Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.

مراحل رشد کودک(4 تا 5 سالگی)

مراحل رشد کودک(4 تا 5 سالگی)

 شما با کودکی رو به رو هستید که گفته شده ، بهترین ایام زندگی کودک و بهترین وقتی است که پدر و مادر می توانند با کودک خود وقت بگذرانند و از کنار هم بودن لذت ببرند. 

کودکان چهار ساله شیطنت بیشتری نسبت به سال های قبلی دارند و به دایناسورها، اژدها و قهرمانان علاقه مند می شوند و اغلب در تخیلشان خشونت هست. کودکان در این سن احساسات سفت و سختی دارند یعنی یا چیزی را خیلی دوست دارند یا از چیزی متنفرند. کودکان چهار ساله می‌توانند ادا دربیاورند، شعرهای خنده‌دار بخوانند و در کل با بازی خود را سرگرم‌ کنند.

از این سنین باید سعی کنید به کودک خود مسئولیت هایی متناسب با سنش به او بدهید. وظایفی که بر عهده ی کودک گذاشته می شود باید درخور سن و توان او باشد، کودکان کم سن باید مسئول جمع آوری اسباب بازی ها و مرتب کردن اتاق خود باشند. مشارکت کودک در تعیین وظایف مهم است اگر فرزند شما در انتخاب وظایف مربوط به خود سهمی داشته باشد، بیشتر متابعت خواهد کرد. توجه به این نکته نیز مهم است که وی مسئول جبران اشتباهات خود نیز می باشد. مثلاً اگر مایعی را روی زمین ریخت باید از او بخواهیم در تمیز کردن آن کمک کند.

کودکان در این سنین بیشتر به بازی و فضاهای بیرون از خانه نیاز دارند، بازی در یک پارک بازی که فضای جنگلی و جا برای دویدن و سه‌چرخه سواری داشته باشد خیلی بهتر است.

کودک در سنین چهار تا پنج سالگی زمانی که با بازی های ساختنی بازی می کند واقعاً از تخیلشان استفاده می‌کنند. این بازی به آن‌ها کمک می‌کند تا شکل، اندازه، تعداد، تعادل و شباهت ها و تفاوت ها را یاد بگیرند.

در این سن کودکان علاقه مند به یادگیری حروف و اعداد هستند.

اکثر افراد با بزرگسالان مؤدبانه صحبت می کنند، اما گاه فراموش می کنند با کودک خود چنین باشند، اگر آنچه را از کودک خود می خواهید، با کلمه ی " لطفاً " بیان کنید تأثیر بسزایی در تربیت او خواهد گذاشت زیرا در این سنین ارتباط با بزرگسالان و همسالان پررنگ تر می شود و او باید آموزش لازم را در این موارد دیده باشد.

در چهار تا پنج سالگی کودک شما قادر است که:

به راحتی روی یك خط باریك راه رفته و روی پنجه ی پاها جست و خیز كند.

شكل آدمك را به صورتی قابل تشخیص با رسم سر، تنه ، پاها ، دست ها و در شكل های مختلف بكشد.

از چاقو و چنگال به خوبی استفاده كند.

 نام كامل ، سن و گاه روز تولد و آدرس خانه را بگوید.

به سهولت صحبت كرده و نكات دستوری و تلفظی را رعایت می كند اما هنوز ممكن است در ادای برخی صداها مشكل داشته باشد.

بازی های پیشنهادی برای کودکان چهار تا پنج سال:

یکی از بازی های ساده ای که برای این سنین پیشنهاد می شود نشان دادن تصویری به کودک است و درخواست از او برای ساختن داستانی درمورد این تصویر، اجازه دهید کودک هرچه به ذهنش می رسد و می تواند درمورد داستان بگوید ،در این بازی تخیل کودک رشد می کند.

بازی پیشنهادی دیگر،بازی با کلمات است، در این بازی شما باید به کودکتان حرفی را پیشنهاد دهید و هریک از شما باید در مدت زمان کوتاهی، کلمه‌ای را که با این حرف شروع می‌شود، بگوید. بیان کلمه تکراری ممنوع است. اولین کسی که از ایجاد کلمه جدید ناتوان ماند، بازنده است. توجه کنید که باید در این بازی، معانی کلماتی که کودکتان نمی‌داند را برایش توضیح دهید.

در این سنین می توان بازی های گروهی را پیشنهاد داد زیرا ارتباط کودک با دوستان و همسالانش روز به روز  بیشتر می شود.

برای تقویت سرعت عمل و چابکی کودکان یکی از بازی های گروهی که همزمان هم دقت و تمرکز کودکان و هم سرعت عمل آن ها را تقویت می کند و بسیار هم برای کودک هیجان انگیز است، می توان بازی تند و تند را نام برد.در این بازی گروهی باید به سرعت نیمه دیگر میوه ها را پیدا کرد و تند تند آن را به نیمه دیگر وصل کرد.

برای تقویت حافظه،سرعت عمل و دقت و تمرکز نیز می توان بازی قایم موشک را پیشنهاد داد.

در این بازی کارت های تصاویر را بعد از دیدن همه بازیکنان زیر درپوش های رنگی قایم می کنید و با انداختن تاس رنگی باید با دیدن رنگ روی تاس کارت پنهان شده زیر آن را حدس بزنید.این بازی را با شیوه های دیگر هم می توان بازی کرد.

ارسال نظر

سبد خرید شما

سبد خالی است

اطلاع رسانی

برای دریافت نمایندگی با شماره 02188633815 تماس حاصل فرمایید

اشتراک خبرنامه

جهت عضویت در خبرنامه
آدرس ایمیلتان را وارد کنید




آمار

  • بازدید امروز: 138
  • بازدید دیروز: 953
  • بازدید کل: 6694514