Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.

چرا نوجوانان اقدام به خودکشی می کنند؟

چرا نوجوانان اقدام به خودکشی می کنند؟

میزان اقدام به خودکشی نوجوانان در سال های اخیر بالا رفته است، در آمریکا خودکشی سومین مرگ در بین نوجوانان است. میزان خودکشی موفق در سنین زیر 12 سال بسیار نادر است، بچه های کوچک از طرح ریزی واقع گرایانه برای خودکشی و انجام دادن آن ناتوان هستند.

به نظر می رسد نا پختگی شناختی نقشی محافظتی در مقابل خودکشی کودکانی دارد که آرزوی مرگ می کنند، ولی در دوره ی نوجوانی و پس از بلوغ میزان خودکشی بیش تر می شود.

به ویژه میزان خودکشی موفق نیز در نوجوانان بیشتر شده است. افزایش میزان خودکشی در سن نوجوانی نشان می دهد که نوجوانان فشار بیشتری را تجربه می کنند، یا توان مقابله ی کمتری دارند، همچنین تصور می شود میزان فزاینده ی آمار خودکشی بازتاب تغییرات محیط اجتماعی، تغییر نگرش نسبت به خودکشی و فراهم شدن فزاینده ی وسیله ی خودکشی است.

سست شدن پیوند های عاطفی در خانواده ها و جوامع معاصر و افزایش فشارهای خانوادگی و اجتماعی برای کسب موفقیت های تحصیلی و شغلی، از جمله عوامل مهمی هستند که در میزان بالای استرس و افزایش میزان خودکشی در نوجوانان نقش دارد.

عوامل مختلفی می تواند زمینه ساز خودکشی باشد، عواملی نظیر شکست در تحصیل، اختلاف حاد والدین، از دست دادن والدین، طرد شدن توسط یک دوست، بهم خوردن غیر مترقبه ی یک نامزدی، ترس از بیماری جسمی یا روانی این ها همگی عواملی است که ممکن است اقدام به خودکشی را تسریع کند.

خصوصیات همگانی در نوجوانانی که خودکشی می کنند ناتوانی آنان در یافتن راه حلی برای مسائل و فقدان راهبردهای مقابله ای برای مدارا کردن با عوامل استرس زا و اضطراب آور است. میزان خودکشی در مبتلایان به اختلالات روانی بالاست، متداولترین اختلال مستعد کننده خودکشی افسردگی است. همچنین عواملی چون مصرف مواد مخدر و الکل، سابقه ی اقدام به خودکشی، رفتار ضد اجتماعی یا پرخاشگرانه، آسیب های روانی و سابقه ی خانوادگی خودکشی در این خصوص دخیل است.

خودکشی های دسته جمعی در بین نوجوانانی که هم دیگر را می شناسند یا به یک مدرسه می روند گزارش شده است. رفتار خودکشی ممکن است اقدام های مشابهی در گروه همتاها از طریق همانندسازی به وجود آورد که به آن ها خودکشی تقلیدی می گویند. در واقع ممکن است نوجوان اقدام به خودکشی شخص قبلی را الگوی خود قرار بدهد.

همچنین درج خبر یک خودکشی در مطبوعات و پرداختن مفصل به آن هم می تواند روی میل بعضی از نوجوان ها برای اقدام به خودکشی تاثیر بگذارد.

برخی عوامل نیز تسهیل کننده ی اقدام به خودکشی است، به ویژه در دسترس بودن ابزار خودکشی نقش مهمی دارد. دسترسی به اسلحه ی گرم عامل تسهیل کننده ی مهمی برای خودکشی است. دسترسی به مواد مسموم کننده هم می تواند خودکشی را تسهیل کند.

خلاصه اینکه نوجوانانی که دست به خودکشی می زنند، به طور معمول زمینه ای طولانی مدت از عدم ثبات و ناسازگاری در خانواده دارند، نظیر:

اختلاف با اعضای خانواده و دوستان

طرد شدن از طرف خانواده

از دست دادن والدین به ویژه قبل از 13 سالگی

رفتار پرخاشگرانه توسط والدین

و...

این مسائل به احساس گسستگی منجر می شود و آن ها نمی توانند با والدین و دوستان رابطه ی خوبی برقرار کنند یا از آن ها کمک بخواهند، در نتیجه منزوی، مایوس و ناامید می شوند و در نهایت اقدام به خودکشی می کنند.

ارسال نظر

سبد خرید شما

سبد خالی است

اطلاع رسانی

برای دریافت نمایندگی با شماره 02188633815 تماس حاصل فرمایید

اشتراک خبرنامه

جهت عضویت در خبرنامه
آدرس ایمیلتان را وارد کنید




آمار

  • بازدید امروز: 1971
  • بازدید دیروز: 4310
  • بازدید کل: 6680774