ایده های كلی
- نگذارید روزتان بدون پرداختن به حداقل یك فعالیت بازاریابی شب شود
- درصدی از درآمد ناخالص خود را به عنوان بودجه سالیانه بازاریابی تعیین كنید.
- هر سال اهداف خاص بازاریابی را تعیین و هر سه ماه یك بار آنها را ارزیابی و تنظیم نمایید.
- یك پوشه برای نگهداری ایده های بازاریابی اختصاص دهید.
- هر روز و هر ساعت كارت ویزیت را همراه تان داشته باشید.
بازار هدف
نسبت به تحولاتی كه شاید روی بازار هدف، محصول یا استراتژی بازاریابی شما تاثیر بگذارد، هوشیار باشید.
مطالعات تحقیق بازاریابی درباره حرفه، صنعت، محصول و گروه های بازار هدف خود را بخوانید.
آگهی های رقبای خود را گردآوری كنید و با مطالعه آنها، اطلاعاتی درباره استراتژی، ویژگی ها و مزایای محصولات آنها به دست آورید.
از مشتریان بپرسید چرا شما را انتخاب كردند و خواستار توصیه هایی برای بهبود كیفیت شوید.
از مشتریان سابق بپرسید چرا شما را رها كردند.
توسعه محصول
یك محصول جدید ارائه دهید.
نسخه ای ساده تر، ارزان تر یا كوچك تر از محصول خود پدید آورید.
نسخه ای شكیل تر، گران تر، سریع تر یا بزرگتر از محصول خود ارائه دهید.
آموزش ، منابع و اطلاعات
برای كاركنان خود یك صندوق پیشنهادات بگذارید.
در سمینارهای بازاریابی حضور یابید.
كتاب های بازاریابی را بخوانید.
مشترك نشریات مكتوب و اینترنتی بازاریابی شوید.
هرماه یك جلسه بازاریابی با كاركنان یا مباشران خود بگذارید تا درباره استراتژی و وضعیت بازار بحث كنید و ایده های تازه بگیرید.
یك مشاور بازاریابی جهت همفكری استخدام كنید.
قیمت گذاری و پرداخت
ساختار قیمت گذاری تان را تجزیه و تحلیل كنید و ببینید كجای آن نیاز به اصلاح و تنظیم دارد.
به مشتریان ثابت، هدیه دهید.
در زمانهای خاص محصول ویژه با تخفیف ارائه نمایید.
ارتباطات بازاریابی
برای مشتریان كنونی و بالقوه تان یك خبرنامه منتشر كنید.
بروشوری از محصولات و خدمات تان را چاپ كنید.
همراه بروشورهای خود یك برگه نظرسنجی بگنجانید كه پول تمبرش را شما پرداخته اید. بدین ترتیب می توانید بازخورد ارزشمندی از مشتریان دریافت كنید.
یادتان باشد كارت ویزیت درون جعبه كارایی ندارد، حتما آن را پخش كنید. به هر مشتری بالقوه دو كارت ویزیت و بروشور بدهید تا یكی را نگه دارد و دیگری را به دوستانش بدهد.
برای هركدام از بخش های بازار هدف تان یك كارت ویزیت و بروشور خاص طراحی كنید، (مثلا یكی برای سازمان ها و نهادهای دولتی و یكی برای كاسب كارها و مصرف كنندگان)
یك پوستر یا تقویم با آرم شركت تان چاپ كنید و به مشتریان هدیه بدهید.
روی سربرگ، برگه های فاكس یا صورتحساب، شعار یا جمله ای در وصف فعالیت خود به چاپ برسانید.
در بروشورهای خود نظرات مثبت مشتریان درباره كالا و خدمات خود را به چاپ برسانید.
برای بازاریابی به شیوه پست مستقیم از پاكت های رنگی یا بزرگ استفاده كنید تا كنجكاوی گیرنده را برانگیزد
رابطه با رسانه ها
از انتشار نشریات و سایت های جدید متوجه شوید تا اخبار خود را به رسانه و فرد مناسب بفرستید.
در سایتها و فروم ها و روزنامه های عادی یا اقتصادی و نشریات تخصصی مطلب بنویسید.
مقاله ای به قلم خود چاپ كنید و نسخه های آن را برای همكاران تان بفرستید و یا در فروم ها منتشر کنید..
