پروفسور ویكتوریا تالوار از دانشگاه مك گیل و دستیارش پروفسور كانگ لی از دانشگاه تورنتو در مطالعات خود دو گروه از كودكان را كه درگروه سنی 3 و4 ساله بودند در شرایط مختلف با هم مقایسه كردند. گروه اول در یك مدرسه خصوصی ثبتنام شده بودند كه این مدرسه به روشهای سنتی مثل استفاده از تركه و فلك برای تنبیه دانشآموزان اداره میشد. گروه دوم نیز در یك مدرسه خصوصی دیگری ثبت نام شده بودند كه شیوه اداره آن با سیستمهای آزادانهتر و با مقررات آسانتر بود. رفتار تك تك كودكان به طور جداگانه در هر دو مدرسه تحت مطالعه قرار گرفت.
اما نتایج ارزیابیها معلوم كرد كودكانی كه در گروه اول یعنی در مدرسه خصوصی با روش سنتی و تنبیهی ثبتنام كرده بودند در پاسخ به این سوال كه آیا دزدكی اسباب بازی را دیدهاند تقریبا همگیشان دروغ میگفتند و جواب منفی میدادند، در حالی كه كودكان در گروه دوم كه در مدرسه تنبیه نمیشدند، فقط حدود 50 درصد در مورد نگاه كردن به اسباب بازی دروغ میگفتند.