Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.

مراحل رشد کودک (ماه سوم زندگی)

مراحل رشد کودک (ماه سوم زندگی)

روانشناسی رشد

مراحل رشد کودک (ماه سوم زندگی)

کودک در این سن ، هنگام بازی کردن ، شما را متوجه ی خسته شدنش می کند و با نشانه هایی به شما می فهماند که نیاز به استراحت دارد.

کودک عاشق این است که به حرف های شما گوش دهد و مشتاقانه به دهان شما در حین صحبت خیره شود. او حتی ممکن است با صداهای مختلفی که از خودش در می آورد ، جواب شما را بدهد.

نوزاد شما کم‌کم اجتماعی می‌شود، اخم می‌کند، لبخند می‌زند، سعی می‌کند که با شما ارتباط برقرار کند و  ممکن است موقع شیر خوردن چند ثانیه‌ای مکث کند، فقط برای اینکه به چهره شما نگاه کند و لبخند بزند. همچنین بیشتر با شما ارتباط برقرار می‌کند و اگر زیاد به او توجه نکنید، شروع به غر زدن می‌کند.

تحقیقات نشان داده است که رابطه ی معنی داری میان تعداد کلمه هایی که توسط کودک در سال اول تولدش شنیده می شود و میزان هوش او ، وجود دارد. پس تا آن جایی که می توانید با او صحبت کنید.


وقتی کودکتان را برای هواخوری بیرون می برید ، این موضوع را به صورت عادت درآورید که مدام چیزهای اطراف را برای او توضیح داده و ضمن پیاده روی به چیزهای جالبی که برخورد می کنید ، اشاره کرده و آنها را به او نشان دهید.
هیچوقت فکر نکنید که در این سن کتاب خواندن برای او ، خیلی زود است. هر شب قبل از خواب برایش چند صفحه کتاب بخوانید.

کودک شما ممکن است تا الان ، خندیدن و یا قهقهه های بلند را شروع کرده باشد. اگر برایش شکلک درآورید ، با خنده ی او مواجه می شوید. او همچنین به محض دیدن شما و یا یک اسباب بازی که دوستش دارد ، شروع به در آوردن صداهای مختلف از خودش می کند.
در این هفته ها ممکن است شما متوجه شوید که کودکتان زمان بیشتری را صرف نگاه کردن به چیزهای اطرافش کرده و هر روز اجتماعی تر می شود.
او دهان بی دندانش را برای خنده بر روی هر کس و هرچیزی باز خواهد کرد و نسبت به اسباب بازی های رنگی و صدادار ، علاقه ی خاصی نشان خواهد داد. با ورزش دادن کودک بر روی تشکی نازک و در جایی راحت ، می توانید موقعیت ها و فرصت های زیادی را برای تجربه کردن و آموختن در اختیار کودکتان بگذارید.

ماه سوم برای نوزاد ماه رشد و پیشرفت در مهارت های ارتباطی است. هم چنین در این ماه با کامل شدن سیستم عصبی ،نوزاد خواب بهتر و طولانی تری را دارد و شکم او می تواند شیر بیشتری را در خود جای دهد پس در طول شب کم تر از خواب بیدار می شود .

در ماه سوم نوزاد ممکن است با شنیدن صدای شما سرش را بچرخاند. نوزاد از این طریق هنگامی که با او صحبت می‌کنید، شما را تأیید کرده و به شما اهمیت می‌دهد. وقتی او را به حالت نشسته قرار می‌دهید، می‌تواند سرش را ثابت و در راستای بدن نگه دارد. حرکات او هماهنگی بیشتری دارند. پتویی را روی زمین بیاندازید و به او اجازه بدهید که تکان بخورد و دست‌ها و پا‌هایش را تکان بدهد تا ماهیچه‌هایش تقویت شوند. همچنین نوزاد، بدنش را با استفاده از پا‌هایش هل می‌دهد، این اولین گام آمادگی برای چهار دست و پا راه رفتن است.

 

در سه ماهگی کودک شما قادر است:

وقتی شما را می بیند لبخند زده و صداهایی در می آورد

سرش را کنترل می کند

از نگاه کردن به اجسام متحرک رنگی لذت می برد

با دست هایش بازی می کند و به اسباب بازی که جلوی صورتش قرار دارد ضربه می زند

بازی های پیشنهادی برای نوزادان سه ماهه:

تحقیقات نشان می دهد : “دیدن” یا “بو کردن” اشیا اتصالات بین سلول های مغزی نوزاد را افزایش می دهد البته باید توجه داشت که نوزاد باید در کمال آرامش این مسایل را تجربه کند. به همین دلیل،بزرگترها باید با حالتی بسیار محبت آمیز اشیا را در اختیار او قرار دهند و اجازه دهند که او سر فرصت آنها را لمس یا بو کند. هیچ عجله ای در کار نیست!

– سعی کنید نوزادتان با بوها و جنس های متفاوت و متعدد آشنا شود. این مسیله باعث می شود خودش و دنیای اطرافش را بشناسد.

نوع بازی :

* پارچه هایی از جنس های مختلف آماده کنید (پارچه های ساتن،پشمی و حوله ای برای شروع کار مناسب هستند).

* سپس دست نوزادتان را در دست بگیرید و انگشت هایش را روی پارچه ها بکشید.

* حالا نوبت ” بو کردن” اشیا است. برای این کار می توانید به همراه کودکتان بیرون بروید و شاخه گلی را با هم بو کنید یا پرتقالی را که به تازگی قاچ زده اید به بینی اش نزدیک کنید تا بو کند.

توجه : مواظب باشید او را خیلی خسته نکنید.گوش به زنگ باشید چه وقت از بازی خسته می شود و دیگر نمی خواهد ادامه دهد.

بازی در موقع تعویض پوشک

تحقیقات نشان می دهد : یکی از بهترین اوقات برای تقویت مهارت های حرکتی نوزاد زمان عوض کردن پوشک اوست.

نوع بازی :

* چرا وقتی دارید پوشک کودکتان را عوض می کنید،اشیا جالبی را در دسترسش نگذارید تا به آنها نگاه کند؟

* بادکنکی را از سقف آویزان کنید. دقت کنید ارتفاعش به اندازه ای باشد که شما بتوانید به آن دست بزنید ولی دست نوزادتان به آن نرسد.

* همین طور که دارید پوشک نوزاد را عوض می کنید،بادکنک را آهسته حرکت دهید.

* طولی نمی کشد که نوزادتان مجذوب بادکنک می شود و دستش را دراز می کند تا آن را بگیرد.

* وقتی پوشک را عوض کردید،نوزادتان را بلند کنید و بگذارید به بادکنک دست بزند.

* می توانید عکس های خانوادگی تان را هم بالای سر نوزادتان قرار دهید تا به آنها نگاه کند. برای این کار می توانید از عروسکی استفاده کنید و عکس ها را با کمک نخ به ان آویزان کنید.

ارسال نظر

سبد خرید شما

سبد خالی است

اطلاع رسانی

برای دریافت نمایندگی با شماره 02188633815 تماس حاصل فرمایید

اشتراک خبرنامه

جهت عضویت در خبرنامه
آدرس ایمیلتان را وارد کنید




آمار

  • بازدید امروز: 419
  • بازدید دیروز: 937
  • بازدید کل: 6695732