یكصدمین، پانصدمین یا یكصد هزارمین مشتری خود را در سایت خود معرفی كنید.
یك جایزه سالیانه به راه اندازید و آن را در بوق و كرنا كنید. مثلا می توانید به بهترین كارمند سال شركت یا سازمان خود جایزه بدهید.
اخبار خود را همراه عكس مربوطه به مطبوعات و سایتها بفرستید.
مرتبا سایتها و روزنامه ها و مجلات را برای یافتن فرصت های روابط عمومی بخوانید.
برای سایتها و مطبوعات مقالات «راهنما» درباره حوزه تخصصی كسب و كارتان بفرستید.
خدمات مشتری و رابطه با مشتری
از مشتریان تان بخواهید كه بازگردند.
تماس های تلفنی مشتریان را بدون فوت وقت پاسخ دهید.
روی دستگاه پیامگیر تلفن، اطلاعات مهم مانند ساعات كار شركت، مكان و فرد پاسخگو را ضبط كنید.
روی دستگاه پیامگیر تلفن، پیامی بیادماندنی یا «نكته روز» را ضبط نمایید.
برای مشتریان تان نمایش یا هر رویداد جالب دیگر را سازماندهی كنید یا بلیت تئاتر و سینما و... برایشان بفرستید.
در دفترتان با حضور مشتریان یك سمینار برگزار كنید.
تشكرنامه های دستنویس خوش خط برای مشتریان بفرستید. می توانید برای جشن تولدشان یا سایر مناسبت های سال، كارت تبریك ارسال كنید.
مقالات جالب را كپی كنید و همراه كارت ویزیت و بروشورتان برای مشتریان كنونی یا بالقوه بفرستید.
بخشی از وب سایت خود را به نظرات مشتریان اختصاص دهید.
تماس های تلفنی مشتریان را بدون فوت وقت پاسخ دهید.
روی دستگاه پیامگیر تلفن، اطلاعات مهم مانند ساعات كار شركت، مكان و فرد پاسخگو را ضبط كنید.
روی دستگاه پیامگیر تلفن، پیامی بیادماندنی یا «نكته روز» را ضبط نمایید.
برای مشتریان تان نمایش یا هر رویداد جالب دیگر را سازماندهی كنید یا بلیت تئاتر و سینما و... برایشان بفرستید.
در دفترتان با حضور مشتریان یك سمینار برگزار كنید.
تشكرنامه های دستنویس خوش خط برای مشتریان بفرستید. می توانید برای جشن تولدشان یا سایر مناسبت های سال، كارت تبریك ارسال كنید.
مقالات جالب را كپی كنید و همراه كارت ویزیت و بروشورتان برای مشتریان كنونی یا بالقوه بفرستید.
بخشی از وب سایت خود را به نظرات مشتریان اختصاص دهید.
تبلیغات
در فصل های اوج فعالیت تجاری برای كسب و كارتان تبلیغ كنید.
یك ایمیل و شماره تلفن راحت و بیاد ماندنی بگیرید.
برای سایت اینترنتی خود، آدرس بیادماندنی انتخاب كنید و آن را در كلیه ارتباطات بازرگانی قید نمایید.
از طریق پست مستقیم، كسب و كار خود را مشتركا با سایر حرفه ای ها تبلیغ كنید.
در یك دایركتوری ویژه یا كتاب زرد تبلیغ نمایید.
در همه سایتهایی که تبلیغ رایگان میپذیرند تبلیغ کنید.
به منظور دستیابی به بازارهای خارجی، آگهی دو یا چند زبانه چاپ كنید. این آگهی را در نشریه ای پرمخاطب قرار دهید.
به مشتریان خود هدایای تبلیغاتی نظیر خودكار، پدماوس یا ماگ بدهید.
درون پاكت نامه یا مرسولات پستی، چیزی برجسته بگذارید تا كنجكاوی گیرنده تحریك شود.
برچسب های جالبی برای نصب روی شیشه اتومبیل طراحی و بین مشتریان توزیع كنید.
آگهی های خود را كدگذاری و نتایج شان را دنبال كنید.
حامی مالی یك مسابقه ورزشی یا برنامه رادیویی و تلویزیونی شوید.
رویدادهای ویژه
در دبیرستان ها سخنرانی كنید و به دانشجویان درباره حرفه آینده شان توصیه كنید.
