اصولا تمامی کودکان برای تصمیم گیری در مورد دوست شدن یا نشدن با کودکی دیگر در ضمیر و ذهن ناخودآگاه خود پاسخی برای پرسش های زیر پیدا می کنند:
آیا بودن با این کودک مایه ی خوشحالی و شادی خواهد بود؟ شوخ طبعی ،خوش رویی ،داشتن مهارت و توانایی های خاص ،تمایل و قابلیت مشارکت و همکاری ویژگی های مثبت و پرخاشگری و حالت تهاجمی داشتن ،رفتار دخالت گرانه ،بدجنسی ،برتری طلبی ،حالت تدافعی و گوشه گیری ،خجالت و قدرت ادراک پایین ویژگی های منفی برای این سوال به شمار می روند.
آیا او قابل اعتماد هست؟ اطمینان ،صداقت ،راستگویی ،رازداری و وفاداری پاسخ های مثبت به این سئوال هستند و حالت تهاجمی و پرخاشگری داشتن ،دروغ و فاش کردن راز و سر ویژگی های دفع کننده خواهند بود.
آیا او در رسسیدن به اهدافم کمک خواهد بود یا سد است؟ مشارکت و کمک کردن (جذب ) ،دخالت گری و حساس و انفجاری بودن (دفع)
آیا به نحوی که من دوست دارم بر هم تاثیرگذار هستیم؟ قابلیت همکاری و واکنش و پاسخ مثبت دادن جزو ویژگی های مثبت و تهاجمی و پرخاشگر بودن ،ریاست و برتری طلبی و انعطاف پذیری و یک دندگی ویژگی های منفی تلقی می شوند.
آیا با او بودن باعث می شود تا حس خوبی نسبت به خود پیدا کنم؟ کمک کردن ،مهربانی کردن ،ابراز محبت و دوستی کردن و پاسخ و واکنش مناسب دادن از امتیازات مثبت بوده و توهین و بدجنسی کردن ،عدم پاسخ دهی و واکنش نشان دادن و بی مهری کردن از امتیازات منفی خواهند بود.
آیا او شبیه من است؟علایق و ارزش های مشابه ،احترام به عهد و پیمانهای درون گروهی،هم سن ،هم جنس و هم نژاد بودن جزو ویژگی های جذب کننده و برعکس آنها و نیز معلولیت جزو موارد دفع کننده به حساب خواهند آمد