Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.

میخواهید به شخصیت کودکتان پی ببرید با او بازی کنید

میخواهید به شخصیت کودکتان پی ببرید با او بازی کنید

بازی به عنوان یکی از مهم ترین روش های شناخت شخصیت کودکان حایز اهمیت بسیار است.بازی از یک سو به روان شناس و مشاور در تشخیص حالت های کودک کمک می کند و از سوی دیگر به در درمان مشکلات روانی او می پردازد.

انواع بازی های درمانی

بازی های تقلیدی

هنگامی که کودکان توانستند حرکات بدنی خود را به طور کامل کنترل کنند دست به تقلید از دیگران می زنند و نخست از پدر و مادر تقلید می کنند به طوری که ،پسران به تقلید کارهای پدر و دختران به تقلید کارهای مادر می پردازند.

نکته مهم این است که بازی های تقلیدی غریزی و ارثی نیستند بلکه کودک تحت تاثیر خانواده ،محیط و اجتماع آنها را می آموزد و از کسانی تقلید می کند که به آنها علاقه مند باشد مانند پدر ،مادر و معلم.

الف)بازی های نمایشی

کودکان علاوه بر اینکه علاقه مند به تقلید از بزرگترها هستند ،بلکه دوست دارند که مانند آنها لباس بپوشند یا گفتگو کنند.پسر در خانه مانند پدربه روزنامه خواندن می پردازد و دختر کفش های مادر خود را می پوشد.همچنین در مدرسه ،کودکان به نمایش در آوردن داستان را بیشتراز خواندن یا شنیدن داستان دوست دارند.مهمترین بازی که در آن احساسات ،نیازها و عواطف کودکان امکان بروز می یابد بازی نمایشی است. در بازی نمایشی کودک از خود بیرون می آید و متوجه پیرامون خود می شود.بازی نمایشی سبب آشکارسازی شخصیت کودک می شود و از نقطه نظر بازی درمانی بسیار مهم است.

کودکان پرخاشگر با پرداختن به بازی های نمایشی به آرامش می رسند زیرا همه خشم و پرخاشگری خود را با نقش هایی که در بازی های نمایشی ایفا می کنند بیرون می ریزند. مانند شمشیر بازی و نقش پدر خشن در نمایش .

ب)عروسک بازی

دختران ازراه های گوناگون به خصوص بازی،عروسک بازی ،نقش مادر را بازی می کنند.عروسک به عنوان سمبول نوزاد بخشی از بازی های کودکان است. کودک همان گونه که مادرش با او رفتار می کند،به تقلید از مادر با عروسک خود رفتار می کند.چنانچه مادر نسبت به او مهربان باشد او نیز به عروسک ابزار محبت می کند اما اگر پدر و مادر سخت گیر باشند یا او را کتک بزنند،او نیز همان گونه واکنش نشان می دهد . در عرسک بازی نیز مانند بازی نمایشی کودکان عواطف خود را آشکار می سازند.

بازی های نشانه ای(سمبولیک)

بازی نشانه ای با بازی تقلیدی و تخیلی آمیخته است. در واقع بازی نشانه ای از روی مشاهده کودک ضمن بازی تشخیص داده می شود . زیرا اکثرا به صورت نشانه ای و سمبولیک انجام می گیرد. مثلا کودک تکه چوبی را که پیدا کرده است آن را قایق می نامد . در حقیقت نشانه ها عبارتند از تصوراتی که از دنیای درون و برون کودک برآمده است..

بازی های تخیلی

هرچند نیروی استدلال در کودکان خردسال رشد کافی نکرده است اما دارای نیروی تخیل بسیار قوی هستند . آنها می توانند در خیال خود جریان آب باریک را به شکل رودخانه ای بزرگ تصور کنند .تخیل فرصت های مناسبی در زمینه یادگیری کودک و شناخت او از جهان را فراهم می کند.

الف)مکعب بازی

کودکان دوست دارند که ضمن بازی با دوستان خود چیزهایی بسازند و بازی با مکعب های کوچک و بزرگ که در مکعب بازی به کار می رود این امکان را برای آنها فراهم کی کند. به طور مثال کودک از مکعب ها خانه و پل ،اتوبوس برج می سازد.

مکعب سازی حس حادثه جویی کودک را پرورش می دهد پسران حادثه جوتر از دختران هستند.

ب)نقاشی انگشتی

نقاشی انگشتی یکی دیگر از بازی های تخیلی است در نقاشی انگشتی کودکان با استفاده از رنگ های گوناگون ،اشکال و تصاویر بسیار ساده را با انگشتان خود رسم می کنند. این نوع بازی می تواند در مهدکودک ها مورد استفاده قرار بگیرد زیرا کودکان دبستانی می توانند به جای انگشت از مدادهای رنگی یا قلم مو استفاده کنند.. نقاشی های کودکان را می توان به آیینه هایی تشبیه کرد که احساسات و عواطف کودکان را به آسانی منعکس می سازند.کودکان شاد هنگام نقاش کردن گاهی آواز می خوانند اما کودکان پرخاشگر برای رهایی از اضطراب ،قلم مو یا انگشت خود را به کاغذ فشار می دهند. این نوع بازی فرصت خوبی برای شناساندن رنگ ها از طریق نقاشی فراهم می آورد.

ارسال نظر

سبد خرید شما

سبد خالی است

اطلاع رسانی

برای دریافت نمایندگی با شماره 02188633815 تماس حاصل فرمایید

اشتراک خبرنامه

جهت عضویت در خبرنامه
آدرس ایمیلتان را وارد کنید




آمار

  • بازدید امروز: 491
  • بازدید دیروز: 1566
  • بازدید کل: 6712239