Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.

مراحل رشد کودک (ماه چهارم زندگی)

مراحل رشد کودک (ماه چهارم زندگی)

 روانشناسی رشد

مراحل رشد کودک(ماه چهارم زندگی)

کودک در این سن تقریبا به دو برابر وزنش در هنگام تولد می رسد . اکنون از دفعات غذا خوردن کودک کاسته می شود. چرا که معده ی او مانند دیگر اجزای بدنش در حال رشد بود و دیگر نیازی ندارد مانند گذشته زود به زود پر شود.
اگر کودک از شیر مادر تغذیه می کند ، ممکن است بین 6 تا 8 بار در روز و چنانچه از شیرخشک و یا شیرخشک همراه با شیرمادر تغذیه می شود ، 4 تا 5 نوبت در روز ، شیر بخورد.
همچنان که کودک نسبت به محیط و چیزهای اطرافش دقیق تر و علاقه مندتر می گردد ، شیر دادن نیز به او سخت تر می شود ، زیرا او حالا با شنیدن کوچک ترین صدایی ، حواسش به آن جلب شده و شیر خوردن را متوقف می کند.
کودک شما دارد یاد می گیرد که هر چیز دارای اسم است. اگرچه هنوز خیلی مانده تا شما کلمات را از دهان او بشنوید ، اما او کم کم می فهمد که شما (( مادر )) نام دارید و یا این که اسباب بازی محبوبش (( خرس )) نامیده میشود.
بعضی از بچه ها در این سن ، حتی میتوانند ادای بعضی حروف یا ترکیب آن ها را درآورند ، البته حروف صدا دار مثل (( با )) و (( دا )) راحت تر تقلید می شوند.
در این دوران همچنان که قوای جسمانی کودک افزایش یافته و هماهنگی میان اعضای بدن ، تکامل می یابد ، اغلب اوقات او به بازی کردن با دست هایش ادامه خواهد داد.
پس مراقب باشید ! چرا که او هر چه را دم دستش باشد. مثل موها ، گردن بند و لباس شما ، با دست های کوچکش چنگ خواهد زد.
خیلی مواظب دست ها و پاهای او باشید ، به ویژه انگشت های او . با دیدن هر گونه اثری از قرمزی یا تورم ، بدانید که احتمال پیچیدن چیزی به دور انگشت ها وجود دارد که باعث توقف گردش خون در دست او شده است.

مهارت حرکتی

کودک شما اکنون چابک تر شده است و کارهای بیشتری با دستانش انجام می دهد. دستان او اکنون با هم کار می کنند تا یک اسباب بازی را حرکت دهند یا جغجغه را تکان دهند. در واقع, هر چیزی که در دسترسشان باشد را مدتی نگه خواهند داشت از جمله عروسک موهای شما و هر شی رنگی یا درخشان آویزان شده نزدیک. هر چیزی که نوزاد شما بتواند بلند کند احتمال دارد که درون دهانش قرار دهد- چشیدن یکی از شیوه هایی است که او جهان را کشف می کند. ضروری است که شما چیزهای کوچک را که کودکتان می تواند در دهانش بگذارد اطراف او رها نکنید.

کودکان چهار ماهه کنترل سر خوبی در حالت نشستن با کمک دارند و می توانند سر و سینه خود را موقع دراز کشیدن روی شکم بالا نگه دارند. آنها همینطور می توانند با پای خود ضربه بزنند و فشار وارد کنند.

همچنین درک او از خودش نیز در حال تکامل است و از نگاه کردن به آینه لذت می‌برد، هر چند در این سن ممکن است نداند که تصویر روی آینه، تصویر خودش است؛ او فقط از این لذت می‌برد که آن نوزاد خوش قیافه درون آینه به سرعت جواب خنده‌های او را می‌دهد.

 

در چهار ماهگی کودک شما قادر است:

  در وضعیت خوابیده به شكم، سر و سینه را بلند می كند.

    در وضعیت خوابیده به پشت ، بیشتر در وضعیت قرینه قرار می گیرد . دست ها را در خط  وسط بدن می گذارد . به طرف اشیاء دست دراز می كند، آنها را گرفته و به دهان می برد

   در وضعیت نشسته سراستوار بوده و به عقب نمی افتد . به سمت جلو خم می شود و از نشستن با كمك شما، لذت می برد؛

    در حالت ایستاده با پاهایش به زمین فشار می دهد ؛

   بلند می خندد؛

    با دیدن غذا به هیجان می آید.

 

بازی های پیشنهادی برای نوزادان چهار ماهه:

 اجازه دهید خودش را در یک آینه ببیند و درمورد اندام بدنش با او صحبت کنید تا بتواند خودش را در آن ببیند. در حالی که تصویر هر دوی شما در آینه است، با او صحبت کنید.

از جغجغه ها و آویزهای صدا دار استفاده کنید تا نوزادتان به گرفتن آن ها ترغیب و تشویق شود.

نوزاد را ایستاده نگه دارید و اجازه دهید با پاهایش به زمین فشار وارد کند این حرکت به تقویت ماهیچه های نوزادتان کمک می کند تا برای سینه خیز رفتن و چهار دست و پا رفتن آماده شود.

 

ارسال نظر

سبد خرید شما

سبد خالی است

اطلاع رسانی

برای دریافت نمایندگی با شماره 02188633815 تماس حاصل فرمایید

اشتراک خبرنامه

جهت عضویت در خبرنامه
آدرس ایمیلتان را وارد کنید




آمار

  • بازدید امروز: 7
  • بازدید دیروز: 1410
  • بازدید کل: 6693430