Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.

تربیت جنسی در کودکان

تربیت جنسی در کودکان

تربیت جنسی کودکان، مسئله ای مهم

 

تربیت جنسی کودکان و نوجوان در عصر حاضر یکی از دغدغه های اصلی خانواده هاست.

گاهی اوقات کودکاان از والدین سوالات رایجی میپرسند مثل بچه چطور درست میشه؟ اینجور مواقع والدین با چالش هایی روبرو میشوند و نمی دانند راه درست برخورد با کودکان در این مواقع چیست.

اول از همه سعی کنید سوال کودک را با سوال جواب بدیم وبگیم خودت فکر میکنی بچه چطور درست میشه؟ این پاسخ برای اینه که بدونیم بچه های ما تا چه میزان اطلاعات دارند.یادتان باشد در اینگونه موارد باید سطح اطلاعات شما از کودکتان یک پله بالاتر باشد و سعی کنید اطلاعاتی که میدید متناسب با سطح اطلاعات خود کودک باشه.

برخی والدین با تربیت جنسی مخالف هستند. به دلایل مختلف؛ و تربیت جنسی رو با آموزش جنسی اشتباه میگیرند؛آنها فکر میکنند تربیت جنسی موجب:

1-گمراهی و انحراف فرزندانشان میشود.

2-حجب و حیا و شرم والدین از بیان موضوع مانع بیان مسئله می شود.

3-نداشتن اطلاعات که این روزها با وجود ابزار های مختلف راه های زیادی برای بالا بردن اطلاعات و کسب آگاهی وجود دارد.

آنها فکر می کنند تربیت جنسی یعنی اینکه به کودکان یاد بدهیم چطور رابطه جنسی برقرار کنند. اما این یک باور غلط است و تربیت جنسی کودکان آموزش مسائل جنسی در حد فهم و درک انها است به گونه ای که باعث انحراف انها نشود.

تربیت جنسی فرایندیست که از بدو تولد شروع می شود و باعث شکل گیری نگرش، عقاید و باور هایی در  فرد می شود  که می توانند روی روابط بین فردی، هویت و گرایش های جنسی، کاهش رفتار پرخطر و... اثر میگذارد. هدف از تربیت جنسی رسیدن به یک رشد متعادل و متناسب در زمین رشد جنسی است.

چرا تربیت جنسی؟

  • افزایش اعتماد به نفس
  • افزایش بهداشت فردی و کاهش عفونت های مقاربتی
  • علاقمندی و حس خوب نسبت به اندام خود
  • جلوگیری از تجاوز و سوء استفاده جنسی
  • به تاخیر انداختن رابطه جنسی
  • رشد جنسی سالم

امروزه متاسفانه در جامعه ما منابع غیرصحیح برای پاسخگویی به نیازهای جنسی کودکان فراوان است. مهمترین منبع آموزش جنسی یا همون تربیت جنسی والدین هستند. به همین دلیل خانواده ها باید کودکان خودرا به طریق صحیح تربیت نمایند تا به انحراف جنسی دچار نشوند.از آنجا که مسئولیت خطیر سلامت جامعه بر عهده خانواده، آموزش و پرورش، دانشگاه ها و رسانه ها است لازم است در تحلیل برخی از مشکل های خانواده های امروزی گام های اساسی برداشته شود و زمینه بهداشت جنسی و حذف شیوه های نادرست وناشایست تربیت جنسی در خانواده ها به عنوان اولین کانون تربیت انسانی فراهم گردد.

 

زمان تربیت جنسی کودکان

زمان تربیت جنسی کودکان رو سوال‌های کودک تعیین‌می‌کنه. زمانی‌که کودک درباره مسائل جنسی کنجکاوی به‌خرج می‌ده و سوال می‌پرسه، بهترین زمان گفتگو درباره موضوعات جنسیه. سوال کودک نشون‌دهنده اینه که قدرت ذهنی کودک به میزانی از رشد رسیده که چنین سوالی تو ذهنش خطور کرده‌. بنابراین هیچ استانداردی غیر از اون چیزی که کودک با سوال‌هاش تعیین‌می‌کنه، برای آموزش جنسی وجود نداره.

نوزادی تا دو سالگی

 شاید عجیب به‌نظر برسه اما نوزادان هم رفتارهای جنسی دارن. اون ها اندام‌های جنسیشون رو لمس می‌کنند.خیلی طبیعیه که کودک تو ایتو این سن باید اسم اندام‌های جنسی رو به کودک آموزش بدینن سنین اندام‌های تناسلیش رو لمس کنه، به دیگران نشون بده و کلمات جنسی رو تکرار کنه و از لخت بودن لذت ببره. برای کودکان سوال‌ برانگیزه که چرا بعضی قسمت‌های بدن اسم دارن ولی بعضی قسمت‌ها اسم ندارن. این نقطه شروعیه برای این مساله که این قسمت‌ها رازگونه هستن و نباید درباره اون‌ها حرف زد. اما وقتی اسم قسمت‌های مختلف بدن رو به کودک می‌گین (آلت تناسلی، بیضه، فرج، واژن، مقعد) دیگه از این مساله احساس شرم و خجالت نمی‌کنه. هدف شما اینه که کودک تفاوتی بین اندام‌های جنسی و غیرجنسی خودش قائل نباشه.

