تمام شركتها با خطر روبهرو هستند. خطرات بخشی ناگزیر از زندگی تجاری محسوب میشوند، اما فقط به این دلیل كه ناگزیر هستند، نباید نسبت به آنها بیتوجهی كرد. خطرات را باید مدیریت كرد و تخفیف داد و شركت را در برابر آنها بیمه كرد، اما ابتدا باید آنها را مشخص ساخت.
نگاهی عمیق و طولانی به شركت خود بیندازید. شما در معرض كدام یك از انواع خطرهای زیر هستید؟
▪ آتشسوزی و بلایای طبیعی
▪ سرقت
▪ آسیب به كالاها در جریان حمل و نقل
▪ كالا یا كاركنان شما به مشتریان و مردم آسیب وارد میكنند
▪ وابستگی بیش از حد به كاركنان كلیدی
▪ رقبای شما كاركنان كلیدی را میربایند
▪ افشای اطلاعات حساس نزد رقبای شما
▪ وابستگی بیش از حد به سیستم رایانهای
▪ ویروسهای رایانهای
▪ از دست رفتن یا بر هم خوردن اتفاقی یا عمدی رایانهای
▪ وابستگی بیش از حد به مشتریان كلیدی
▪ وابستگی بیش از حد به برخی تامینكنندگان (این لزوما به معنای وابستگی به بزرگترین تامینكنندهء شما نیست. ممكن است او یك تامینكنندهء كوچك باشد كه كالا یا خدماتش برای موفقیت كسب و كار شما حیاتی محسوب شود)
▪ وابستگی بیش از حد به یك كالای كلیدی
▪ تخطی از قوانین زیست محیطی-كه هر روز شدیدتر میشوند-كه شاید منجر به جریمه و هزینههای پاكسازی شود
▪ وقفه در فعالیتهای عادی شركت شما در صورتی كه هر یك از موارد فوق اتفاق بیفتد.
اینها تنها برخی از خطراتی هستند كه شركتها میتوانند با آنها روبهرو شوند. چند مورد دیگر در مورد كار شركت شما صدق میكند؟
گام بعدی پس از تعیین خطرها، ارزیابی آنهاست. چقدر احتمال وقوع آنها وجود دارد؟ تاثیر آنها چقدر خواهد بود؟ آنها را به ترتیب تهدیدی كه برای بقا و سودآوری شركت شما هستند فهرست كنید.
در مجموع چهار راه برای پاسخ دادن به این خطرات وجود دارد:
۱) اقدامی كنید كه امكان وقوع آنها را به حداقل برساند.
۲) سیستمها و راهكارهایی اجرا كنید كه اگر اتفاق بیفتد، تاثیر آنها حداقل باشد.
۳) اگر بتوان بیمه را به قیمت مناسب دریافت كرد از آن برای فراهم ساختن جبران مالی در بدترین شرایط استفاده كنید.
۴) سرخود را زیر برف كنید.
بعضی تركیبهای سه پاسخ اولیه نشان از مدیریت معقول خطر دارند. پاسخ چهارم بیشتر برای یك شترمرغ مناسب است تا یك مدیر حرفهای. شما نمیتوانید نسبت به هر خطری، هر چند كه دور از ذهن به نظر میآید، كاملا بیتوجه باشید، اما البته، هر چند احتمال خطری كمتر یا تاثیرات آن خفیفتر باشد، طرحهای مدیریت خطر شما هم باید كمتر تفصیلی باشد.
مثلا ممكن است خطر این كه كار شما به محیطزیست آسیب بزند آن قدر كوچك باشد كه طرح مدیریت خطر شما تنها متضمن این امر باشد كه محصولات شما كماكان با استفاده از همان طراحی خاص و روشهای نظارتی بر كیفیتی كه همیشه از آنها پیروی كردهاید، تولید شود.
آیا شما تمام خطرهای رودرروی شركت خود را شناسایی و ارزیابی كرده و از عهدهء آنها برآمدهاید؟ برنامهء شما برای مقابله با این خطرات چیست؟
نویسنده:مدير سايت
صفحه:BIZKIDS
ارسال نظر