چرا كارمندان ناسازگار،اینگونه هستند؟
كارمندان ناسازگار، رفتارهای آزاردهنده از خود نشان می دهند. این رفتارها به این خاطر هنوز هم از آنها سر می زند كه در گذشته برایشان كارساز بوده و به مقاصدی كه می خواستند رسیده اند.
ممكن است رفتار دیگری را نیاموخته باشند و یا اینكه این رفتارها را موثرتر دیده اند و ادامه داده اند.
موفقیت شما در كنترل این افراد زمانی اتفاق می افتد كه بتوانید عكس العمل مناسبی در مقابل این رفتارهای نامناسب نشان دهید و اثر رفتارهای آنها را خنثی نمایید.
به عبارتی رفتار شما با آنها مثل رفتار با كودكان است. اگر هر زمان كه یك كودك فریاد می زند، والدینش به او یك شیرینی بدهند، از آن به بعد هر زمان كهك كودك شیرینی بخواهد چگونه خواسته خود را بیان خواهد كرد؟ به یقین با فریاد منظور خود را خواهد گفت؟
یك مدیر چگونه باید با كارمندان ناسازگار رفتار كند
ارزیابی كنید
در رفتار با كارمندان دردسرساز، سرعت عمل شما بسیار مهم است. گاهی لازم است آنقدر سرعت عمل داشته باشید كه وضعیت خطرناك را خنثی و بی اثر نمایید. البته، توجه داشته باشید كه همیشه بهتر است قبل از هر اقدامی كاملا نحوه عمل خود را بررسی كنید.
مسلما زمانی كه یك كازمند مخرب وارد سیستم می شود، نسبت به كارمندی كه برای هر اقدام خود از شما اجازه می گیرد، سرعت عمل بیشتری نیاز دارید.
در هر شرایط، لازم است زمان مناسب آن را صرف كنید و نسبت به اقدامی كه قرار است انجام دهید فكر كنید. شما كه نمی خواهید وضعیت را بدتر كنید!
اگر دقت كنید متوجه می شوید كه اكثر كارمندان گاهی اوقات مشكل ساز و گاهی سازگار هستند. استرس های محیط و نوع كار افراد گاهی باعث بروز این حالت می شود.
برخی از كارمندان بیشتر از بقیه ناسازگار می شوند. همیشه این طور نیست كه فقط كارمندان كم كار و بی خاصیت این حالت را داشته باشند. بنابراین تامل كنید. بیاندیشید در هر كدام از این شرایط خاص چه نوع رفتاری مناسب است.
وظیفه تان را انجام دهید
همیشه بر مبنای واقعیت ها عمل كنید. هرگز به شایعات و سخن چینی ها توجه نكنید. فردی كه سخن چینی می كند یك كارمند مشكل ساز و دردسرآفرین محسوب می شود. تا وقتی حركتی را به چشم خود ندیده اید، بر آن صحه نگذارید و سعی كنید واقعیت را كشف كنید. از همه سوال كنید و قبل از هر اقدامی شواهد را جمع آوری نمایید.
از اینكه حركتی یا رفتاری را به چشم خود ندیده اید به عنوان بهانه ای برای تاخیر و اغماض استفاده نكنید. سرعت عمل شما در اقدام مناسب در هر شرایطی مهم است.
بررسی كنید شما خودتان بخشی از دردسر به وجود آمده نباشید. زمانی كه بخشی از ماجرا هستید، بسیار سخت است كه بی تفاوت و خونسرد باقی بمانید.
برنامه ریزی كنید
شما مدیر هستید. ارزش برنامه ریزی را می دانید. در وضعیت های درگیری با كارمند ناسازگار احتیاج به برنامه ریزی دارید. یك مكان آرام و بی سروصدا كه كسی مزاحم شما نشود. در مورد اینكه در این برخورد احتیاج به حضر سایرین هم هست یا خیر، تصمیم بگیرید. اول طرح برخورد را ترسیم كرده سپس نسبت به اجرای آن اقدام كنید.
وقتی آماده شدید زمان عمل فرا رسیده است. لازم نیست بی مقدمه وارد عمل شوید. اما سریع عمل كنید. یك عكس العمل هر چقدر طولانی تر شود، سخت تر می توانید آن را تغییر دهید یا متوقف كنید.
با مشكل روبه رو شوید
هرگز مشكل را به كناری نگذارید. ممكن است خوشایند نباشد اما بخشی از وظایف شما است. مشكل به خودی خود حل نمی شود و ممكن است بدتر و بدتر شود. شما برای این برخورد برنامه ریزی كرده اید، حالا زمان اجرا است.
