دانستن اینکه کارمندان چه احساسی میکنند و چه طور میاندیشند میتواند در مطمئنشدن از اینکه بینش شما از سوی اعمال آنها پشتیبانی میشود، موثر و ارزشمند باشد. این اطلاعات میتواند به شما بینشهایی را عرضه کند که افراد را به نحو موثری هدایت کند. در سطحی عملی، به اختیار درآوردن ضربان کارمندانتان میتواند به شما کمک کند تا:
ـ فهم خط مشیها به منظور تضمین اجرای مناسب نوآوریهای تازه را تایید کنید.
ـ تقابلهای بین کارمندان را کشف و رفع کنید.
ـ فرآیندهای عملی و امکانپذیر بیافرینید و به طرزی عادلانه مسوولیتها را تقسیم کنید.
ـ برای رشد حرفهای همسو با اهداف شغلی کارمندان و نیازهای شرکت، فرصتها را رشد دهید.
در اینجا چند شیوه برای به دست گرفتن ضربان کارمندانتان ارائه میکنیم؛ از مراقببودن بیسر و صدا تا دخالت مودبانه.
به تغییرات رفتاری کارمندان توجه کنید
تفاوتهای ناگهانی و پایدار در رفتار یک کارمند میتواند حاکی از نارضایتی شغلی باشد. حواستان به تغییرات خصوصیات فردی باشد؛ مانند دیرتر یا زودتر رسیدن به محل کار، یا دیر و زود شدن ساعت ترک کار و همینطور، کم و زیاد شدن زمان استراحت نیمروزی. دیگر علامتهای اینچنینی که باید مورد توجه قرار بگیرند، شامل موارد زیر هستند: کمطاقتی و از دست دادن شکیبایی در مواجهه با مشتریان و نیز، برخوردهای شدید مکرر با همکاران. البته فرض نکنید که چنین تغییراتی برای محل کار، نابجا و بلاموضوع هستند. این تغییرات یا از دغدغههای شخصی ناشی میشوند یا از نگرانیهای حرفهای و شغلی. یک کارمند میتواند خود را با نوعی تغییر سبک زندگی سازگار کند؛ برای نمونه، افزایش اعضای خانواده، بیماری مزمن، یا تغییر محل زیست. یک کارمند میتواند دچار مشکلاتی موقتی در زندگی شخصیاش شود. هر چند، این تغییرات شاید او را وادارند که انتظارات بلندمدتش در نسبت با شرکت را مورد بازاندیشی قرار دهد؛ برای نمونه، ممکن است او به دنبال یک شغل جدید یا دستمزد بالاتر باشد، یا در پی فرصت بیشتر برای ترقی شغلی و حرفهای، یا ساعات تعطیلی کمتر.
پرسه بزنید، ببینید و بشنوید
به عنوان یک مالک کسبوکار و یک مدیر اجرایی، میتوانید میزان بیشتری از وقت خود را در دفتر کارتان یا در راه باشید، از آخرین استراتژی کسب و کار استفاده کنید، عملکرد هفتگی را تحلیل کنید و مناسبات راهگشاتر با مشتریان را بپرورانید. اما بیرون رفتن از محل کار و فعالیتهای روزانه دیداری، میتواند بینشهای ارزشمندی به شما اعطا کند که در غیراین صورت دسترسناپذیر باقی خواهد ماند. خصوصا، به واحدهای فروش یا تولید و طبقات پخش و توزیع سر بزنید؛ در نشستهای آنها شرکت کنید؛ مکالماتشان با مشتریها را مورد توجه قرار دهید. بدون خبر قبلی، در ساعتهای کاری مختلف از بخشها بازدید کنید. غیرقابل پیشبینی باشید. کسانی را که دل به کار میدهند و کوشا هستند مورد تشویق قرار دهید و راضی نگه دارید، هر چند همیشه کسانی هستند که کمتر تحرک دارند. با گشتزدن در محیط کار، میتوانید عکسالعملها و واکنشهای متقابل بین مشتریان و افراد شرکت را بیواسطه ببینید. بحث و جدلهای مربوط به فروشندگان و نیز همکاری گروهی را مورد توجه قرار دهید: آیا امور دقیقا همانطور پیش میرود که تصور و برنامهریزی شده بود؟ به این ترتیب، شما میتوانید سناریوهایی را کشف کنید که بنا بر دستورالعملهای دادهشده به کارمندان، هیچ معنایی ندارد. موقعیتهای مسالهدار و پرسشبرانگیز را مورد بررسی و تفحص قرار دهید تا بهتر دریابید که کارمندانتان واقعا چه در سر دارند. ابتدا، مطمئن شوید که ادراک شما نقصی ندارد. یعنی اگر فقط یک طرف مکالمهای را شنیدید، در پی شفافسازی آن باشید. اگر درک شما درست است و اعمال کارمندی خارج از انتظارات شما است، سعی کنید پی ببرید که چه چیزی آنها را برمیانگیزد و تحریکشان میکند. برای نمونه، شاید آنها با خط مشی شرکت موافق نباشند، شاید باور دارند که روال جاری نابسنده است، شاید فکر میکنند ابزار لازم برای غلبه بر پیچیدگی شرایط در اختیارشان نیست، یا اصلا شاید قید و شرطهایی درباره طلب هر گونه راهنمایی دارند.
به کارمندان مجال سخنگفتن بدهید
مردم عاشق این هستند که اندیشههایشان را با دیگران در میان بگذارند. از کارمندان درباره چشماندازهایشان سوال کنید. برخی درباره همه چیز شکایت میکنند و مینالند، بعضی دیگر تنها وقتی مکررا به صحبتکردن ترغیب شوند اطلاعات درخوری به دست میدهند. اغلب کارمندان کم حرف و بی سر و صدا، بینشهایی در اختیار میگذارند که هرگز از کسی غیر از خود آنها نمیشنیدید. به مرور خواهید آموخت چه کسی، ایدههای کارآمد را به نحوی موثق ارائه میکند.
کارمندان را مورد تحقیق و بررسی قرار دهید
خیلی از مردم ــ اگر سوالات ویژهای از ایشان بپرسید و اجازه دهید به طور خصوصی پاسختان را بدهند ــ به شما خواهند گفت که دوست دارند به شما بگویند چه فکری میکنند. به اینترتیب، بررسیهای رسمی، در فهم درست کارمندان مفید خواهد بود. ابزارهای آنلاین، همچون برنامههای SurveyMonkey و Zoomerang، این فرآیند بررسی را تسهیل میکنند. در نظر داشته باشید که باید از مخاطب یا پاسخگو بخواهید درجهبندیهایش درباره موضوعات اصلی را ارائه کند و از طریق سوالات زیادی که طرح میکنید آن را تشریح کنید. اگر خواهان کارشناسی حرفهایتری در خصوص ارزیابی تمایلات کارمندان هستید، یک شرکت دیگر را برای هدایت بررسیها استخدام کنید. نتایج بررسی را مورد بازبینی قرار داده و بینشهایی در خصوص نقشههای کنش برای کارمندان ارائه کنید. از این حیث، آنها خواهند دانست که شما به اندیشههایشان علاقهمند هستید و نیز پی خواهند برد که با مشکلاتی درگیر هستید که گفتوگوهای آتی را پیش خواهند کشید.
به کارمندانتان گوش بسپارید تا درباره چگونگی حل یا رفع مشکلات ــ به صورت مستقل یا با همکاری جمعی ــ برایتان حرف بزنند. رویکردهای هر یک از آنها، ظرفیت چشماندازهای آنها درباره اولویتهای شرکت، سرچشمههای هرگونه اضطراب و درک پاسخگویی یا مسوولیتپذیری و نقشهای افراد درون سازمان را به شما نشان خواهد داد.