Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
پنجشنبه 1 آذر 1403 - 18:10

روابط پدرها با پسرها

روابط پدرها با پسرها

رابطه ميان پسرها و پدرها در چهارچوب وظايف مسئوليت هاي پدران خانواده تحليل مي شود. متأسفانه پدران نمي دانند چگونه بايد با پسران خود رفتار کنند. بسياري از آسيب هاي پسران در جامعه به رفتار پدران با آن ها برمي گردد. پسرها از هرگونه ارتباط آمرانه، غريبانه، متکبرانه، خصمانه و تنبيه گرانه با پدرها گريزانند. پسرها دوست دارند هميشه پدر را در حالتي آرام و به دور از اضطراب، دغدغه و عجله دريابند و فرصت گفت و شنود راحت و بيان راز دل با آنان را صميمانه، صريح و در عين حال با احترام داشته باشند. پسرها دوست دارند و نيازمندند که پدرها به دور از بي حوصلگي، عصبانيت و با صبوري و متانت و زباني گيرا به مسائل فکري آنان پاسخ گويند و با آن ها درباره ي برداشت هاي فرهنگي و تحليل هاي اجتماعي و سياسي شان با سعه ي صدر و آرامش کامل مشورت کنند. در رابطه مطلوب پدرها و پسرهاي سعادتمند به جاي تحقير و تهديد، تکريم و تشويق حاکم است. به جاي انتقاد و تکذيب، اطمينان و تأييد جاري است. به جاي اضطراب و ناامني، فضايي آکنده از آرامش و امنيت خاطر حاکم است. به جاي فرمانروايي و فرمانبرداري، احساسي از صميميت متقابل و رابطه مراد و مريدي در جريان است و به جاي رابطه ي خشک و آمرانه، اقتدار عاطفي، رفتار اخلاقي، مردانگي، گذشت و صبوري به چشم مي خورد. زيبايي و شکوه رابطه پدرها و پسرها بايد به گونه اي باشد که مادرها همواره تأييد کننده آن باشند. در سايه ي برقراري چنين ارتباط پايدار و دوست داشتني است که کانون خانواده از هر گونه تعارض و دوگانگي احساسي به دور مي ماند. به اين ترتيب، به جاي آن که مادر همواره مجبور و محکوم به رفتار انفعالي و تحمل کننده رفتار و رابطه شکننده و پرخاشگرانه پدر و پسر باشد، وحدت رويه و زبان مشترک الگوهاي بزرگسال در کانون خانواده حاکم مي شود و به جاي خشم، پرخاشگري، خودمحوري، خودکامگي، کشمکش، و ستيزه جويي، ارزش هاي اخلاقي و معيارها و موازين انساني حاکميت خواهد داشت.
 

 

هر قدر شخصيت پدر براي فرزندان، به ويژه پسرها، محبوب و مطلوب باشد ميزان همانندسازي پسرها با پدرها بيشتر مي شود و به نظرها و راهنمايي هاي آن ها بيشتر توجه مي کنند. بديهي است در ارتباط با مادرها نيز چنين است. وقتي پدر پيوسته شخصيت مادر را در حضور فرزندان گرامي مي دارد ميزان تبعيت فرزندان از مادر محبوب بيشتر مي شود و زيباترين رابطه ميان مادرها و فرزندان، به ويژه دخترها، شکل خواهد گرفت. پسرها دوست دارند که در خانه و مدرسه، از نزديک با ويژگي هاي اخلاقي و رفتاري، آرمان ها و انديشه ها، هدف ها و برنامه هاي پدران و معلمان و مربيان مرد بيشتر آشنا شوند. براي پسران برقراري ارتباط مفيد، مؤثر و متقابل با الگوهاي محبوب و مطلوب پدري منطقي، استوار و مقتدر، فوق العاده ارزشمند است. پسراني که بيش از ديگران داراي ارتباط صميمي و خوشايند کلامي با پدر هستند و از مصاحبت و هم زباني و همدلي با پدر لذت مي برند از بيشترين مصونيت رواني و فرهنگي برخوردارند و در دوران جواني، اعتماد به نفس و صلابت شخصيت خواهند داشت. پسراني که از کم ترين ارتباط خوشايند کلامي با پدر محرومند و با پدر، پيوند کلامي و عاطفي ندارند و با دنيايي از ناآرامي درون، پريشاني خاطر، عقده هاي رواني و احساسي نه چندان مطلوب پا به دوره ي جواني مي گذارند بيش از ديگر همسالان خود مستعد انواع آسيب پذيري هاي رواني، فکري، اجتماعي و سياسي خواهند بود. آن دسته از کودکاني که با نگرشي کاملاً مثبت و خوشايند نسبت به شخصيت الگوي پدر پا به عرصه مدرسه مي گذارند در در برقراري ارتباط با معلم کلاس و آموزش پذيري بسيار موفقند. برعکس، کودکاني که با کوله باري از تجارب ناخوشايند از زندگي با الگوهاي بزرگسال، تعارض هاي والدين و تحمل تحقيرها، سرزنش ها و تنبيه ها وارد مدرسه مي شوند همواره با شک و ترديد به شخصيت معلم مي نگرند و در برقراري ارتباط مفيد و متقابل با او و سازش اجتماعي با مشکلات چشمگيري مواجه مي شوند. اگر پسربچه ي نوآموزي که به تازگي راهي مدرسه و کلاس درس شده خاطرات تلخي از کلام و رفتار پدر در موقعيت هاي گوناگون زندگي اجتماعي و در کانون خانه داشته باشند، با اين تصور که احتمالاً همه ي مردادن اين گونه اند. به سادگي نمي تواند از صميم قلب، ارتباط برقرار کند و برقراري چنين ارتباطي گاه ماه ها به طول مي کشد. بديهي است که در اين جا معلم فهيم، بصير و متعهد است که بايد صميمانه، صبورانه و مهربانانه و پايداري و ثبات در اين شيوه و منش و با حسن اخلاق و پاسخ هاي مثبت و حسنه در برابر واکنش ها به رغم رفتارهاي نامطلوب شاگرد زمينه اي فراهم آورد که کودک باور تازه و درستي از شخصيت الگوهاي بزرگسال در اجتماع پيدا کند.

ارسال نظر