Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.

دلیل رفتار خطرجویی در نوجوانان چیست؟

دلیل رفتار خطرجویی در نوجوانان چیست؟

رفتار خطرجویی در نوجوانان کوششی برای ایجاد روابط جدید و نشان دادن شایستگی در ورزش ها و موقعیت های اجتماعی است. رفتار خطرجویی در نوجوانی مشتمل است بر مصرف دارو، الکل، دخانیات، رفتار جنسی همراه با بی مبالاتی، رفتار سانحه پذیر نظیر رانندگی کردن با سرعت زیاد و نظایر آن ها. نوجوانان به طور طبیعی جویای خطر هستند، آن ها می خواهند تجربه کنند، از مرزها بگذرند، ولی از آن جا که کم تجربه هستند ممکن است راه را به خطا بروند و کارهایی بکنند که بزرگترها را شوکه کند و از آن جایی که تمایل زیادی به انجام دادن رفتارهای پرخطر دارند در معرض آسیب های جدی هستند.

دلایل رفتار خطر جویی نوجوانان متفاوت است، یک دلیل احساس آسیب ناپذیر بودن در نوجوانان است، آن ها گمان می کنند که از حادثه ای آسیب نمیبینند یا اتفاقی برای آن ها نمی افتد.

به نوجوانان گفته می شود که اوج قدرت جسمی و روانی را دارند، آینده ی روشن و نا محدودی دارند و بی نظیرند. در نتیجه باور می کنند که سرسخت هستند و هیچ اتفاقی برای آن ها نخواهد افتاد.

این فلسفه که هیچ اتفاقی برایم نمی افتد. باعث می شود خیلی راحت رفتارهای خطرناک انجام بدهند. در واقع یکی از مهمترین علت های انجام دادن رفتارهای خطرناک توسط نوجوانان اعتقاد آن ها به بی نظیر بودن شان است که بازتاب تخیلات همه توانی آن هاست. عده ایی از نوجوانان با وجود آن که متوجه خطرات هستند به کارهای خطرناک خود ادامه می دهند، چرا که شدت جذابیت فواید لحظه ای و آنی رفتارهای خطرناک خیلی بیش از شدت ترس از عواقب بد این رفتارهاست.

اگر نوجوانان کارخطرناکی انجام بدهند و آن کار نتیجه ی بد فوری نداشته باشد هرگز توجهی به عواقب منفی آینده ی آن کار نخواهد کرد، در نتیجه کار خطرناک خود را ادامه خواهند داد. مثلا بسیاری از نوجوانان برای شان دشوار است که به خطرات بلند مدت کشیدن سیگار بیندیشیند، زیرا آسیب فوری متوجه آن ها نیست. یکی دیگر از دلایل رفتار خطر جویی نوجوانان، فشار دوستان همسال است، نوجوانان برای این که در جمع دوستان هم سال خود جایی دست و پا کنند، به هر کاری  دست می زنند. نوجوانان غالبا خود را از نگاه همتایان خود میبینند و برای حمایت روزمره به همتایان خود متکی هستن، لذا می خواهند هر طور شده است دوستان شان را تحت تاثیر قرار دهند.

یک دلیل دیگر خطر کردن نوجوانان، گرایش شان به هیجان خواهی است. هیجان خواهی، نوجوانان را به جست و جوی تجارب جدید و مهیج وامی دارد. نیاز به تنوع و هیجان در نوجوانی به اوج می رسد و پس از آن کاهش می یابد.

یکی دیگر از دلایل استقبال از خطر در نوجوانان ترس از بی کفایتی است، برخی نوجوانان برای پوشاندن احساس بی عرضه بودن خود و جذب شدن در گروه ها، رفتارهای خطرناک انجام می دهند، مثلا موتورسواری با سرعت زیاد ممکن است به نوجوان احساسی از قدرت بدهد یا منازعه و جنگ و ستیز کردن با دوستان می تواند سببی باشد که آن ها احساس قدرت بکنند و احساس بی قدرتی آن ها را بپوشانند.

ارسال نظر

سبد خرید شما

سبد خالی است

اطلاع رسانی

برای دریافت نمایندگی با شماره 02188633815 تماس حاصل فرمایید

اشتراک خبرنامه

جهت عضویت در خبرنامه
آدرس ایمیلتان را وارد کنید




آمار

  • بازدید امروز: 415
  • بازدید دیروز: 5223
  • بازدید کل: 6684441