Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
دوشنبه 10 دی 1403 - 20:51

مراحل رشد در کودکان

مراحل رشد در کودکان

رشد یعنی تغییراتی که به طور مستمر در طول زندگی (از لحظه انعقاد نطفه تا لحظه‏ ی مرگ) بوجود می ‏آید. تغییرات فیزیکی ، هیجانی شناختی و اجتماعی از تولد تا آغاز بزرگسالی رشد نامیده می شود. که در کودک از تولد تا آغاز بزرگسالی رخ می دهد. در طول این فرآیند، کودک

پنج مرحله مهم رشد و تکامل کودک

در مراحل رشد کودک مراحلی وجود دارد که به آن نقاط عطف رشد «(Developmental Milestone) گفته می‌شود. نقاط عطف رشد مجموعه‌ای از رفتارها و مهارت‌هایی هستند که میزان رشد و نمو کودک را نشان می‌دهند. نقاط عطف کودک بر اساس فعالیت‌هایی که اکثر کودکان در سن خاصی انجام می‌دهند، تعیین می‌شود. مثلاً سنی که کودک می‌تواند روی پای خود به تنهایی بایستد، یا زمانی که قادر به تکلم می‌شود و مواردی از این دست را نقاط عطف رشد می‌گویند. معمولاً نقاط عطف رشدی کودکان در ۵ حوزه اصلی طبقه‌بندی می‌شوند که شامل موارد زیر است:

  • رشد حرکتی
  • رشد حسی
  • رشد زبانی
  • رشد شناختی
  • رشد عاطفی و اجتماعی

کودکان هنگام بازی، مصاحبت با بزرگسالان و همسالان، مشاهده پدیده‌ها، لمس اشیاء و مواردی اینچنینی نقاط عطف رشد را تجربه می‌کنند و مرحله به مرحله رشد می‌کنند. شناخت نقاط عطف در هر سنی به والدین در ارزیابی رشد موثر و مناسب کودک کمک خواهد کرد. رسیدن به نقاط عطف رشد در کودکان دختر و پسر با هم متفاوت است و معمولاً پسرها در کسب مهارت‌های حرکتی نسبت به دخترهای همسن و سال خودشان سریع‌تر و موفق‌تر هستند و دختران ممکن است در کسب مهارت‌های زبانی و شناختی موفق‌تر از پسران عمل کنند. علاوه بر تفاوت بین پسرها و دخترها، بین کودکان همجنس و همسال نیز تفاوت‌هایی وجود دارد مثلاً ممکن است کودک شما دیرتر از دختر خاله یا پسر عمویش راه بیفتد و ممکن است زودتر از آن‌ها قادر به تلفظ برخی کلمات باشد. تفاوت‌های کودکان مربوط به بسیاری از عوامل مانند مسائل ژنتیکی و وراثتی و مسائل مربوط به تربیت خانوادگی و محیط نیز می‌شود با توجه به وجود تفاوت‌ها متخصصان برای رسیدن به نقاط عطف رشد بازه‌های زمانی تعیین می‌کنند و ارزیابی رشد مناسب کودک با توجه به این بازه زمانی صورت می‌گیرد. بنابراین نقاط عطف رشد یک ایده و نگرش کلی از تغییراتی که با بالغ شدن کودک انتظار می‌رود را ارائه می‌نماید.

اطلاع از نقاط عطف باعث می‌شود والدین و مراقبین کودک در بررسی اختلالات رشد کودک بهتر و دقیق‌تر عمل کنند و اگر در زمینه رشد کودک متوجه ناهنجاری و یا کندی و توقف شدند می‌توانند به پزشک متخصص مراجعه کنند تا پیش از وخیم شدن شرایط مشکل را ارزیابی و درمان مناسب به کار گرفته شود.

در بررسی نقاط عطف رشد کودک از غربالگری رشدی استفاده می‌شود. در این ارزیابی‌ها ممکن است به والدین یا مراقبین کودک پرسش‌نامه‌ای داده شود تا مراحل رشد کودک و نقاط عطف رشدی کودک را تعیین کنند. ممکن است پزشک با پرسیدن سوالاتی از والدین نقطه عطف از دست رفته در رشد کودک را شناسایی و با بررسی دقیق علت را کشف کند و راهکار درمانی مناسب را پیشنهاد نماید. توجه به تاخیر رشد در کودکان بسیار حائز اهمیت است و می‌تواند از عواقب وخیمی که ممکن است زندگی کودک را تحت تاثیر قرار دهد جلوگیری کند.

زمینه‌های رشد

به طور کلی رشد، کسب مهارت در ۵ حوزه مختلف است. این ۵ حوزه عبارتند از: رشد فیزیکی، مهارت‌های عاطفی، مهارت‌های اجتماعی، رشد زبانی و مهارت‌های ذهنی است.

