنند، زیرا در این صورت اگر این دستورات صحیح و قابل اجرا نباشد، از حسن شهرت و محبوبیت شما كاسته خواهد شد.
۱۴۸- سرمایههای مالی، وقت و انرژی نیروی انسانی را با آموزشهای غیرضروری به هدر ندهید. برای هر كسی آموزشی را تدارك ببینید تا بتواند از آن در بهبود بخشیدن كارهایش استفاده كند. در غیر این صورت وقتی فرصتی برای استفاده از این آموختهها دست ندهد، خیلی زود به ورطه فراموشی سپرده میشود و هرگز تبدیل به یك مهارت نمیشود.
۱۴۹- بیطرفانه راجع به مسائل تصمیمگیری كنید تا زاویه دید شما وسعت پیدا كند.
۱۵۰- با هر نوع بیانضباطی مبارزه كنید.
۱۵۱- روز خود را با خوردن صبحانهای مقوی آغاز كنید.
۱۵۲- از ایمن بودن آسانسورها و سایر وسایل مهم اطمینان حاصل كنید و اگر احتیاج به تعبیر یا تغییر دارند، بدون فوت وقت اقدام كنید.
۱۵۳- حتی اگر سن شما از كارمندان كمتر است، آنچنان دلسوزانه با مسائلشان برخورد كنید تا لقب "پدر سازمان" را كسب كنید.
۱۵۴- جهت حفظ سلامتی و چالاكی هر روز حداقل ۱۵ دقیقه نرمش كنید.
۱۵۵- در برخی از برنامهریزیها و اخذ تصمیمات از كاركنان نیز نظرخواهی كنید تا با این مشاركت صمیمیت بیشتری بین مدیریت و كاركنان برقرار گردد و حس مسئولیتپذیری افراد افزایش یابد.
۱۵۶- از كاركنان بخواهید اگر با مشكلی روبهرو میشوند ضمن اعلام آن مشكل چند راه حل مناسب نیز ارائه دهند.
۱۵۷- گاهی اوقات بدون اطلاع قبلی وارد اتاق كاركنان شوید و شخصاً با آنان به گفتوگو بپردازید.
۱۵۸- با برقراری امنیت شغلی در محیط روحیه كاری افراد را بهبود ببخشید.
۱۵۹- اگر به افراد شخصیت بدهید و با برخوردهای نادرست عزت نفس آنان را پایمال نكنید آنان به مثابه اهرم عمل میكنند و قادر خواهند بود مسئولیتهایی كه به عهده آنان است بدون استرس و فشار روحی و با كیفیت بهتری به انجام برسانند.
۱۶۰- مشوق و ترویجدهنده كار تیمی باشید تا هماهنگی و همسویی كاركنان جایگزین رقابتهای ناسالم شود.