معلم و نقش او در ايجاد زمينه هاي تجربي و عمل يادگيرنده اهميت خاص دارند . چگونه يک معلم مبتکر و خلاق مي تواند کوشش کند، خلاقيت را در دانش آموزان بازشناسي و تشويق کند و فرصت هايي براي بروز آن فراهم کند.
معلم و نقش او در ايجاد زمينه هاي تجربي و عمل يادگيرنده اهميت خاص دارند . چگونه يک معلم مبتکر و خلاق مي تواند کوشش کند، خلاقيت را در دانش آموزان بازشناسي و تشويق کند و فرصت هايي براي بروز آن فراهم کند. اين بخش،پيشنهادهاي ويژه اي براي فراهم کردن چنين فرصت هايي ارائه مي دهد . معلم خلاق کسي است که سؤالات غريب « غيرمعمول» و « عجيب» دانش آموزان را ناديده نمي گيرد. ( بسياري از اوقات مي بينيم که به دانش آموزاني که سئوالات غيرعادي مي کنند گفته مي شود « ساکت باش» و برو و خودت آن را پيدا کن. دانش آموزان از طرح سئوالاتي که معلم را دچار زحمت مي کنند لذت مي برند .
معلم گرامي: در صورتي که نمي توانيد برخي سئوالات را جواب دهيد . مثلاً « چرا مورچه خوار داراي شش انگشت است؟» بگذاريد دانش آموزان ببينند شما از چنين سئوالاتي استقبال مي کنيد تا جواب آن را پيدا کنند. و معلماني که خود خلاقيت فردي دارند سعي مي کنند در همه ي فکرها نکات مثبت را بيابند، به فکر ها و سئوالات برچسب « احمقانه» و « بد» نمي زنند که باعث شود دانش آموزان سئوالات خود را مطرح نسازند. بهترين روش اين است که اين گونه سئوالات با مطالبي از سوي معلم دنبال شود و از يادگيرنده بخواهد در مورد مسئله بيشتر فکر کند، زماني که دانش آموزان سئوالات خود را مطرح نسازند. بهترين روش اين است که اين گونه سئوالات با مطالبي از سوي معلم دنبال شود و از يادگيرنده بخواهد در مورد مسئله بيشتر فکر کند، زماني که دانش آموز فکر خود را ارزيابي مي کند، احتمال کمتري وجود دارد که در آينده از طرح سئوال بپرهيزد و به طور منظم به خلاقيت و ابتکار دانش آموزان خويش پاداش مي دهد. بسياري از دانش آموزان نشان داده اند که با دريافت پاداش براي فعاليت هاي خلاقانه، رفتار خلاقانه ي آن ها، افزايش يافته است. و معلم خلاق از دانش آموزان خويش انتظار خلاقيت و ابتکار دارد و آن را طلب مي کند تا در موقع نمره دادن به « خلاقيت» و ابتکار امتياز اضافي مي دهد و براي رفتارهاي خلاق الگو نشان مي دهد .
تحقق مو به مو هدف هاي از پيش تعيين شده و تسلط بر محتوامورد تأکيد نيست بلکه پرورش قوه تفکر خلاقيت و نوآوري اهميت بيشتري دارد. براي فعال کردن فرايندهاي ذهني فقط به غني سازي شرايط بيروني آموزش، مثل کتاب راهنما، کارو تمرين و نرم افزارهاي آموزشي و .... اکتفا نمي کند. بلکه زمينه هايي براي تجربه هاي شخصي يادگيرنده به منظور فعال کردن فرايندهاي ذهني و تفکر او فراهم مي کند. معلم خلاق به روش هاي ياددهي و راهبردهاي يادگيري کليشه اي و از قبل تهيه شده اکتفا نمي کند. بلکه در انتخاب سازو کارهاي ياددهي، يادگيري به تناسب موضوع آموزش و آزادي به دانش آموزان مي دهد و معلمان داراي خلاقيت فردي، تنها ( بسته هاي آموزشي) مرجع آموزش نيستند. بلکه هرنوع فناوري و هر نوع وسيله مناسب آموزشي اعم از منابع مکتوب و غيرمکتوب ممکن است به عنوان محتوايي براي آموزش و تربيت در نظر گرفته شود. براي معلم زمينه ساز خلاقيت، محل آموزش، ثابت و مشخص و استاندارد نيست. معلم و دانش آموز مي تواند به هنگام ضرورت و به تناسب موضوع آموزش، از محل يادگيري غير از کلاس درس براي يادگيري استفاده کند . معلم خلاق از ارزشيابي پيشرفت تحصيلي مفهوم درستي برداشت مي کند و ارزشيابي را وسيله اي براي افزايش مهارتهاي يادگيري تلقي مي کند و از آن در جهت بهبود کيفي برنامه استفاده مي کند و از ارزشيابي فقط در ارتباط با شناسايي نقطه ضعف ها بهره نمي گيرد. بلکه نقش بزرگتر ارزشيابي را شناسايي استعدادها و توانايي ها مي داند .
ابزارهاي ارزشيابي براي معلم خلاق از انواع ابزارهاي مواد کاغذي، کتبي، شفاهي و عملي معمول و شناخته شده محدود نيست هرنوع ابزار ابتکاري ممکن است وسيله اي براي سنجش و ارزيابي قرار مي دهد. و معلم زمينه ساز خلاقيت، ارزشيابي را فقط از آن چه آموزش داده شده است به عمل نمي آورد . بلکه آنچه ياد گرفته شده است مورد ارزيابي قرار مي دهد. معلم خلاق يک جو کلاسي خلاق را به وجود مي آورد و به دانش آموزان مي آموزد که تفکر خلاق خود را معتبر بدانند تا احساس وحشت از شاهکارها را برطرف مي کند و يادگيري خود انگيخته را تشويق مي کند تا دانش آموزان را به محرک هاي محيطي حساس تر کند و چگونگي آزمودن و عقيده را به طور منظم آموزش مي دهد و کسب دانش در رشته هاي گوناگون را تشويق مي کند