Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
یکشنبه 2 دی 1403 - 09:12

وي‍‍‍ژگي هاي كودكان خلاق

وي‍‍‍ژگي هاي كودكان خلاق

اغلب اوقات اگر کمي وقت و حوصله کنيم متوجه وجود خلاقيت در بچه ها مي شويم . بهترين زمان براي اطلاع از خلاقيت کودکان ، تماشاي آنها به هنگام بازي است. کودک را در حالي که آزادانه و فارغ البال با مواد و اسباب بازيهايش سرگرم بازي است تماشا کنيد.کودکان خلاق اغلب براي هر يک از وسايل بازي خود موارد استفاده متفاوتي پيدا مي کنند و قبل از اينکه از وسيله اي به سراغ وسيله ديگر بروند از آن به انواع مختلف استفاده مي نمايند.

کودک خلاق چه نشانه هايي دارد؟

اغلب اوقات اگر کمي وقت و حوصله کنيم متوجه وجود خلاقيت در بچه ها مي شويم . بهترين زمان براي اطلاع از خلاقيت کودکان ، تماشاي آنها به هنگام بازي است. کودک را در حالي که آزادانه و فارغ البال با مواد و اسباب بازيهايش سرگرم بازي است تماشا کنيد.کودکان خلاق اغلب براي هر يک از وسايل بازي خود موارد استفاده متفاوتي پيدا مي کنند و قبل از اينکه از وسيله اي به سراغ وسيله ديگر بروند از آن به انواع مختلف استفاده مي نمايند.

کودک خلاق اغلب از منابع خود به انواع و اشکال مختلف و گاه حيرت انگيز استفاده مي کند.ممکن است يک جعبه خالي براي کودک خلاق ارزشي به مراتب بيش از بهترين و پيچيده ترين اسباب بازيها داشته باشد.

بزرگترها مي توانند از کودک سوال کنند و بعد به دقت و با حوصله به جوابهايش گوش بدهند.کودکان خلاق اغلب با آب و تاب حرف مي زنند. ذکر جزييات يک ماجرا و به تفضيل سخن گفتن مي تواند نشانه قدرت خيال و تصور زياد باشد .بزرگترها بايد به اين مهم توجه داشته باشند که کودکان خلاق ممکن است رفتارهايي را به نمايش بگذارند که گاه چالش برانگيز هستند .

جدول شماره يک خلاصه اي از رفتارهايي را که مي توانند نشانه خلاقيت باشند توضيح داده است .

دقت و توجه شديد در گوش دادن ،مشاهده کردن ،يا انجام دادن کاري : نشنيدم مرا براي خوردن شام صدا بزنيد.

شور و نشاط و مشغوليتهاي شديد جسماني : دارم فکر مي کنم نمي توانم قرار بگيرم .

 

استفاده از قياس در صحبت : احساس مي کنم يک پيله هستم که مي خواهم به يک پروانه تبديل شوم

عادت به وارسي منابع مختل: مامان ! من هم کتاب خواندم ،هم تلويزيون تماشاکردم و هم از معلم سوال کردم اما هنوز نمي دانم خدا کجا زندگي مي کند.

نگاه کردن با دقت به اشياء: اما اين هزار پا که فقط نود و نه پا دارد.

اشتياق صحبت کردن درباره کشفيات با ديگران : مي داني چه شد ،حدس بزن .....

ادامه انجام برنامه بعد از تمام شدن وقت : مامان ،حتي زنگ تفريح هم نقاشي کردم تا کارم تمام شود.

پي بردن به روابط در چيزهايي که به ظاهر با هم بي ارتباطند: مي داني چيه ،کلاه جديدت شکل يک پروانه است

فکرکردن به چيزي که مثلا در يک برنامه تلويزيوني نشان داده اند : مي دانيد فردا مي خواهم در باغچه دنبال طلا بگردم

کنجکاوي زياد براي سر درآوردن از امور: خواستم بدانم که حياط از بالاي پشت بام چگونه ديده مي شود.

استفاده از اکتشاف يا يک تجربه : فکر کردم اگر آرد و آب را با هم ترکيب کنيم نان ساخته مي شود ،اما ديدم که يک تکه خمير سفيد شد.

 

در صدا در اثر يک اکتشاف : با آب و آرد خمير درست مي کنند.

عادت به سوال و آزمودن نتايج : مي تونم با آب و صابون حباب درست کنم ؟

صداقت و ميل شديد به اطلاع يافتن از امور : مامان اميدوارم از اين حرف ناراحت نشويد،اما فکر مي کنم عمو نوروز وجود خارجي ندارد.

عمل مستقل : درباره مسابقات اتوموبيل راني کتاب جالبي پيدا نکردم ،خودم در اين باره يک انشا ء مي نويسم

جسارت در گفتار : به نظر من بچه ها بايد حق راي داشته باشند.

دقت نظر: تا کارم را تمام نکنم نمي توانم با شما بازي کنم

استفاده از نظريات و اشياء براي دستيابي به يک هدف :قصد دارم با اين نخ و اين مداد يک دايره بکشم.

طرح سوال : وقتي برف آب مي شود رنگ سفيد برف کجا مي رود.

ميل به اطلاع يابي و کشف احتمالات: فکر مي کنم اين لنگه کفش پاره به درد گلدان شدن مي خورد

يادگيري به ابتکار خود: ديروز به کتابخانه مدرسه رفتم و به همه کتابهايي که درباره دايناسورها نوشته شده بود نگاه کردم.

