بسیاری از کسانی که برای کار یا به عهده گرفتن مشاغل اداری به کشورهای دیگر اعزام میشوند معمولا پس از بازگشت به کشور خودشان، کارکردن در محیط قبلی را دشوار مییابند و در تطبیق دادن خود با شرایط قبلی کاری، دچار مشکل می شوند. براساس یک نظرسنجی انجام گرفته در این زمینه، تقریبا ۲۵درصد از افراد، ظرف ۲ سال پس از بازگشت خود از شغل قبلیشان استعفا میکرده یا محل کار خود را عوض می کنند.
بخشی از این مشکلات میتواند به خاطر تغییر نگرش افراد به شغل سابقشان، بالارفتن سطح توقعشان از خود یا دیگران، تصمیم به فراهمآوردن موقعیتهای شغلی بهتر برای خود و غیره باشد.
برای پیشگیری از وقوع چنین مشکلاتی یا احتمالا از دست دادن شغل سابق خود، همیشه پیش از ترک کشور برای ماموریتهای خارجی طولانی مدت و یا کار در دیگر کشورها، برای ورود مجدد خود برنامهریزی کنید.
برای در ارتباط ماندن با همکاران خود یا محل کار قبلیتان وقتی در خارج از کشور به سر میبرید راههایی را در نظر بگیرید. این کار باعث میشود به هنگام بازگشت و تغییر اوضاع (عوض شدن پرسنل، عوض شدن محل خدمت و تغییر مدیریت) بتوانید راحتتر با تحولات پیش آمده کنار بیایید و زودتر روال عادی کار خود را از سر بگیرید.
این ارتباط دو سویه همچنین فرصتی است تا بتوانید در مورد برخی تصمیمگیریهای کاری با دیگران (به خصوص کسانی که به اوضاع داخل کشور آگاهند) مشورت کنید یا آنها را از راهنماییهای خود بهرهمند سازید.
همچنین بهتر است در مورد زمانی که مجددا به کشور باز میگردید انعطافپذیر باشید، چون ممکن است شغل ایدهآل شما با پایان یافتن زمان ماموریتتان دیگر موجود نباشد. همچنین بهتر است قبل از سفر به کشور اعزامی، به غیر از آشنایی با فرهنگ آن کشور با مقررات و تا حدودی قانون کار آن کشور، آشنایی کسب کنید.
به عنوان مثال تغییر قوانین راهنمایی و رانندگی، خود مشکلی است که میتواند شما را هنگام ورود به کشور بیگانه غافلگیر کند؛ همچنین تفاوت ساعات کاری، روزهای تعطیلی پایان هفته، اعیاد سالانه و ... نیز از جمله مواردی است که باید خود را با آن هماهنگ کنید.
اگر موقعیت کاری جدید را در کشوری دیگر میپذیرید از همه فرصتهای آموزشی و دورههایی که برای آشنایی با وظایف جدیدتان برای شما گذاشته میشود استفاده کنید و آموختههایتان را به حساب بخشی ارزنده از تجاربی بگذارید که قرار است در کشوری دیگر کسب کنید.
با همه آنچه گفته شد به خاطر داشته باشید تصمیمگیری نهایی برای این سفر، اول به عهده شما و بعد خانواده شماست. این تنها خودتان و خانوادهتان هستید که میتوانید بهترین و درستترین تصمیم را بگیرید. (تصمیمی که در نهایت منافع خود را در نظر بگیرید نه منافع کارفرما یا شرکتی که برای آن کار میکنید.)
بنابراین اعتماد به نفس داشته باشید و برای رسیدن به یک تصمیمگیری درست علاوه بر مشورت خانواده پرسشهای زیر را مد نظر داشته باشید.
۱) آیا توانایی کنار آمدن با استرس و اضطراب درونی در موقعیتهای مختلف را دارم؟ برخی افراد در مواجهه با مردم متعلق به یک فرهنگ دیگر، دچار احساسات متفاوتی نظیر تنهایی، پریشان خاطری، اضطراب و یاس میشوند.
