Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.

ماساژ نوزادان

ماساژ نوزادان

ماساژ نوزادان برای رفع بسیاری از مشکلات در سنین پایین طراحی شده که با دانستن فواید آن شگفت زده میشوید

در وهله اول می­توان گفت که ماساژ کودک با فاکتورگیری از تمام فواید و مزیت­هایی که در پی دارد می­تواند سبب آرام بودن فیزیک نوزاد یا کودک شود و او را به خلسه­ای از آرامش دعوت کند. در حالت کلی ماساژ خانگی کودک به واسطه والدین به نوعی ابراز عشق و علاقه و مراقبت از کودک است که نه تنها می­تواند موجب آرامش کودک شود، بلکه والدین را نیز تحت تاثیر این آرامش و محبت به وجود آمده قرار می­دهد. بنابراین هدف از نشر این مقاله، نقد و بررسی ماساژ کودک در ابعاد مختلف و سنجش میزان تاثیر آن برای افزایش قد کودک است. لذا اگر می­خواهید پدر یا مادری باشید که با دستان خود معجزه می­کنند و لبخند را به لبان کودکشان هدیه می­دهند، در ادامه با ما همراه باشید.
فواید ماساژ کودک
همان­طور که پیش از این بیان کردیم، ماساژ کودک می­تواند فواید و مزایای متعددی را شامل شود که بر اساس آن­ها باید کودک خود را به صورت روزانه ماساژ دهید. توجه داشته باشید که بدن نوزاد یا کودک بسیار نرم و انعطاف پذیر است، یعنی حرکات دست شما بر روی فیزیکال بدن و حتی فاکتورهای درونی آن نیز تاثیر می­گذارند. بنابراین در صورتی که کودک خود را ماساژ می­دهید باید این کار را به نحوه صحیح انجام دهید.
خوابیدن راحت نوزاد
اولین و واضح­ترین عاملی که شما را ترغیب می­کند تا کودک خود را ماساژ دهید، زمانی است که می­خواهید کودکتان خواب راحتی را تجربه کند و یا بدون درد به خواب برود. از عمده دلایلی که سبب می­شود کودکان نتوانند درست بخوابند، مشکل درد عضلات است. در این حالت شما می­توانید با ماساژ محل مورد نظر به صورت اصولی سبب کاهش و یا حتی فقدان درد شوید که در نهایت به خواب راحت کودک خود کمک کرده­اید.
تقویت و استحکام ماهیچه­‌ها
طبق چیزی که گفته شد، ماهیچه­های بدن نوزاد یا کودک انعطاف پذیر هستند؛ می­توان با ماساژ آن­ها را استحکام بخشید و یا به بیانی شما با ماساژ ماهیچه­های کودک خود سبب شکل دهی هرچه سریع­تر آن­ها می­شوید و تقویت­شان می­کنید. البته نکته دیگری که در این میان وجود دارد این است که شما با ماساژ کودک خود به سبب انعطاف پذیری مفاصل نیز می­شوید. چرا که مفاصل در دوران نوزادی برعکس ماهیچه باید منعطف شوند. البته در هر دو حالت زیاده روی کار درستی نیست.
رفع مشکلات معده
در ادامه ماساژ دستگاه گوارش تقویت می­شود. با تقویت دستگاه گوارش، هضم و دفع غذا به صورت بهتری انجام می­گیرد یا می­توان گفت که مشکلات معده کودک رفع می­شوند. بسیاری از نوزادان و کودکان از مشکلات معده و عدم توانایی هضم یا دفع درست غذا رنج می­برند که ماساژ کودک می­تواند سبب بهبود این مورد آزار دهنده برای کودک شود.
افزایش قد نوزاد/کودک با ماساژ
با توجه به مستحکم شدن و تقویت ماهیچه­ها و همچنین انعطاف پذیری مفاصل بدن نوزاد، می­توان به این نتیجه دست یافت که ماساژ خانگی کودک سبب افزایش قد او می­شود. در واقع ماساژ کودک برای افزایش قد از این نظر حائز اهمیت است که والدین می­توانند به وسیله یک عملیات ساده در خانه، پتانسیل رشد قدی فرزند خود را به چالش بکشند. بدین صورت اگر نوزاد خود را به صورت منظم ماساژ دهید، خواهید دید که افزایش قد حاصل خواهد شد.
افزایش وزن نوزاد/کودک با ماساژ
خواب راحت و برطرف شدن مشکلات معده از عمده دلایلی است که سبب افزایش وزن کودک در نتیجه ماساژ او می­شود. در واقع با رفع مشکلات هضم و دفع یا به بیانی عملکرد صحیح دستگاه گوارش، بخش عمده­ای از وزن کودک حاصل خواهد شد؛ به طوری که افزایش روزانه وزن کودک خود را به وضوح حس خواهید کرد.
تنظیم الگوی خواب
فاکتورهای متعددی وجود دارند که به واسطه آن­ها الگوی خواب نوزاد یا کودک به هم می­ریزد. در واقع نوزادان و کودکان به سبب فعالیت­های سیستم­های بدنی و رشد اندام­ها به استراحت و خواب نیاز دارند. از این رو طبیعی است که نوزادان و کودکان بسیار مشتاق خواب باشند. اما مشکلاتی وجود دارند که مانع خواب راحت نوزاد می­شوند. مشکلات معده و احساس درد بزرگ­ترین و منطقی­ترین دلایلی هستند که سبب آسیب رسیدن به الگوی خواب می­شوند. با این اوصاف رفع مشکلات معده و کاهش درد نوزاد می­تواند سبب تنظیم الگوی خواب نوزاد شود و خواب راحتی را برای او به ارمغان داشته باشد.
بهبود گردش خون
ماساژ کودک به معنی حرکت دست بر روی پوست بدن نوزاد است که نواحی مختلف بدن به این طریق تسکین پیدا می­کنند. از سوی دیگر حرکت دست بر روی پوست می­تواند عاملی باشد که رفت و آمد خون در زیر پوست را سهولت می­بخشد و موجب باز شدن راه عبور خون می­شود. ناگفته نماند که بهبود گردش خون می­تواند مزایای دیگری را در پی داشته باشد.

ارسال نظر