Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
یکشنبه 2 دی 1403 - 20:49

چرخه های يادگيری

چرخه های يادگيری

 

احتمالاً معروف ترین «چرخۀ یادگیری» عبارت از «تجربه و آزمایش فعال»، «مشاهدۀ همراه با تفکر»، «تجربۀ واقعی» و «مفهوم سازی انتزاعی» است. مشکلی که در این چرخه وجود دارد، این است که جایی که بهترین نقطۀ شروع باشد مشخص و روشن نیست و معلوم نیست که این مراحل به کدام جهت می چرخند و با چه نظم و تربیتی به هم ارتباط پیدا می کنند. در حقیقت بعضی مواقع در چرخۀ یادگیری شخص لازم است که در یک لحظه در دو جا قرار گیرد. پس لازم است چرخه ای از «نیازمندی»، «انجام دادن»، «بازخورد» و «جذب و درک» ارائه گردد. در این چرخه، به نظر می رسد که یک نظم روشن و منطقی وجود دارد

به هر حال، اعمال چنین نظمی در فرآیندهای یادگیری موجب ساده سازی بیش از اندازه آن می شود. در واقع این چهار فرآیند همخوانی زیادی با هم دارند و دارای صفات مشترک زیادی هستند. به عنوان مثال:

1-«نیازمندی» زمانی مهم است که با «انجام دادن» همراه باشد.

2-«بازخورد» زمانی مهم است که در حین «انجام دادن» و بعد از آن به دنبالش باشیم.

3-«بازخورد» زمانی مفید است که تا مرحلۀ «جذب و درک» ادامه یابد.

4-«انجام دادن» زمانی مفید است که تا دریافت «بازخورد»، «جذب و درک» و اصلاح کل فرآیند مستمراً ادامه یابد.

مرحلۀ «نیازمندی» لازم است که در تمام مراحل نفوذ کند زیرا که مرحلۀ «انجام دادن» و مرحلۀ «بازخورد» نیازمند آن است و در مرحلۀ «جذب» به هر طریق ممکن بایستی فرصت ها را غنیمت شمرد و به نحو احسن این مرحله را کامل نمود. در یک مدل مناسب «نیازمندی» در مرکز آن قرار دارد و «بازخورد» در قسمت خارجی و «انجام دادن» و «تلخیص و جذب» به طور یکسان ما بین آن دو قرار گرفته است. شما به هر شکلی از آموزش و تعلیم و تربیت موفقیت آمیز توجه کنید مشاهده خواهید کرد که تمام چهار عنصر یادگیری موفقیت آمیز در آن مورد توجه بوده است و در موقعیت ها و فرآیندهای مختلف آموزشی، به طرق مختلف به آنها توجه شده است.

«نیازمندی» را به وسیلۀ معلمان ساعی و کارا و با ایجاد شوق و علاقه در دانش آموزان یا از طریق سخنرانی انگیزنده، می توان ایجاد کرد. همچنین از طریق بیان کردن اهداف آموزشی به صورت دقیق در مواد و کتب یادگیری انعطاف پذیر، می توان «نیازمندی» را به وجود آورد. «بازخورد» نیز از طریق معلمان یا مربیان و یا پاسخ های مواد یادگیری یا از طریق دیگر فراگیران همکلاسی که به همدیگر بازخورد رد می دهند حاصل می شود. چیزی که همواره کمتر مورد توجه است «جذب و درک» است. به هر حال معلمان و مربیان مجرب می دانند که وجود وقت و فضا جهت درک یادگیری و ایجاد ارتباط و تصویر دهی از آن، برای یادگیرندگان اهمیت زیادی دارد. همین طور بهترین بسته های یادگیری این حقیقت را روشن می سازند که فراگیران قبل از آنکه به یادگیری بعدی راه یابند باید فرصت تمرین آموخته های خود را داشته باشند.

ارسال نظر