اولين کلمه اي که يک نوزاد بيان مي کند نشانگراقدام وي براي بيان روحيه و خصوصيات خود است بنابراين اينگونه مي توان عنوان کرد که حتي صداهاي ناهنجار وي هميشه به معناي غذا خواستن نيست بلکه نوزاد ميخواهد احساس وجودنمودن يعني اينکه من هم وجود دارم ، زنده هستم و ميخواهم با شما مادر و پدر ارتباط برقرارکنم اين ارتباط در ابتدا خيلي ناآگاهانه و ناشيانه است اما کم کم فرم مي گيرد کلمات قابل فهم مي شوند ، جمله مي شوند و گاه مي بينيم که اين جملات خيلي بالاتراز سن وي به نظر مي رسد يا هنگامي که با خود اقدام به حرف زدن مي نمايد يا با عروسک خود صحبت مي کند همانند يک هنرپيشه چنان حس گرفته که انگار شما در آن فضا حضور نداريد و واقعا دنياي خيالي وي وجود دارد در اين زمان کودک در اين فضا اقدام به بيان تواناييهاي ادبي و هنري خود مي نمايد داستان مي گويد ، شعرهاي متناسب موقعيت خود مي سازد ، حرکت ميکند ، بلند مي شود در دنياي خيالي خويش نقش پدر و مادر را ايفا مي نمايد و حتي با دشمنهاي خيالي خويش مي جنگد اينها همه بخشي ازاستعدادهاي وي را بروز مي دهد که چنانچه مورد توجه قرار گيرد مي تواند شکوفا شود جا دارد به نکته اي اشاره کنم که شايد مشکل خيلي از والدين است و آن اين است که کودکان زماني در دنياي خيالي خود آنچنان غرق مي شوند که با صداي بلند صحبت نموده و يا به جنب و جوش مي پردازند و اينجا است که فضاهاي کوچک آپارتمان و يا از ديد خود ما همسايگان تحمل بيش از اين را ندارند پس در اين حالت چه حرکتي از ما صورت مي گيرد و آن درخواست اتمام هنر وي که گاهي با صداي بلنداست انجام
ميگيرد . براي چه منظور؟ بيرون آمدن کودک از دنياي خودش و آرام ساختن وي و اينجا است که مانع اصلي در رشد توانايي ادبي کودک آغاز مي شود استعداد سرکوب گرديده و کودک ديگر صحبت نخواهد کرد، آرام به گوشه ي مي رود و با دنياي خيالي خودش کمتر ارتباط برقرار مي کند و در همين حالت شايد ارتباط مناسب پدر و مادر با فرزند از اينجا کم رنگ تر مي شود پس چه بايد کرد؟.
اينجاست که توجه به اين تواناييها اهميت پيدا مي کند شناسايي روحيه و توانايي هاي کودک ، يادداشت برداري از آنچه که انجام مي دهد و سپس صحبت با کارشناسان و متخصصين مربوطه جهت شناسايي تواناييهاي واقعي کودک و سپس سمت و سوي دادن به اين تواناييها از اهم وظايف ما است.
در شرايط فعلي کمتر محيطي را پيرامون خودمان مي توانيم پيدا کنيم که کلاسها و دوره هاي آموزش متناسب وجود نداشته باشد داستان گويي خلاق، پرورش خلاقيت ، قصه گويي ، شعر، نقاشي و.... را مي توان تقريبا در خيلي از مراکز آموزشي اطراف پيدا نمود که علاوه بر اينکه مانع توانمنديهاي کودک نمي شود بلکه با قرار دادن کودک در کنار ساير همسالان خود زمينه رشد و بالندگي بيشتر وي را فراهم مي سازد با آرزوي موفقيت و سربلندي فرزندان اين مرز و بوم.