روانشناسان هشدار میدهند: تماشای فیلمهای کارتونی به کودکان درباره خطرات بیگانه سیگنالهای اشتباه میدهد و احساسات آنها را به اشتباه میاندازد.
فیلمهای کارتونی کلاسیک سالهای زیادی است که کودکان را سرگرم کرده است اما هم اکنون روانشناسان ادعا کردهاند که این فیلمها باعث میشود کودکان پیامهای نادرست و اشتباهی درباره چگونگی مواجه با خطرات بیگانه و غریب دریافت کنند.
بر اساس یک پژوهش جدید از سوی محققان دانشگاه کارلتون در انگلیس، فیلمهای کارتونی کلاسیک حاوی صحنههایی هستند که در آنها کودکان «برخورد شخصی ناخواسته» یا «روشهای تهدید کننده غیر واقعی از سوی بزرگسالان مواجه میشود. در حالی که در واکنش به شرایط مشابه اغلب به اشتباه میافتند.
به گفته روانشناسان؛ این کارتونها باعث میشود که تلاش برای آموزش ایمنی شخصی به کودکان اغلب اهمیت کمتری پیدا کند و درک کودکان از خطر به دلیل استفاده از شوخی و مسخرگی در فیلمهای کارتونی، غیراقع بینانه شود.
بر اساس این پژوهش، هم چنین ممکن است با مشاهده این صحنهها کودکان تصور کنند که گفتن حقیقت به بزرگترها درباره موضوعات عجیب و بیگانه ضرورتی ندارد چون کودک در شخصیتهای کارتونی شاهد یک الگوی استقلال موفق اما در واقع غیرحقیقی است که فقط در کارتون وجود دارد.