طرح سوالات عجيب : راستي اگر حيوانات آدم مي شدند و آدمها حيوان ، چه اتفاقي مي افتاد؟

منبع :کتاب " خلاقيت ( شناخت ويژگي هاي کودکان و برخورد مناسب با آنها ) "-نويسندگان :گريوز ، گارگيلو ، اسلادر- برگردان :مهدي قراچه داغي ،انتشارات پيک بهار،چاپ دوم: 1379 ، تيراژ:2000

 

دانش آموز خلاق چه ويژگيهايي دارد ؟

1- ايده ها و نظرات خود را بدون ترس در کلاس مطرح مي کند.

2-معمولا براي مسائل راه حل ها و پاسخ هايي متفاوت از ساير دانش آموزان ارائه مي کند.

3-به فعاليت هنري علاقه ي زيادي دارد و در اين زمينه داراي تجربه و مهارت است .

4-غالبا ايده ها و راه حل هاي بيش تري نسبت به ساير هم کلاسي هاي خود پيشنهاد مي کند.

5-معمولا قادر است با طنز پردازي ها و شوخي هاي جالب ديگران را بخنداند.

6-تمايل زيادي به تغيير نظرات معلم و يا مطالب کتاب دارد.

7-در کلاس اغلب سوالاتي غيرعادي و گاه عجيب و غريب مي پرسد.

8-علاقه ي زيادي به نقاشي و ترسيم افکار و ايده هاي خود دارد.

9-انتقاد گر است و هر نظر و عقيده اي را به راحتي نمي پذيرد.

10-گاهي به خاطر بيان نظرات و ايده هاي عجيب و غريبش در نظر دانش آموزان ديگر فردي غيرعادي جلوه مي کند.

11-از قوه ي تخيل خوبي برخوردار است.

12- معمولا در کلاس با آب و تاب صحبت مي کند و سعي مي کند ايده هايش را با جزئيات کامل شرح دهد.

13-داراي ابتکار است و غالبا ايده ها و پاسخ هاي منحصر به فرد ارائه مي کند.

14-حساس ،باريک بين و نکته سنج است .

15-بسيار فعال است و غالبا در آن واحد چند طرح و ايده در زمينه هاي مختلف را در سر مي پروراند.

16-به تجربه و آزمايش علاقه ي فراواني دارد.

17-در نفوذ و تاثير گذاري بر دوستان خود از توانايي زيادي برخورداراست.

18-آمادگي طرد شدن و عدم تاييد از طريق ديگران را داراست .

19-به مطالعه ي موضوعات متنوع و گوناگون علاقمند است و زمان قابل توجهي را به اين امر اختصاص مي دهد.

20-از اطلاعات عمومي زيادي برخوردارست و سعي مي کند که از آنها استفاده ي عملي و کاربردي کند

آشنايي باخصوصيات دانش آموزان خلاق

 

  • دقت و توجه شديد در گوش دادن ، مشاهده کردن يا انجام دادن کاري
  • استفاده از قياس در صحبت کردن
  • ابراز هيجان در اثر يک اکتشاف

 

  • عادت به پرسيدن سوال و آزمودن نتايج
  • يادگيري از روي ابتکار شخصي
  • عادت به گلچين و وارسي منابع مختلف (کتاب، تلويزيون، سوال از استاد، رايانه و...)

 

  • صداقت و ميل شديد به اطلاع يافتن از امور
  • طرح سوالات عجيب و غير معمول بالاتر از سطح علمي و سن دانش آموزان
  • نگاه کردن با دقت به اشيا .

 

  • اشتياق در صحبت کردن در مورد کشفيات ديگران
  • مستقل عمل کردن و حس استقلال طلبي بالا
  • شور و نشاط و مشغوليتهاي شديد جسماني

 

  • ادامه کار بعد از تمام شدن وقت (نقاشي کردن بعد از زنگ تفريح ، گوش دادن به موسيقي و ...)
  • دقت نظر فوق‌العاده و الگو برداري در نگاهها
  • استفاده از نظرات و اشيا براي دستيابي به يک هدفي معين

 

  • پي بردن به روابط در اموري که به ظاهر از هم بي‌ارتباطند.
  • طرح رابطه‌ها مانند اينکه وقتي برف آب مي‌شود رنگ سفيد آن کجا مي‌رود.
  • ميل به اطلاع يابي و کشف احتمالات

 

  • علاقه مندي به چيستان و معماها و يافتن پاسخشان
  • فکر کردن به چيزي که در تلويزيون ، رايانه و ساير رسانه‌ها نشان داده مي‌شود.
  • استفاده از اکتشاف يا تجربه
  • بررسي و مطالعه الگوهاي اختراعي دانشمندان

 

  • مطالعه خاطرات و سخنان دانشمندان و بزرگان
  • معاشرت و صحبت با بزرگان و دبيران و احساس لذت از اين صحبتها
  • دست کاري روابط رياضي براي ايجاد رابطه جديد
  • علاقه‌مندي به فشرده‌سازي و خلاصه‌نويسي مطالب

 

  • دانش آموزان خلاق اغلب با آب وتاب حرف مي زنند.
  • جزييات را مي‌گويند و رفتارهايشان را به نمايش مي‌گذارند.
  • مي‌خواهند مطرح شوند.
  • دنبال سوژه مي‌گردند تا برنامه ريزي بکنند

 

 

ارسال نظر