یک دپارتمان کارآمد مدیریت منابع انسانی یا بهتر بگوییم دپارتمان مدیریت سرمایه انسانی در یک شرکت یا سازمان میتواند سازمان و شرکت را به سطح توانایی پاسخگویی به نیازهای کسب و کار برساند آنهم با تکیه بر مهمترین سرمایه های سازمان یا شرکت که همان پرسنل شرکت می باشند.
چند رشته یا حوزه فعالیت در دپارتمان منابع انسانی وجود دارد، اما متخصصان منابع انسانی عموما شش عملکرد اساسی را در شرکت ها و کسب و کار ها انجام دهند و البته در هر بخش زیر مجموعه های تخصصی تری هم وجود دارد. در شرکت ها و کسب و کارهای کوچک که دپارتمانی به منابع انسانی اختصاص داده نشده، امکان دستیابی به کارایی کارکنان و بهره وری فعالیت های شرکت و مدیریت و هدایت سرمایه های انسانی ، از طریق برون سپاری خدمات منابع انسانی امکان پذیر است.
وظایف واحد منابع انسانی چیست؟
در ذیل به شش وظیفه اصلی واحد های منابع انسانی خواهیم پرداخت:
-
وظیفه اول واحد منابع انسانی انجام فرآیند استخدام است.
موفقیت استخدام کنندگان و متخصصین استخدام در یک شرکت به طور کلی با تعداد موقعیت شغلی که آنها پر میکنند و زمان لازم برای پر کردن این موقعیت های شغلی اندازه گیری میشود. متخصصین استخدام مشغول به کار در یک شرکت یا سازمان - برخلاف شرکت های مشاور سرمایه انسانی که خدمات جذب و استخدام را ارائه میدهند- یک نقش کلیدی در توسعه نیروی کاری سازمان ها ایفا میکنند. آنها مسئول تهیه شرح شغل، ابلاغ آگهیهای شغلی، منبع یابی، غربالگری متقاضیان شغل ، مصاحبههای اولیه و هماهنگ کردن روند استخدام با مدیران مسئول و انتخاب نهایی متقاضیان بر اساس فرهنگ سازمانی و شایستگی های شغل هستند. هزینه های ناشی از عدم انتخاب صحیح و و یا طولانی شدن فرآیند استخدام ، شرکت ها را به مرحله ای رسانده که با وجود دپارتمان مدیریت سرمایه انسانی ، باز هم از خدمات شرکت های مشاور منابع انسانی استفاده کنند.
-
وظیفه دوم واحد منابع انسانی مدیریت روابط کارکنان است.
در هر شرکت، مدیریت روابط بین کارکنان یکی از کارکردهای مهم دپارتمان منابع انسانی می باشد. این کار میتواند توسط یک متخصص سرمایه انسانی یا یک زیر مجموعه از دپارتمان منابع انسانی یا حتی با کمک یک مشاور سرمایه انسانی، مدیریت شود. روابط بین کارکنان، یک فرآیند از مدیریت منابع انسانی است که به تقویت روابط کارفرما و کارمند از طریق اندازه گیری رضایت شغلی، مشارکت کارکنان و مدیریت تعارض ها و حل منازعات در محیط کار میپردازد. در سازمانهای بزرگ از کارکرد های روابط بین کارکنان، ممکن است شامل مدیریت ارتباط با اتحادیه ها، مذاکره بر سر توافقنامه ها و ارائه تفسیر مربوط به قرارداد اتحادیه کارگری باشد.
-
وظیفه سوم واحد منابع انسانی آموزش و توسعه کارکنان است.
کارفرمایان باید ابزارهایی که برای موفقیت کارکنان برای آنها ضروری است، ارائه دهند. این امر از طریق دپارتمان منابع انسانی با نیاز سنجی آموزشی برای کارکنان و تیم های مختلف برای توانمند شدن به منظور رسیدن به شاخص های عملکردی و رفع نیازهای شرکت و مشتریان یا بهبود روابط بین کارکنان؛ انجام میگردد. بسیاری از دپارتمان های سرمایه انسانی، آموزش رهبری و توسعه حرفه ای را ارائه میدهند. آموزش رهبری ممکن است برای کارکنان و مدیران تازه استخدام شده و ارتقا یافته در موضوعاتی مانند مدیریت عملکرد و نحوه رسیدگی به امور مربوط به کارمندان مورد نیاز باشد. در برخی موارد، به معنی ارائه فرصت به کارکنان جدید برای کمک به آنها به منظور درک فرهنگ سازمانی است. ایجاد فرصتهای حرفه ای برای کارکنانی که میخواهند به اهداف شخصی دست یابند، مانند اخذ یک مدرک دانشگاهی. برنامههایی مانند کمک هزینه تحصیلی و برنامههای بازپرداخت کمک هزینه تحصیلی اغلب در حوزههای آموزش و توسعه منابع انسانی قرار دارند.
- وطیفه چهارم واحد منابع انسانی جبران خدمات و پاداش ها در سازمان است.
همانند مدیریت روابط بین کارکنان ، جبران خسارت و پاداش منابع انسانی اغلب میتواند توسط یکی از متخصصان سرمایه انسانی که دارای یک تخصص دوگانه است انجام شود. در بخش جبران خسارت، کارکرد متخصص منابع انسانی شامل تنظیم ساختار جبران و ارزیابی شیوههای رقابتی پرداخت خسارت ها است. یک مدیر منابع انسانی و یا دپارتمان سرمایه انسانی سازمان میتواند در مورد نرخ پوشش بیمه با بیمه گذاران مذاکره کرده و فعالیت ها را با مدیر صندوق پس انداز بازنشستگی هماهنگ کند.
-
وظیفه پنجم واحد منابع انسانی ایمنی شغلی کارکنان است.
ایمنی محل کار یک عامل مهم است. طبق قانون ایمنی و بهداشت شغلی سال 1970، کارفرمایان برای ایجاد یک محیط کاری ایمن برای کارکنان تعهد دارند. یکی از وظایف عمده دپارتمان منابع انسانی این است که از آموزش ایمنی در محیط کار حمایت کرده و قوانینی را برای گزارش آسیب و مرگ و میر در محل کار وضع کند. علاوه بر این، متخصصان ایمنی اغلب با متخصصان سرمایه انسانی برای مدیریت مشکلات جبران خسارت کارکنان همکاری میکنند.
-
وظیفه ششم واحد منابع انسانی انجام امور قانونی کار و کارمندان است.
سازگاری با قوانین کار و اشتغال یک کار مهم دپارتمان منابع انسانی می باشد. عدم تبعیت از قوانین میتواند به شکایات از محل کار بر اساس شیوههای اشتغال ناعادلانه، شرایط نامساعد کاری و نارضایتی عمومی از شرایط کاری منجر شود که میتواند بر بهره وری و در نهایت سودآوری تأثیر بگذارد. کارکنان منابع انسانی بایستی از قوانین اشتغال مانند "قانون حقوق مدنی"، "قانون استانداردهای کار منصفانه "، "قانون ملی روابط کاری" و بسیاری دیگر از قوانین و مقررات مطلع باشند.