بخشی از وقت و پول خود را به سازمان های خیریه یا غیرانتفاعی اختصاص دهید و نتایج آن را در مطبوعات و سایتها به چاپ برسانید.
یك سی دی یا فیلم آموزشی درباره خدمات خود تهیه كنید و رایگان توزیع نمایید.
كتاب تالیف كنید .
ایده های فروش
روزنامه ها و نشریات تخصصی را برای به دست آوردن فرصت های تازه تجاری و آگاهی یافتن از عزل و نصب های شركت ها بخوانید.
شعارها و استراتژی های بازاریابی تان را به اطلاع وكیل، حسابدار، بانكدار، تعمیركار و كانون تبلیغاتی تان برسانید و بدین ترتیب نیروی فروش خود را به رایگان گسترش دهید.
ساعات فعالیت خود را افزایش دهید.
حتی در ایام تعطیل گروهی را جهت ارائه خدمات به مشتریان اختصاص دهید.
نمونه های محصولات خود را در دفترتان به نمایش بگذارید.
به مشتریان سابق تلفن بزنید , ایمیل بزنید و یا برایشان نامه بفرستید تا آنها را دوباره جذب كنید.
از طریق اینترنت سفارش بگیرید.
به مشتریان اینترنتی خود اطمینان دهید كه سیستم امنیتی سایت شما قابل اعتماد است.
از زمان پاسخگویی به سفارش ها بكاهید و روند سفارش مجدد را تسهیل كنید.
در فصل های اوج فعالیت تجاری برای كسب و كارتان تبلیغ كنید.
یك ایمیل و شماره تلفن راحت و بیاد ماندنی بگیرید.
برای سایت اینترنتی خود، آدرس بیادماندنی انتخاب كنید و آن را در كلیه ارتباطات بازرگانی قید نمایید.
از طریق پست مستقیم، كسب و كار خود را مشتركا با سایر حرفه ای ها تبلیغ كنید.
در یك دایركتوری ویژه یا كتاب زرد تبلیغ نمایید.
در همه سایتهایی که تبلیغ رایگان میپذیرند تبلیغ کنید.
به منظور دستیابی به بازارهای خارجی، آگهی دو یا چند زبانه چاپ كنید. این آگهی را در نشریه ای پرمخاطب قرار دهید.
به مشتریان خود هدایای تبلیغاتی نظیر خودكار، پدماوس یا ماگ بدهید.
درون پاكت نامه یا مرسولات پستی، چیزی برجسته بگذارید تا كنجكاوی گیرنده تحریك شود.
برچسب های جالبی برای نصب روی شیشه اتومبیل طراحی و بین مشتریان توزیع كنید.
آگهی های خود را كدگذاری و نتایج شان را دنبال كنید.
حامی مالی یك مسابقه ورزشی یا برنامه رادیویی و تلویزیونی شوید.
رویدادهای ویژه
در دبیرستان ها سخنرانی كنید و به دانشجویان درباره حرفه آینده شان توصیه كنید.
بخشی از وقت و پول خود را به سازمان های خیریه یا غیرانتفاعی اختصاص دهید و نتایج آن را در مطبوعات و سایتها به چاپ برسانید.
یك سی دی یا فیلم آموزشی درباره خدمات خود تهیه كنید و رایگان توزیع نمایید.
كتاب تالیف كنید .
ایده های فروش
روزنامه ها و نشریات تخصصی را برای به دست آوردن فرصت های تازه تجاری و آگاهی یافتن از عزل و نصب های شركت ها بخوانید.
شعارها و استراتژی های بازاریابی تان را به اطلاع وكیل، حسابدار، بانكدار، تعمیركار و كانون تبلیغاتی تان برسانید و بدین ترتیب نیروی فروش خود را به رایگان گسترش دهید.
ساعات فعالیت خود را افزایش دهید.
حتی در ایام تعطیل گروهی را جهت ارائه خدمات به مشتریان اختصاص دهید.
نمونه های محصولات خود را در دفترتان به نمایش بگذارید.
به مشتریان سابق تلفن بزنید , ایمیل بزنید و یا برایشان نامه بفرستید تا آنها را دوباره جذب كنید.
از طریق اینترنت سفارش بگیرید.
به مشتریان اینترنتی خود اطمینان دهید كه سیستم امنیتی سایت شما قابل اعتماد است.
از زمان پاسخگویی به سفارش ها بكاهید و روند سفارش مجدد را تسهیل كنید.