دو تا پنج‌سالگی

برای تربیت جنسی کودکان تو این سن کودکان بایستی اصول اولیه تولیدمثل رو درک کنن: مرد و زن با هم یک بچه می‌سازن و کودک در رحم زن رشد می‌کنه. بچه ها باید درک کنن که بدنشون متعلق به خودشونه. بهشون در مورد حریم خصوصی، مسائل مربوط به بدن رو آموزش بدین. اونا باید بدونن که افراد دیگه فقط‌ بعضی از قسمت‌های بدنشون رو می‌تونن لمس کنن و اندام خصوصی رو غیر از پدر و مادر کسی نمی‌تونه لمس کنه.

تو این سن کودکان علاوه بر اینکه نسبت به بدنشون کنجکاون، نسبت به‌بدن دیگران هم کنجکاوی نشون ‌می‌دن. تو سنین ۲ و ۳ سالگی کودک متوجه تفاوت اندام‌جنسی دختر و پسر می‌شه. شما می‌تونین اسم اندام‌های جنسی زن و مرد رو به کودک آموزش‌بدین و از نقاشی یا تصاویر برای توضیح تفاوت اندام زن و مرد استفاده‌کنید. 

شش تا 9 سالگی

کودکان تو این سنین خیلی متفاوتن. بعضی‌ها اطلاعات بیشتری نیاز دارن و بعضی‌ها اطلاعات کمتر. اونا کم کم دوست ندارن که والدین بدنشون و بالاخص اندام‌های جنسیشون رو لخت ببینن. تو این سنین والدین باید به کودک بگویید که موقع بلوغ چه اتفاقاتی براشون می‌افته و بهشون امادگی بدن تا در قبال تغییرات شوکه نشن و درک کودکان از تولیدمثل هم باید ادامه پیدا کند.

۱۰ تا ۱۲ سالگی

نوجوان تو این سنین به‌دلیل بلوغ و فوران هورمونی، تغییرات بدنی و عاطفی زیادی رو تجربه می‌کنه و بنابراین سوالات بسیاری براش به‌وجود می‌آد. باید اون رو مطمئن کنین که همه‌ی این تغییرات از جمله جوش صورت، احتلام، رشد سینه‌ها، موی زهار و زیر بغل و قاعدگی، طبیعی و قابل انتظارن و همه دوستان هم سن و سالش هم همین تجربیات رو خواهند داشت. بهش بگین که این مرحله‌ایه که بعدش، به یک فرد بالغ تبدیل می‌شه. درباره تغییرات خلقی نوجوان باهاش گفتگو کنین و بهش بگین که این تغییرات باعث می‌شه به‌سرعت غمگین، خشمگین و یا شاد بشن. تو این دوره باید درباره خودارضایی، رابطه جنسی (با جزییات بیشتر)، توضیح داده بشه. اونا باید یاد بگیرن که آیا تصاویر جنسی که تو رسانه‌ها نشون داده می‌شه درسته یا غلط، واقعی هستن یا نه و اینکه آیا اون‌ها مثبت هستن یا منفی. دخترهای نوجوان باید برای اولین قاعدگی و پسرها برای اولین احتلام آمادگی داشته باشن و بدونن قراره منتظر چه اتفاقی باشن و ارتباطش رو با پدر و مادر شدن توضیح بدهید.

۱۳ سالگی به‌بعد

نوجوانی تو این سال‌ها ۲ سال زودتر از ابتدای قرن گذشته اتفاق می‌افته. تو این دوره تربیت جنسی واقعاً مفهوم جنسی پیدا می‌کنه. اگر تا به‌حال اقدامی در جهت گفتگو با نوجوانتون نکردین، این آخرین فرصته. گفتگو از ابتدای کودکی نه تنها کار شما رو برای گفتگو در این دوره راحتتر می‌کنه، بلکه نوجوان به‌جهت دانش کافی اونقدر قوی شده که می‌تونه تصمیمات جنسی درستی بگیره. و به‌خاطر ارتباط محکمی که شما با نوجوان در سال‌های پیش ایجاد کردین، احساس می‌کنه که می‌تونه درباره هر مساله‌ای که بخواد گفتگو کند.

سخن پایانی

بنابراین مسلما یکی از مهم‌ترین مباحث درباره فرزندپروری که ذهن والدین رو باید به خودش مشغول کنه تربیت جنسی کودکان است. خوشبختانه زمانی که والدین راه‌های آموزش مسائل جنسی به کودکان رو یاد بگیرن، می‌تونن به خوبی اطلاعات جنسی کودک رو مدیریت کنن که تو این مقاله ما سعی کردیم اطلاعات اولیه‌ای رو در اختیار والدین عزیز بگذاریم. اما واضحه که کمک گرفتن از یک مشاور کودک متخصص در زمینه فرزندپروری می‌تونه راهنمای بسیار خوبی برای آموزش مسائل جنسی به کودک باشه.

 

ارسال نظر