Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.

کاهش اثرات منفی رسانه های ارتباطی در کودکان

کاهش اثرات منفی رسانه های ارتباطی در کودکان

امروزه همه ی ما در حال مشاهده پیشرفت تکنولوژی هستیم یکی از همین تکنولوژی ها وسایل ارتباطی می باشد که روز به روز با پیشرفت و ارتقای سطح کیفی و کمی آن مواجه هستیم، اما آیا با وجود تاثیرات مثبت و مفید این مهم به اثرات منفی آن بر زندگیمان دقت کرده ایم؟ تکنولوژی که نه تنها ما بلکه کودکان ما را تحت تاثیر خود قرار داده است.

اما متاسفانه خریداری تبلت و موبایل در سنین کودکی در حال حاضر به یکی از نیازهای جدی خانواده تبدیل شده است که متاسفانه والدین از داشتن چنین مضرراتی بی اطلاع هستند .

شاید هدف والدین از خرید تبلت و گوشی موبایل های پیشرفته برای فرزندان خود سرگرم کردن آنها باشد  تا که بتوانند به راحتی به کارهای منزل و خارج از منزل بپردازند، غافل از این موضوع که بچه ها به دور از چشم والدین به دانلود بازی ها و موارد خطرناک و مستهجن می پردازند که موجب بروز مشکلاتی در آینده نه چندان دور برای آنها می شود.

 پژوهشگر هندی در تحقيقي كه توسط همكاران خود در هنـد انجـام داده، بـه ايـن نتيجـه رسـيده است كه راديو، تلويزيون، فيلم هـا، بـازي هـاي ويـدئويي، تلفـن هـاي همـراه، و شـبكه هـاي كامپيوتري نقش محوري را در زندگي روزانه كودكان ما گرفته است. این پژوهشگر و همكارانش تصميم گرفتند آثار و منابع موجود در مورد آثار رسـانه هـا بـر سلامت كودكان هر دو در كشورهاي غربي و هند را بررسي كنند. نتيجـه ايـن شـد كـه بـه طور گسترده اي رسانه ها تأثير عميقي بر سلامت كودكان، از جمله خشونت، چاقي، سـيگار و مصرف الكل، و رفتارهاي خطرناك جنسي داشـته اسـت. همزمـان، رسـانه ممكـن اسـت برخي از آثار مثبت بر سلامت كودك داشته باشد. ما به يافتن راه هـايي بـراي بهينـه سـازي نقش رسانه ها در جامعه خودمان، بهره گيري از ويژگـي هـاي مثبـت خـود و بـه حـداقل رساندن موارد منفي آنها نياز داريم. ما نيازمنديم كه درك كنيم چگونـه مـيتـوان تـأثيرات منفـي رسانه را كاهش و آثار مثبت آن را افزايش دهيم.

چند آسیب جدی وسایل ارتباطی بر کودکانمان

1-  اثرات منفی بر جسم

متاسفانه کودکان بیشتر ساعات خود را به استفاده از وسایل ارتباطی بخصوص بازی‌های رایانه‌ای اختصاص می‌دهند،اما اثرات منفی این پدیده علاوه بر افزایش سطح خشونت و تقلید رفتار های پرخطر اختلالات فیزیولوژیکی و روان‌شناختی، همانند التهاب عصبی، خستگی، کاهش شنوایی، کم اشتهایی و سردردهای مزمن می شود و همچنین استفاده مداوم از رایانه، به چشم، دست و ستون فقرات کودکان آسیب می‌رساند.

2- ضعف در برقراری ارتباط

 امروزه کودکان بسیاری را مشاهده می کنیم که در حال بازی با تلفن همراه و یا تبلت هستند و به نظر می رسد بازی با این وسایل و ابزار برای آنها از دیگر فعالیت ها و بازی با همسالان سرگرم کننده تر و جذاب تر است. آیا این امر موجب نمی شود مانع رشد مهارت های ارتباطی کودکا نمان شود؟

3- تغدیه نامناسب

عدم تحرک فرزندانمان بدلیل کار طولانی با وسایل ارتباطی موجب چاق شدن آن ها می شود و همچنین با وجود تبلیغ هایی نظیر چیپس, پفک، خوراکی های شیرین و... عادت های غذایی کودکانمان تغییر نمی کند؟

و اما راهکار های مناسب برای رهایی از این آسیب ها رسانه های ارتباطی

1- تغییر در نوع هدیه هایی که به کودکان می دهیم چرا به جای تبلت و یا گوشی همراه از جایگزین بهتری مانند بازی های فکری نوین استفاده نکنیم؟

2- ارتقای سطح آگاهی خود در مورد رسانه های ارتباطی، همپای فرزندان خود پیشرفت کنیم و آن ها را در دنیای ارتباطات به حال خود رها نکنیم.

3- تعیین قانون برای فرزندانمان ساعات استفاده از وسایل ارتباطی را برایشان محدود کنیم و همچنین به آن ها آموزش دهيد كه همان قوانيني كه در ارتباطات واقعي رعايت مي كنيم مانند فحش ندادن، استفاده نكردن از كلمات ركيك و مطالب مبتذل و .... بايد در مورد تلفن همراه نيز به كار گرفته شود.

4- ایجاد فضای سرگرم کننده بین خود و کودکتان این امر باعث می شود برای دقایقی از رسانه های ارتباطی دور باشد و همچنین حس صمیمیت و امنیت را در او ایجاد می کنید.

5- با کودک خود در مورد فضای مجازی و ارتباطات در آن توضیح دهید و آن ها را آگاه کنید.

6- اجازه کنترل کردن گوشی همراه یا تبلت فرزندانتان را از خود نگیرید و هر از گاهی مستقیم و غیر مستقیم ارتباطات مجازی او را بررسی کنید.

و اما در آخر بهتر است برای فرزندانمان تا قبل از پایان دوره راهنمایی تلفن همراه تهیه نشود و اگر والدین، تلفن همراه را برای فرزندشان خریدند، به صورت دوستانه و جدی در مورد نحوه و شرایط استفاده از آن را برای فرزندشان توضیح دهند و هر از چند گاهی آن را بازگو کنند و خاطر نشان کنید که اگر به این نتیجه برسید که تلفن همراه داشتن او، موجب تغییر رفتار و اخلاق و همچنین موجب تنبلی و اختلال در درس و تحصیل او می‌شود، تلفن همراه را از او خواهید گرفت و بصورت جد به قوانینی که تعیین کرده اید متعهد باشید.

ارسال نظر

سبد خرید شما

سبد خالی است

اطلاع رسانی

برای دریافت نمایندگی با شماره 02188633815 تماس حاصل فرمایید

اشتراک خبرنامه

جهت عضویت در خبرنامه
آدرس ایمیلتان را وارد کنید




آمار

  • بازدید امروز: 769
  • بازدید دیروز: 811
  • بازدید کل: 6691780