Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.

روانشناسی رشد

روانشناسی رشد

روانشناسی رشد

مراحل رشد کودک (ماه اول زندگی کودک)

نه ماه انتظار شما به پایان رسیده و اکنون نوزاد خود را درآغوش گرفته اید،نگرانی ها را از خود دور کنید و از وجود زیبای او لذت ببرید.

خواب:نوزادان در ماه اول زندگی تقریبا 90% روز را خواب هستند یعنی چیزی حدود 15 تا 18 ساعت خواب در شبانه روز

بینایی نوزاد یک ماهه: نوزاد در یک ماهگی هنوز از نظر بینایی کامل نیست.نوزادان نزدیک بین هستند و اگر می خواهید چیزی را به او نشان دهید شی را در فاصله 15 تا 25 سانتیمتری صورت او قرار دهید.

چشایی نوزاد یک ماهه: جوانه های چشایی آن ها به اندازه کافی تکامل نیافته است.نوزادان مزه های شیرین را ترجیح می دهند و به مزه های ترش واکنش نشان می دهند.

شنوایی نوزاد یک ماهه:نوزادان می توانند صداها را تشخیص دهند ، به خصوص به صدای والدین واکنش بیشتری نشان می دهند.نوزادان صداهای زیر و بم را دوست دارند.

بویایی نوزاد یک ماهه:در بین همه حواس بویایی کاملا رشد یافته است و نوزاد بوی مادر و شیر را در همان چند روز اول زندگی احساس می کند.

نوزادان عاشق لمس شدن هستند ، با نوزادتان تماس پوستی برقرار کنید و با او زیاد صحبت کنید.

نکته مهم: در تمامی مراحل رشد کودک ، نوزادانی که پیش از موعد به دنیا می آیند ممکن است از این مراحل رشد به صورت دقیقی پیروی نکنند.

5 توانایی کودک یک ماهه:

وقتی بر روی شکم خوابانده می شود کمی سرش را بالا می آورد.

در هنگام شیر خوردن به سمت شما نگاه می کند.

به صدای زنگ واکنش نشان می دهد و چشم هایش و حتی سرش را به سمت منبع صدا می چرخاند.

به چیزهای متحرکی که در فاصله 15 تا 25 سانتیمتری صورت او قرار گرفته اند نگاه کرده و آن ها را تعقیب می کند.

وقتی شما با او صحبت می کنید سرش رابه سمت شما می چرخاند.

بازی برای کودک 1 ماهه

ایجاد ارتباط بیشتر بین نوزاد و مادر


  1- نوزادتان را در آغوش بگیرید و به عقب و جلو حرکت دهید . همانطور که حرکت می کنید برای او لالایی بگوئید و تکرار کنید  ((دوستت دارم )) وقتی به کلمه ی دوستت دارم رسیدید بخشی از بدن او مثل سر بینی یا انگشت پای او را ببوسید .( هر چه یک طفل را بیشتر بغل کنند ، نوازش کنند و در آغوش بگیرند ، وقتی بزرگترشد ، احساس امنیت و استقلال بیشتری خواهد کرد )

  2- پوست شیر خوار را به آرامی نوازش کنید . استحمام ، تعویض پوشک ، تغذیه شیر خوار شامل لمس کردن نیز می شود . در حین انجام این امور ، پوست و بدن شیرخوار را لمس و تحریک نمائید . به شیر خوار توجه نمائید تا دریابید چه نوعی و چه میزان از تماس لمسی را دوست دارد .

 
 ترکیب دید و صدا ( تشویق نوزاد به ایجاد ارتباط )


1- یک جغجغه را جلو نوزاد بگیرید و آرام تکان دهید . همانطور که جغجغه را تکان می دهید آواز بخوانید . وقتی که مطمئن شدید نوزادتان در حال تماشای جغجغه است آن را به آرامی به یک طرف حرکت دهید و آواز را دوباره بخوانید .

2- جغجغه را در جاهای مختلف اتاق حرکت دهید و حرکت سر نوزاد را در جهت صدا تماشا کنید و جغجغه را در دست نوزادتان بگذارید و آواز را دوباره بخوانید .بچه ها از آواز خواندن خوششان می آید و بعدها که زبان باز کردند سعی خواهند کرد ، صداهایی را که شنیده اند تقلید کنند .

 هماهنگی بین دست و چشم

 1- کودکتان را در دامان نگه دارید یا او را به پشت بخوابانید ، او احتمالاً انگشتتان را خواهد گرفت چون این واکنش طبیعی کودک است . هر بار که انگشتتان را گرفت او را تشویق کنید مثلاً ( دخترک زرنگ من یا چقدر قوی هستی )

2- دست های کودکتان را بگیرید و به آرامی جلو صورتش به هم بزنید . در حین انجام این کار ، شعر زیر را بخوانید :

دست بزن ، دست بزن ، دست بزن

دست هایت را به هم بزن

دست هایت را روی صورت مامان بگذار

دست هایت را به هم بزن

3- یک جغجغه کوچک را در یکی از دست های کودک بگذارید ، دستش را با جغجغه حرکت دهید ، به او نشان دهید که چگونه جغجغه را به دست دیگرش بدهد . این کار را به روش زیر بکنید :

4- دست دیگرش را روی جغجغه بگذارید او به صورت خودکار جغجغه را خواهد گرفت انگشتان دست قبلی را باز کنید ، سپس آن ها را ببوسید .

ارسال نظر

سبد خرید شما

سبد خالی است

اطلاع رسانی

برای دریافت نمایندگی با شماره 02188633815 تماس حاصل فرمایید

اشتراک خبرنامه

جهت عضویت در خبرنامه
آدرس ایمیلتان را وارد کنید




آمار

  • بازدید امروز: 172
  • بازدید دیروز: 1002
  • بازدید کل: 6692185