بازی با مازها :
یکی از بهترین بازی های فکری، بازی با مازها maz یا مسیریابی مارپیچ می باشد .لذا توصیه اکید می شود متناسب با سن کودک خود از مبتدی تا پیشرفته نسبت به انجام این بازی بپردازید.نقش سرعت عمل و دقت را نیز مدنظر قرار دهید با نظارت بر عملکرد کودکان از تعداد سعی کودک در انتخاب مسیر صحیح ویا غلط( برخورد با بن بست) ،دقت و سرعت ، عدم برخورد خط به دیواره های جانبی مسیر ، یادداشت برداری نمایید و در مدت یک ماه نتایج را بررسی و بایگانی نمایید.
در سنین ۳ سال به بالا شروع خوبی برای این بازی می باشد.
بازی با مازها می تواند تجسمی ( بوسیله بازی ) و یا بطور مجازی کامپیوتری و یا تصویری( کتاب) باشد.
ماز یا همان مارپیچ بخشی از فعالیتهای فکری کودکان است که فواید بسیاری دارد از جمله:
تقویت ماهیچه های دست،قدرت و تعادل، بهبود خط ، افزایش تمرکز و تقویت مهارت حل مسئله
الف) مدادی مناسب برای کودک تهیه کنید. ترجیحاً مداد رنگی، تا از رنگ خطوط اصلی مازها قابل شناسایی باشد.
ب) کودک را راهنمایی کنید تا در هنگام کشیدن خطوط در بین مازها از برخورد خطوطش با دیوارمازها جلوگیری کند یعنی حتی الامکان سعی کند به دیواره ها برخورد نکند و در وسط مسیر حرکت کند.
اگر می توانید روی کاغذهای سفید و بزرگ خطوطی موازی از هم به فاصله های ۱ سانتی متر بکشید و کمی با کودک تمرین کنید تا درست در بین خطوط حرکت کند، مثلاً بگویید این خطها مثل یک خیابان هستند که ما با ماشین بین آنها حرکت می کنیم، نباید ماشین به این خط ها بخورد و با آن تصادف کند. می توانید خطوطی بین ۵/۱ سانتی متر تا ۵/۰ سانتی متر یا کمتر نیز بکشید و بین آنها هم تمرین کنید.
ج) امکان دارد کودک در پیدا کردن راه خروجی هر ماز دچار مشکل شود و چندین بار آزمون و خطا کرده و خطوط مختلفی بکشد و پاک کند. به یاد داشته باشید که هدف اصلی ما، تمرین برای کنترل عضلات دست و هماهنگی چشم و دست می باشد. لذا پیدا کردن راه خروجی ، هدف ثانوی کتاب است. جستجو را بدون هیچ توضیحی به عهدۀ خود کودک بگذارید.
د) اگر بخواهید نتیجۀ بهتر و کاملتری کسب کنید می توانید بازی با مازها را به روشهای مختلفی انجام دهید، مثلاً از روی مازهای ابتدایی که بزرگتر و ساده تر هستند چند کپی تهیه کنید.
یک قوطی رنگ انگشتی یا گواش تهیه کنید و بگذارید کودک با انگشت سبابه درون مازها حرکت کند و به نقطۀ پایان برسد ، در عین حال به او بگوید که مراقب باشد رنگ از دیوارۀ اطراف ماز بیرون نزند یا به کناره ها برخورد نکند.
در تمرینی دیگر می توانید مقداری چسب مایع و کاموا به کودک بدهید و در قالب یک بازی جذاب بخواهید که پس از پیدا کردن مسیر یا بخشی از مسیر ، بوسیلۀ چسب، کاموا را مثل یک قطار روی مسیر خروجی بچسباند. مراقب باشد که درست در وسط خطوط حرکت کند.
بازی با مازها برای تقویت هوش کودک
این تمرین ها بیشتر برای مازهای بزرگ و با فواصل زیاد کاربرد دارد و برای مازهای پیچیده و با فاصلۀ کم بهتر است مداد رنگی استفاده شود. اکثر کودکان پیش دبستانی و سالهای ابتدایی دبستان بدلیل عدم کنترل بر ماهیچه های کوچک دست وقتی یک نقاشی را رنگ می کنند از خطوط محیطی و کناری بیرون می زنند و نمی توانند با دقت، یک شکل را رنگ آمیزی کنند. تمرین های بازی با مازها با افزایش و تقویت هماهنگی چشم و دست بهترین راه برای حل این مشکل می باشند به شرطی که در حد کافی تمرین و تکرار شود .
روش خلاقانه و ملموس تر بازی با مازها درست کردن ماز در خانه با استفاده از وسایل ساده در خانه مثل بالش ها و وسایل اسباب بازی کودک است که کودک بتواند مسیر خود را با رفتن بین آنها مسیر یابی کند. مثلا برای رسیدن به عروسک یا ماشین دلخواهش مسیر مشخص کنیم و دو طرف مسیر را با بالش تعیین کنیم . از کودک بخواهیم با عبور از بین بالشها مسیر رسیدن به اسباب بازی خود را پیدا کند. با این کار کودک هم مسیر یابی را تمرین کرده و هم خلاقیت استفاده از وسایل ساده و کار با آنها را می آموزد. بازی با مازها را می توان از ساده با یک خط کوتاه شروع کرد و تا مسیر های پیچیده تر ادامه داد.