از جمله عوامل مهم ایجاد کننده مزیت رقابتی در کسب و کار و تولید ، استفاده از منابع مشترک است . این امر باعث شده در محیط رقابتی و پویای امروز، بهره گیری از عوامل و منابع مشترک در کانون توجه مدیران و سازمانها قرار گیرد. در این رویکرد با اشتراک منابع، امکان تولید طیف وسیعی از محصولات از طریق راهبرد سکوی مشترک فراهم میشود. با بکارگیری این راهبرد می توان زمینه افزایش سود و ایجاد ارزش را فراهم و شرکتها و سازمانها را بهسوی موفقیت رهنمون ساخت. بنابراین ضروری است زمینه شناسایی و بکارگیری این راهبرد در موقعیتهای مختلف فراهم شود. براین اساس در این مقاله سعی بر آن است که مروری اجمالی از این راهبرد کلان صورت گیرد و انواع مختلف راهبردهایی که برای ایجاد مزیت رقابتی شرکتها و سازمانها می توانند مفید واقع شود، در کنار تجربه خودروسازان کشور، معرفی شود.
● مقدمه
گذر از دورههای مختلف محصولگرایی و بازارگرایی و ظهور عصر فرا صنعتی که در آن دانش و اطلاعات محور اصلی حرکتهای بشری است، شرکتها و سازمانها را با چالش جدیدی مواجه ساخته است. بر این اساس مزیت رقابتی از آن شرکتها و سازمانهایی است که با تمرکز بر ارزشآفرینی و مشتریگرایی به توسعه و تنوع محصولات خود همت گمارند. در این میان راهبردهای توسعه محصول جدید از طرفی و از طرف دیگر سکوی مشترک، جهت متنوعسازی محصولات و در عین حال نبود تنوع در عوامل تولید، هر کدام به نوبه خود زمینه توسعه و تعالی شرکتها و سازمانها را در فضای رقابتی کنونی فراهم آورده است. بیشک اتخاذ راهبرد سکوی مشترک میتواند همافزایی مناسبی جهت تحقق اهداف شرکتها و سازمانها پدید آورد. بر این اساس در این مقاله دیدگاههای مختلف راهبرد سکوی مشترک مورد اشاره قرار گرفته است.
● تعاریف و مفاهیم سکوی مشترک
ابعاد مختلفی از موضوع سکوی مشترک، مزایا و اهداف آن، در مکتوبات علمی مطرح شده است . بر مبنای این گزارشها، حوزه های مختلفی از جمله راهبردی، رقابتی، فنی، اطلاعاتی و سازمانی مورد تأکید قرار گرفته اند. با این حال موضوع سکوی مشترک دورهای تکاملی را میپیماید که طی آن ابعاد و جنبههای مختلفی از این مفهوم مطرح شده است و یا تکامل مییابد. براین اساس با توجه به مطالعات انجام شده، مصادیقی از تعاریف و مفاهیم ارائه شده در این زمینه مورد اشاره قرار گرفته است:
- سکوی مشترک، مجموعهای است از عناصر مشترک که در طول یک خط تولید مبنا، زمینه تولید انواع مختلفی از محصولات را فراهم میسازد .این سکو بستری است که بر اساس آن خانوادهای از محصولات، متناسب با ساختار پیکرهبندی مشترکی که دارند، تولید میشوند.
بر اساس تعریفی که مورد اشاره قرار گرفت، یک سکو به عنوان بستر سختافزاری مورد نیاز برای تولید طیف وسیعی از محصولات متنوع مطرح شده است . از منظری دیگر، سکوی مشترک به عنوان اجزایی از محصول، که صرفنظر از تفاوتهای ظاهری محصولات، قابل اشتراک هستند ، قلمداد شده است. این مفهوم در شکلهای شماره یک ارائه شده است . بر این مبنا تعاریف ارائه شده حاکی از آن است که :
۴@۵l@۴@۱۱@۹@۱۱@۹@۵xe" o:preferrelative="t" o:spt="۷۵" coordsize="۲۱۶۰۰,۲۱۶۰۰">
- سکوی مشترک، مجموعهای نسبتاً بزرگ از اجزاست که به صورت فیزیکی در قالب زیر مونتاژ به یکدیگر مرتبط میشوند و در مدلهای متنوعی از محصولات مورد استفاده قرار میگیرند. با استفاده از این رویکرد شرکتها و کارخانهها قادر به تولید انواع مختلفی از محصولات متمایز هستند.
- سکوی مشترک، بستری است برای تولید انواع مختلفی از محصولات متعلق به یک خانواده با کمترین تنوع در اجزا، عوامل و فرایند تولید.
- سکوی محصول طبق تعریف ارائه شده از جانب میر و لهنورد عبارت است از ترکیبی از قطعات، اجزا، عوامل، زیر سیستمها و فرایندهای طراحی، تولید و یا مونتاژ که در تولید محصول سهیم هستند و منجر به توسعه محصولات جدید توأم با صرفهجویی زمان و هزینه شوند.
- سکوی مشترک تولید، بستری است با قابلیت پیکرهبندی مجدد، به نحوی که به آسانی بتواند بهواسطه افزایش و یا برداشت ماژولهای مختلف محصولات، به صورت منعطف عمل کند.
از منظر مدیریتی نیز سکوی مشترک، به عنوان راهبردی از کسب و کار مطرح شده است ،که منجر به کاهش هزینه و افزایش سود می شود:
- سکوی مشترک، راهبرد توسعه محصول با تمرکز بر کاهش هزینه و زمان تحویل است.