رشد فیزیکی: همانطور که از نامش پیداست مربوط به کسب مهارت در انجام فعالیت‌های جسمی و فیزیکی است. این حوزه طیف وسیعی از مهارت‌های جسمی و بدنی را شامل می‌شود مانند توانایی غلت زدن، ایستادن، راه رفتن، دویدن، نشستن، حفظ تعادل، رشد استخوان‌ها، رویش دندان‌ها. علاوه بر رشد فیزیکی می‎‌تواند فعالیت‌های ظریف حرکتی مانند گرفتن قاشق در دست، نقاشی کشیدن، بستن دکمه‌ها، باز کردن گره، پوشیدن لباس و مواردی از این قبیل را نیز شامل شود.

مهارت‌های عاطفی: هر گونه واکنش عاطفی نسبت به وقایع و اتفاقات روزمره در این حوزه جای می‌گیرد. به نوعی کسب مهارت‌های عاطفی، وضعیت سلامت روحی کودک را ارزیابی می‌کند. آیا کودک نسبت به گریه اطرافیان واکنش نشان می‌دهد؟ آیا قادر است خشم و عصبانیت خود را ابراز کند؟ آیا کودک در بین احساسات عاطفی به شکل ملموس توانایی لازم را دارد؟

مهارت‌های ذهنی: مهارت‌های ذهنی در واقع همان مهارت‌های شناختی هستند. معمولاً والدین در ارزیابی این مهارت توجه کافی را ندارند اما آنچه زمینه‌ساز موفقیت کودک در آینده خواهد بود تا حدود زیادی مربوط به کسب مهارت در این حوزه است. تفکر کردن، حل مسئله، یادگیری فراگیر، توانایی ادراک و استدلال، به خاطر آوردن و یادآوری محفوظات ذهنی و مواردی اینچنین در این دسته‌بندی جای می‌گیرند. معمولاً کودک این مهارت‌ها را در تعامل با دیگران به ویژه همسالان خود کسب می‌کند. از این رو رفتن کودک به محیط‌های مانند مهدکودک یا پارک‌ها و زمین‌های بازی می‌تواند زمینه‌ساز رشد و کسب مهارت‌های ذهنی در او باشد. 

رشد زبانی: هر آنچه مربوط به سخنوری و تکلم می‌شود در این حوزه جای می‌گیرد. آیا کودک قادر است کلمات را درست ادا کند؟ آیا هنگام صحبت قادر است تا منظور خود را به روشنی بیان کند؟ آیا کودک منقطع و بریده بریده صحبت می‌کند؟ آیا کودک هنگام تکلم دچار استرس می‌شود و علائم استرس در چهره و ظاهر او مشهود است؟

مهارت‌های اجتماعی: برقراری ارتباط، داشتن تعاملات فردی، روحیه همکاری و مشارکت، عدم ترس از قرارگیری در جمع و مواردی از این دست مربوط به حوزه مهارت‌های اجتماعی است. برای ارزیابی این مهارت در کودک لازم است تا رفتار او را مورد بررسی قرار داد. آیا کودک از قرارگیری در جمع دچار اضطراب می‌شود؟ آیا از آمدن به مهمانی‌های بزرگ سرباز می‌زند؟ آیا در فضای عمومی جامعه قادر است تا با دیگران تعامل کند؟

رشد فیزیکی کودک از سنین ۰ تا ۵ سالگی

۵ سال ابتدایی زندگی کودک، دوران طلایی رشد در تمامی حوزه‌های یاد شده است. رشد فیزیکی در این دوران طیف گسترده‌ای از فعالیت‌های جسمی را شامل می‌شود. در این جا با توجه به مراحل رشد کودک و نقاط عطف تعیین شده توسط متخصصان، مهارت‌های فیزیکی کودک مورد بررسی قرار می‌گیرد.

از بدو تولد تا ۲ ماهگی

  • در این سن نوزاد می‌تواند در حالی که به پشت خوابیده است سر خود را به طرفین حرکت دهد.
  • نوزاد می‌تواند در حالی که روی شکم خوابیده است سر خود را بالا بیاورد و به طرفین حرکت دهد.
  • زمانی که تلاش می‌کنید تا نوزاد را در حالت نشسته نگه دارید، سر او به عقب خواهد رفت.
  • نوزاد در حالی که به پشت خوابیده است می‌تواند با هر دو پا لگد بزند و دستان خود را حرکت بدهد.

از ۳ تا ۴ ماهگی

  • نوزاد می‌تواند در حالی که روی شکم خوابیده است روی ساعد خود بلند شود و سر خود را به طرفین حرکت دهد.
  • نوزاد قادر است تا روی شکم به پشت غلت بزند.
  • زمانی که تلاش می‌کنید تا نوزاد را در حالت نشسته نگه دارید، سر خود را در راستای بدن نگه می‌دارد.

