بازيهاي آسان براي تقويت هوش و خلاقيت کودک (24 تا 27 ماهگي)
بازي اول: حالت چهره اين بازي به بچههاي دو ساله کمک ميکند احساسات مختلف خود را بشناسند.
نوع بازي: * با کودک دو سالهتان بنشينيد و عکس چهرههاي مختلفي را از توي مجلهها و کتابها پيدا کنيد. * درباره حالتي که توي هر کدام از چهرهها هست از کودکتان سئوال کنيد. * عکس صورت کودکي را که شاد است پيدا کنيد. حالتي را که در آن چهره است براي کودکتان توصيف کنيد و بعد از او بخواهيد حالت شادي به چهرهاش بدهد. * به پيدا کردن عکسهايي که چهرههاي شادي را نشان ميدهند ادامه دهيد. * در روزهاي بعد دنبال حالتهاي مختلف ديگري بگرديد، مثلاً هيجانزده، غمگين و لوس. * سعي کنيد حالتهايي را پيدا کنيد که با احساسات کودکتان در آن روز جور باشد.
بازي دوم: حمومک مورچه داره اين بازي شيوهاي عالي براي افزايش شناخت و درک مفاهيم مکاني در کودکتان است. نوع بازي: * با کودک دو سالهتان بازي بشين و پاشو را انجام دهيد. دستش را بگيريد، به صورت دايرهوار حرکت کنيد و شعر زير را برايش بخوانيد: حمومک مورچه داره، بشين و پاشو خنده داره، خوب حالا بگو چه کار ميکنيم با هم پا ميشيم، با هم ميشينيم * به آرامي روي زمين بنشينيد. کودکتان قطعاً شيفته اين بازي ميشود! * دوباره بازي را از نو انجام دهيد ولي اين بار به جاي گفتن با هم پا ميشيم، با هم ميشينيم حرکت را عوض کنيد و بگوييد: حمومک مورچه داره، بشين و پاشو خنده داره، خوب حالا بگو چه کار ميکنيم، با هم ميچرخيم، با هم ميچرخيم * ميتوانيد اين حرکتها را هم انجام دهيد: دست بزنيد؛ ليلي کنيد؛ بالا و پايين بپريد؛ صداي اردک درآوريد.
بازي سوم: کفشت پاته؟ اين بازي به کودکتان کمک زيادي ميکند تا با اعضاي مختلف بدنش آشنا شود و مهارت خود را در مشاهده و درک چيزهاي مختلف بالا ببرد. نوع بازي: * به کودک دو سالهتان بگوييد: اگه کفش پاته، بالا و پايين بپر. * با پرسيدن اين سئوال به کودکتان کمک کنيد: کفشت پاته؟ بهم نشونش بده، ببينم. * به کفشش اشاره کنيد و از او بخواهيد بالا و پايين بپرد. شايد لازم باشد به او نشان دهيد چطور اين کار را بکند. * هر بار که درباره يکي از اعضاي بدون کودکتان از او سوال ميکنيد به آن عضو اشاره کنيد و به او نشان دهيد چطور حرکتها را انجام دهد. * ميتوانيد اين جملهها را بگوييد: - اگه جوراب پاته، عقب و جلو برو. - اگه بلوز پوشيدي، دست بزن. - اگه شلوار پاته، سرت رو بالا و پايين کن. * وقتي چند بار اين بازي را تکرار کرديد، خواهيد ديد که کودکتان بدون کمک شما ميتواند حرکتها را انجام دهد.
بازي چهارم : خرگوش ناز کوچولو اين بازي درک مفاهيم مکاني را در کودک شما تقويت ميکند. نوع بازي: * از حيوانات عروسکي استفاده کنيد و بازي زير را با کودک دوسالهتان انجام دهيد. به جاي کلمه خرگوش اسم هر حيوان عروسکي را که داريد با آن بازي ميکنيد ببريد. * شعر زير را برايش بخوانيد و حرکتهاي گفته شده را انجام دهيد: خرگوش ناز کوچولو مي پره پايين، مي پره بالا خرگوش ناز کوچولو همه جا رو خوب نگاه ميکنه (خرگوش را به اطراف بچرخانيد) بالا رو قشنگ نگاه ميکنه (خرگوش را به هوا بلند کنيد) پايينو قشنگ نگاه ميکنه (خرگوش را به پايين بياوريد) خرگوش ناز کوچولو داره مي دوه تند و تند و تند (خرگوش به دست شروع به دويدن کنيد) خرگوش ناز کوچولو رفته يه گوشه قايم شده (خرگوش را به پشت خود پنهان کنيد)
بازي پنجم: يادگيري شعر تحقيقات نشان ميدهد حافظه دانشي است که تثبيت شده است. وقتي فرايند يادگيري اتفاق ميافتد، سيناپسهاي جديدي در مغز شکل ميگيرد و يا سيناپسهاي قديمي تقويت ميشود. کودکان دو ساله مثل اسفنج هستند. آنها چيزي را يک بار ميشنوند و فورا شروع به حفظ کردن آن ميکنند، مخصوصاً اگر آن کلمهها همراه با حرکت باشند. يک روش جالب خواندن شعرهاي بچهگانه اين است که روي آخرين کلمه هر مصرع تأکيد کنيد و آن را بلندتر بگوييد و همزمان حرکتي متناسب با آن انجام دهيد. اين کار به کودکتان کمک ميکنيد شعر را بهتر به خاطر بسپارد. * در اينجا مثالي ميآوريم. فراموش نکنيد روي کلمه آخر تأکيد کنيد: تيک و تيک و تيک (دستهايتان را بالا ببريد) يه دفه ساعت يه دونه زنگ زد (يکي از انگشت هايتان را بالا ببريد) موشه از ديوار دويد پايين (همان انگشت را پايين بياوريد) تيک و تيک و تيک تيک و تيک و تيک (همزمان با گفتن کلمه تاک دست بزنيد).