کسانی که برای ماموریتهای کاری خارج از کشور اعزام میشوند باید توانایی غلبه بر این احساسات منفی و همچنین شرایط استرسزایی را که محیط کار بر آنان تحمیل خواهد کرد داشته باشند.
۲) آیا از شکست در کار سرخورده میشوم؟ تجربه کردن اشتباه، شکست یا مشکلات فرهنگی اجتماعی در یک کشور خارجی امری طبیعی است، اما باید به خاطر داشته باشید که داشتن یک روحیه مثبت یا به قول روانشناسان نگاه به نیمه پر لیوان و توجه به نقاط قوتتان از خصوصیات افراد موفق در کشورهای خارجی است.
۳) تا چه حد خطرپذیر هستم؟ تجربه چیزهای جدید در یک محیط جدید اجتنابناپذیر و طبیعی است. ممکن است در پس هر تجربهای، موفقیتی نهفته باشد یا شاید هم خطری، اما به هر حال افراد موفق هر تجربهای را به چالش میطلبند و از مواجهه با خطرات نمیهراسند. باید به خاطر داشت هر محیط جدید کاری، موفقیتها و شکستهای خاص خود را به همراه خواهد داشت و مهم، داشتن روحیه چالشطلبی است.
۴) تا چه حد میتوانم خودم را با محیط جدید وفق دهم؟ تجربه نشان داده است که افراد، هنگام ورود به یک محیط جدید، بسرعت نمیتوانند تمامی هنجارهای اجتماعی یا حتی کاری آنجا را بیاموزند. نمیتوان انتظار داشت که یک فرد در یک کشور بیگانه به همان سرعتی که در کشور خودش همه چیز را میآموخت، خود را با شرایط جدید تطبیق دهد. آمار نشان داده است افرادی که به کشورهای خارجی اعزام میشوند در ۳ تا ۶ ماه اول ورود به آن کشور، تنها ۶۵ درصد بازده مفید دارند. چنین حقیقتی ممکن است فرد را مضطرب یا نگران کند، اما کاملا طبیعی است.
۵) آیا نسبت به روابط و شرایط جدید، انعطاف پذیر هستم؟ در یک محیط کاری جدید بخصوص در کشور بیگانه باید رفتار و حتی طرز تفکر خود را تغییر دهید و دامنه این تغییر، ممکن است بسته به محیط و شخص شما، از کم تا زیاد باشد. انعطافپذیر بودن و داشتن روحیه دوستانه به شما کمک میکند تا با افرادی که متفاوت با شما میاندیشند و رفتار میکنند راحتتر کنار بیایید و علیرغم تضادها با موفقیت به کارتان ادامه دهید.
۶) آیا به شناخت فرهنگهای دیگر کنجکاو هستم و در خود این روحیه را دارم که با مردمی متفاوت از خودم دوست شوم و عقاید آنها را بپذیرم؟ در ماموریتهای خارجی، افراد باید نسبت به محیط، مردم یا چیزهایی که نسبت به آنها آشنایی قبلی ندارند به دید مثبت نگاه کنند و از هرگونه پیشداوری و تعصب دوری کنند. در یک کشور بیگانه مطمئنا با کسانی رودررو خواهید شد که همچون شما از کشورهای دیگری هستند و مشکلاتی کم و بیش همچون شما را دارند و سعی کنید با آنها در تعامل باشید و آنها را به حریم روابط کاری یا دوستانه خود بپذیرید.
۷) آیا در خودم ارادهای قوی سراغ دارم؟ به عنوان کارمندی که از کشورهای دیگر در یک کشور بیگانه کار میکند گاه واکنش یا تایید مثبتی را که معمولا به آن عادت داشتید، دریافت نخواهید کرد. در چنین شرایطی باید ارادهای قوی و شخصیتی استوار داشته باشید و به اصطلاح خود را نبازید. به اهداف و تواناییهای شخصی خود ایمان داشته باشید تا در هر فرهنگی احساس راحتی کنید.