۵ ماهگی

  • نوزاد قادر است تا از پشت به روی شکم غلت بزند.
  • می‌تواند در حالی که به روی شکم خوابیده روی دست‌های خود بلند شود و دست‌ها را صاف کند.
  • قادر است در حالی که به روی شکم خوابیده است به بدن خود انحنا دهد و به طرفین خم شود.

۶ تا ۸ ماهگی

  • نوزاد قادر است به تنهایی بنشیند.
  • می‌تواند بنشیند و در حالت نشسته تعادل خود را حفظ کند اما ممکن است گاهی تعادل خود را از دست بدهد.
  • نوزاد می‌تواند از حالت خوابیده روی شکم روی دست و پای خود برود و کمی چهار دست و پا حرکت کند.

۹ تا ۱۰ ماهگی

  • بدون نیاز به کمک اطرافیان می‌تواند بنشیند و بخوابد.
  • می‌تواند چهار دست و پا راه برود.
  • اگر دستان او را بگیرید قادر است تا چند قدمی راه برود.
  • با استفاده از پای غالب می‌تواند خودش را بالا بکشد و بایستد.
  • کنجکاوی می‌کند و بین وسایل و مبلمان خانه گشت می‌زند.

۱۱ ماهگی تا یکسالگی

  • کودک قادر است برای چند ثانیه به تنهایی بایستد.
  • اگر یک دست او را بگیرید قادر است تا تعادل خود را حفظ کند و راه برود.

۱۳ تا ۱۴ ماهگی

  • قادر است در حالت نشسته با کمک دستانش از پله‌ها بالا برود.
  • بدون نیاز به کمک اطرافیان قادر است از روی زمین بلند شود و بایستد.
  • می‌تواند به تنهایی راه برود.
  • بدون کمک گرفتن از دستانش می‌تواند بایستد و یا بنشیند.

۱۵ تا ۱۸ ماهگی

  • می‌تواند با کمک دستانش در حالت ایستاده از پله‌ها بالا برود.
  • می‌تواند در حالت نشسته و به روی شکم از پله‌ها پایین بیایید.
  • قادر است بدود هر چند که ممکن است زیاد زمین بخورد.
  • می‌تواند توپ سبکی را به جلو شوت کند.

۲ سالگی

  • به خوبی راه می‌رود و می‌دود.
  • قادر است به تنهایی از پلکان بالا یا پایین برود.
  • می‌تواند بپرد و هر دو پای خود را همزمان از زمین بلند کند.
  • می‌تواند با هر دو پا توپ را شوت کند.

۳ سالگی

  • می‌تواند سوار سه‎چرخه شود.
  • می‌تواند روی یک پای خود بایستد و تعادل خود را برای چند ثانیه حفظ کند.
  • قادر است بین ۲۵ تا ۶۰ سانتی‌متر به جلو پرش کند.
  • می‌تواند یک توپ بزرگ را بغل کند.

تا ۴ سالگی

  • قادر است تا جست وخیز کند، بدود و از موانع بالا برود.
  • می‌تواند روی یک پای خود بایستد و تعادل خود را برای دقایقی حفظ کند و همچنین می‌تواند لی‌لی کند (روی یک پا راه برود).
  • می‌تواند توپی را که به سویش پرتاپ می‌شود در دست بگیرد.
  • می‌تواند پشتک بزند.

تا ۵ سالگی

  • می‌تواند با هر دو پای خود لی‌لی برود.
  • می‌تواند از روی طناب بپرد و قادر است این کار را حتی در حالت لی‌لی نیز انجام دهد.
  • اگر مهارت لازم را به او آموزش داده باشند می‌تواند اسکیت بازی کند و یا شنا کند.
  • می‌تواند با کمک چرخ آموزشی دوچرخه سواری کند، گاهی برخی کودکان در این سن بدون استفاده از چرخ کمکی نیز می‌توانند دوچرخه سواری کنند.
  • قادر است به خوبی از موانع بالا برود.

از آنجا که معمولاً عموم مردم وقتی سخن از رشد به میان می‌آید، رشد فیزیکی و جسمی در ذهن‌شان تداعی می‌شود در این مقاله سعی کردیم تا تمرکز عمده خود را بر نقاط عطف رشد فیزیکی کودک در مراحل مختلف قرار دهیم اما آنچه مسلم است کسب سایر مهارت‌ها نیز بسیار حائز اهمیت هستند. لازم به ذکر است که این حوزه‌ها هرگز از هم مستقل نیستند و با هم هم‌پوشانی دارند مثلاً تا کودک مهارت زبانی‌اش به حد کفایت رشد نکند ممکن است از برقراری رابطه اجتماعی و بیان احساسات خود عاجز باشد بنابراین این حوزه‌ها هرگز به طور مستقل و جدا از هم قابل ارزیابی و بررسی نیستند.

ارسال نظر