بازي ششم: عروسک بازي تحقيقات نشان مي دهد که تجربه ها و ارتباط هاي مثبت سالهاي ابتدايي زندگي بر رشد عاطفي کودک تأثير ميگذارد. اين بازي را با عروسکي که دست و پا دارد انجام دهيد. نوع بازي: * با کودک دو ساله خود روي زمين بنشينيد و به او نشان دهيد که چطور دستهاي عروسکش را بگيرد و آنها را به بالا و پايين حرکت دهد. * عروسک را به کودکتان بدهيد و بگذاريد او امتحان کند. * ميتوانيد کارهاي زير را انجام دهيد: - دست تکان دهيد - کف بزنيد - پاهايتان را به هم بزنيد - بوسه بفرستيد * نظر کودکتان را در مورد کارهايي که داريد انجام مي دهيد بپرسيد.
بازي هفتم : پچ پچ کردن نجوا کردن به کودک کمک ميکند ياد بگيرد چطور بلندي صدايش را تنظيم کند. البته انجام اين کار به تمرکز زيادي هم نياز دارد. بچههاي دو ساله خيلي دوست دارند کسي در گوششان چيزي بگويد و وقتي که خودشان اين کار را انجام ميدهند حسابي احساس غرور ميکند. * چيزي در گوش کودکتان زمزمه کنيد ؛ مثلاً بگوييد: بيا دست بزنيم * از کودک دو سالهتان بخواهيد او هم آهسته چيزي در گوش شما بگويد. * انقدر به اين کار ادامه دهيد تا کودکتان کاملاً ياد بگيرد چطور صدايش را پايين بياورد.
بازي هشتم: داستان ميوه اشيا معمولي که کودک شما روزانه با آنها سر و کار دارد سوژههاي خوبي براي باز کردن سر صحبت با کودک و تقويت مهارتهاي زباني او هستند. نوع بازي: * سه چهار تا ميوه برداريد و به همراه کودکتان آن را بررسي کنيد. * ميوه ها را تک تک قاچ بزنيد و درباره آنها با کودکتان حرف بزنيد: آيا ميوه اي که در دستتان هست هسته، پوسته و ... دارد؟ * داستاني درباره ميوه اي که در دست داريد براي کودکتان بگوييد. در اينجا مثالي ميآوريم: يکي بود يکي نبود. يه روز يه سيبي اومد پيش يوسف تا باهاش بازي کنه. سيب گفت: سلام يوسف. خيلي خوشحالم که اومدم پيشت ولي يه کمي تنهام. ميشه از يه ميوه ديگه هم بخواهيم بياد و با ما بازي کنه؟ يوسف گفت: باشه، من به پرتقال زنگ ميزنم. يوسف تلفن رو برداشت و شماره گرفت و گفت: سلام پرتقال ميشه بياي با هم بازي کنيم؟ * بگذاريد کودکتان پيشنهاد کند دفعه بعد به چه ميوهاي تلفن بزنيد. با آوردن هر ميوه جديدي، آن را بررسي کنيد، راجع به آن حرف بزنيد و البته مزه آن را بچشيد!
بازي نهم: نرم و راحت مثل باد همين طور که داريد با نواي موسيقي به اين طرف و آن طرف حرکت ميکنيد دستمالي را هم در دستتان بگيريد. اين کار هم خيلي کيف دارد و هم به کودکتان يک حس تعادل و کنترل ميدهد. اين بازي، بازي بسيار خلاقانه اي است و قطعا کودک شما دلش مي خواهد بارها و بارها آن را تکرار کند. نوع بازي: * يک موسيقي شاد پخش کنيد و همراه با کودک تان با روسري به اين طرف و آن طرف حرکت کنيد يا دايرهوار بچرخيد. * روسري را در هوا تکان دهيد و بعد آن را پايين بياوريد و به زمين نزديک کنيد. * شما و کودکتان ميتوانيد هر کدام يک سر روسري را بگيريد و با هم حرکت کنيد. * هر کاري انجام دهيد، کودکتان از شما تقليد ميکند.