بهدنبال تعاریفی که اشاره شد، میتوان امیدوار بود درک مناسبی نسبت به مفهوم مورد نظر فراهم شده باشد. در این مقاله سعی بر آن است که جنبه راهبردی سکوی مشترک هم مورد بررسی قرارگیرد و راهبرد های کلیدی در این زمینه توام با ویژگیها و خصوصیاتشان معرفی شوند .
به منظور زمینه سازی ورود به این مبحث، فهرست برخی از اهداف کلیدی که در خصوص راهبرد سکوی مشترک در منابع علمی منتشر شده است را در ادامه مورد بررسی قرار خواهیم داد .این اهداف سمت و سو و جهت گیریهای مختلفی را که راهبرد سکوی مشترک بهدنبال محقق سازی آنهاست، مطرح می سازد .
● برخی اهداف کلیدی سکوی مشترک
در این بخش، فهرستی از اهداف کلیدی سکوی مشترک مورد اشاره قرار گرفته است:
- صرفهجویی در زمان و هزینه اجرای طراحیها برای یک بار و استفاده به دفعات.
- متنوعسازی محصولات از طریق ایجاد تغییرات کوچک در محصول.
- استانداردسازی اجزا و قطعات تشکیلدهنده محصول.
- توسعه ساختار پیمانهای یا پودمانی محصولات.
- زمینهسازی کاهش قیمت و افزایش سود.
- پاسخگویی به نیاز مشتری در بازار.
- تسهیل در برنامهریزی و مدیریت عملیات تولید.
- سادهسازی محصول و کاهش تنوع در اجزای اصلی و پایه.
- کاهش هزینههای عملیات تولید از طریق اشتراک منابع.
- سادهسازی طراحی محصول و کاهش پیچیدگی.
- بهرهوری عوامل تولید به دلیل کاهش اختلافات.
- کاهش زمان عملیات،تولید و تحویل محصولات.
- جهانیسازی تولید و امکان تولید در سطح کلاس جهانی.
- کاهش دوره طراحی و تولید محصولات.
- سهولت آزمونهای کیفی قطعات مشترک.
- تسریع در نوآوری و معرفی محصولات جدید به بازار.
- کاهش تغییرپذیری عوامل تولید و غیره .
● راهبرد سکوی مشترک
دوام و بقای شرکتها و سازمانها بستگی به توانایی آنها در کسب مزیتهای رقابتی سریعتر و بهتر از رقبا دارد. در این راستا تمرکز بر طراحی وتولید محصولات متنوع، متناسب با نیاز بازار و مشتری، از جمله راهبردهایی است که توسط شرکتها و سازمانها اتخاد شده و مبنای عمل قرار گرفته است. این در حالی است که متنوعسازی محصولات و خدمات، بعضاً ایجاد تنوع در فناوری و عوامل تولید را نیز به دنبال داشته است. این امر نیز به نوبه خود، افزایش هزینه، تعدد عوامل تولید، پیچیدگی برنامهریزی، کنترل و نظارت و غیره را باعث شده است. تحت چنین شرایطی راهبرد سکوی مشترک به عنوان دغدغه کلیدی شرکتها و سازمانها مطرح شد. اتخاد چنین راهبردی در قدم اول مستلزم بررسی و شناسایی بازار و مشتریان و در قدم بعدی تعیین و شناسایی سکوی محصول است.
توجه به این امر بخصوص هنگامی که یک محصول متشکل از چندین سکوی محصول باشد ویا خود مبنایی برای تولید مدلهای متنوع دیگری از محصول شود، ضرورت مییابد.
بهدنبال بررسیها و مطالعات بهعمل آمده در منابع علمی و نیز بررسی تجربیات شرکتها و سازمانهای مختلف در خصوص سکوی مشترک، عمده ترین راهبردهای ایجاد مزیت رقابتی در شرایط کنونی که در ارتباط با این موضوع، مطرح شده و یا بکار گرفته شده اند .
● نتیجهگیری
میتوان گفت راهبرد سکوی مشترک به عنوان رویکرد رقابتی عصر حاضر شرایطی را بهوجود آورده است تا بر اساس آن امکان به اشتراک گذاشتن اجزا و قطعاتی از محصولات، فرایندهای طراحی، تولید و مونتاژ، دانش و فناوری، ماشینآلات، تجهیزات و خطوط تولید و مونتاژ، فضای کاری، منابع انسانی، عملیات پشتیبانی، تامین و توزیع و مانند آنها فراهم شود.
با بهرهگیری از این عوامل مشترک، میتوان گروهی از محصولات همخانواده و متنوع را در زمان کوتاهتر و با هزینه کمتر تولید کرد و به بازار عرضه داشت. بر این اساس ضمن ایجاد صرفهجویی قابل ملاحظهای در تولید و توسعه محصولات، امکان پاسخگویی به نیازهای متنوع مشتریان فراهم میشود. بدیهی است محققسازی این راهبرد مستلزم بررسی و شناسایی عوامل تأثیرگذار و ارتباطات بین آنها است که در سطح خرد، عوامل درونی یا داخلی و کلان، عوامل بیرونی یا خارجی باید مورد مطالعه قرار گیرند.
راهبرد سکوی مشترک میتواند به عنوان تحولی در نگرش مدیریت کلان کشور و به عنوان نقطه عطف رشد و توسعه همه جانبه صنعت مطرح شود.