اگر نیمنگاهی به نقطه نظرات بزرگان کسب وکار بیندازیم، میبینیم که اکثر ایشان بر این باورند که موفقیت یک برند هرگز بستگی به میزان پولی ندارد که خرج تحقیق و توسعه (R&D) میکند بلکه رابطهٔ مستقیمی با اعضای تیم دارد؛ به عبارت دیگر، اینکه چه کسانی را به عنوان همکار خود انتخاب میکنید و مهمتر اینکه چهطور رهبری میشوند. در واقع، از آنجا که آدمها بزرگترین دارایی یک کسبوکار به شمار میروند، به هر میزان که افراد نابتری را به سمت خود جذب کنید، محصول شما نیز نابتر خواهد بود؛ خواه قصد تأسیس یک مؤسسه آموزشی داشته باشید و خواه محتوای آنلاین!
رفتار سازمانی چیست؟
Organizational Behavior یا به اختصارOB به معنی «رفتار سازمانی» به بیانی ساده به طرح این مسئله میپردازند که افراد و تیمها چگونه در داخل یک سازمان به تعامل با یکدیگر میپردازند (لازم به ذکر است که در این تعریف منظور از سازمان یک شرکت، اداره، تیمی از افراد، استارتاپ و غیره است).
به خاطر داشته باشیم که تعریف سادهٔ فوق هرگز بدان معنا نیست که پیادهسازی OB در یک سازمان کاری بس ساده است؛ در حقیقت، به منظور موفقیت در این حوزه باید نیمنگاهی هم به سایر علوم داشته باشیم. به طور مثال، وقتی که بحث انگیزه به میان میآید، نیاز داریم تا در مورد روانشناسی مطالعه کنیم؛ وقتی که پای تصمیمگیری به میان میآید، نیاز داریم در مورد نوروساینس چیزهایی بدانیم و مسائلی از این دست. در یک تعریف کلی، میتوان رفتار سازمانی را در سه حوزهٔ مختلف مورد بررسی قرار داد که عبارتند از:
- فرد
- گروه
- سازمان
به طور مثال، اگر بخواهیم پی به شخصیت مدیر خود ببریم، باید جنبهٔ فردی رفتار سازمانی را مورد بررسی قرار دهیم و اگر هم بخواهیم ببینیم که شخصیت یک مدیر چگونه تیم تحت رهبریاش را متأثر میکند، باید جنبهٔ گروهی رفتار سازمانی را مد نظر قرار دهیم و در نهایت هم اگر بخواهیم ببینیم که فرهنگ سازمانی به چه شکل رفتار یک مدیر را دستخوش تغییر میسازد، باید تحلیلی سازمانی از این موضوع داشته باشیم.