با نوع رفتار مقابله كنید نه با شخص
هدفتان حل مشكل باشد نه برنده شدن. تاكیدتان بر رفع رفتار نامناسب شخص باشد، به خود شخص حمله نكنید.
تاكیدتان بر كلمه «ما» باشد، به طور مثال : «ما به افرادی در گروه نیاز داریم كه به موقع سركار باشند تا همگی به اهدافمان برسیم». هرگز نگویید «تو»، به طور مثال: «تو همیشه دیر سركار حاضر می شوی».
رفتار نامناسب را ناشی از قصد و نیت سوء ندانید. ممكن است این عمل براثر ترس، سردرگمی، نداشتن انگیزه و یا مشكلات شخصی از وی سرزده باشد.
به سایرین فرصت بدهید مشكل را حل كنند. گاهی ممكن است همان افرادی كه به نحوی با مشكل ایجاد شده در ارتباط هستند، راه حل های بهتری برای حل مساله ارائه دهند.
راه حل مساله را از میان رفتارها كشف كنید
زمانی كه با كارمند مشكل ساز صحبت می كنید، با دقت به حرف هایش گوش كنید. خونسرد و مثبت اندیش باشید اما بی طرف. سوالهایی از وی بپرسید كه پاسخ های طولانی و توضیحی داشته باشد و با «بله» یا «خیر» تمام نشود. به میان حرف هایش نروید.
هنگام پاسخ دادن به صحبت های او خونسرد باشید. از توضیحاتش نتیجه گیری كنید، به عنوان مثال: «آنچه من از حرف هایت فهمیدم این است كه ...»، در نتیجه خواهید فهمید كه شما با دقت به حرف هایش گوش داده اید.در صورتی كه علت و منشا رفتار نامناسب كارمند مشكل ساز را كشف كنید، راه حل بهتری برای آن خواهید یافت.
یك بار كافی است؟
گاهی این برخوردها و درگیری ها به نرمی و به سرعت حل می شوند و به نتیجه می رسند. گاهی هم مستلزم طی مراحل و تكرار است.
در صورت لزوم تكرار كنید
مشكلات كوچكی از قبیل دیرآمدن به محل كار ممكن است با یك صحبت كوتاه و خصوصی با كارمند مورد نظر در دفتر خودتان حل شود.
اما كارمند ناسازگاری كه این رفتار را از كودكی در مدرسه اجرا كرده و موفق بوده است، احتمالا بیش از یك بار نیاز به تذكر دارد. صبور باشید. همیشه انتظار نتیجه سریع نداشته باشید. برای این افراد برنامه ریزی درازمدت لازم است.
وقتی حل مشكل بیش از حد توان شما است
گاهی ممكن است حل مشكل كارمندتان بیش از حد توانایی های شما باشد. به عنوان مثال ممكن است مشكل جسمی و فیزیكی داشته و نیاز به كمك های تخصصی داشته باشد.
دقت كنید زمان مناسب برای ارجا دادن كارمند مورد نظر به بخش متخصص، چه زمانی است. مجموعه شما ممكن است بخش كمك رسانی داشته باشد. در غیر این صورت از مراكز موجود در جامعه كمك بگیرید.
ببینید پایان كار كجاست
در صورتی كه هدف شركت شما حل مشكل كارمند و برگرداندن آرامش به كل مجموعه باشد ولی رسیدن به هدف میسر نباشد، یعنی زمانی كه به بن بست رسیده اید و كارمندتان قصد ندارد تغییری در رفتار خود ایجاد كند، وقت آن است كه مراحل فسخ قرارداد كار با آن كارمند طی شود و طبق قوانین و سیاست های شركت عمل نمایید.
به نتیجه رسیدن
نتیجه مطلوب در برخورد با رفتار نامناسب یك كارمند، رسیدن به راه حل و توافق طرفین در مورد راه حل است. می دانید كه رفتار نامناسب تا زمانی ادامه می یابد كه شما و كارمند مورد نظر در حل مشكل به نتیجه برسید.
لازم است كارمند بداند رفتارش نامناسب بوده و رفتار مناسب كدام است. شما به عنوان مدیر، باید بتوانید به درستی ارتباط برقرار كنید. كاملا مطمئن شوید كه كارمندان ضروریات را فهمیده و عواقب و نتایج را درك نموده است.