اگر کودکی 3 الی 5 ساله دارید که نمیتواند کلمهای را که شما میگویید،تکرار نماید و یا کلمهها را بسیار متفاوت میگوید،توصیه میکنم تا مطلب زیر را مطالعه نمایید.والدین آگاه باشند که این شکایات معمولا همراه با علائم دیگری است که در صورت مشاهده، زنگ خطری برای خانواههاست.
این علائم عبارتند از:
1-آیا کودک در سن زیر یکسالگی غان و غون(صداسازی زنجیرهای) یا همان «گریزه خوانی» را داشته است؟
2-آیا تا یکسالگی حداقل چند کلمه را بیان میکرده است؟
3-آیا کلمهها را نادرست میگوید و به جای آنها تلفظهای عجیب استفاده کرده است؟مثلا به جای «بیا» میگوید «اووآ»
4-آیا کلمه سختتر را بهتر از کلمههای آسان میگوید؟مثلا «بیا» را نمیگوید ولی «تراکتور»را میگوید.
5-آیا کودک درک خوبی دارد ولی تعداد کلمههایش اندک است؟
6-آیا احساس میکنید که لجبازی میکند و تمایلی به حرف زدن ندارد؟
شکایت اصلی خانواده این است که وقتی کلمهای گفته میشود و از کودک خواسته میشود آن کلمه را بیان کند ،کودک قادر به انجام چنین کاری نیست،به طوری که در انتها به مِنمِن میرسد.به این حالت کورمال کردن میگویند یعنی دنبال جایگاههای دقیق تولید میگردند و چندین جایگاه را برای یک حرف امتحان میکنند که در نتیجهی این کار، سرعت گفتار پایین آمده و تلفظ ناصحیح ادا میشود.در حالی که در بعضی از این کودکان اگر نخواهیم که بعد از ما تکرار کنند و تصویر را ببینند، بصورت خودانگیخته آن کلمه را بیان می کنند.
اگر علائمی که در بالا ذکر شده است را در کودکتان مشاهده کردید میتواند نشانهی یکی از اختلالات گفتار و زبان به نام آپراکسی باشد که این اختلال نمیتواند دلیلی بر ضعف اندامهای گفتاری باشد بلکه علتش میتواند این باشد که مغز افراد مبتلا به آپراکسی در برنامه ریزی اینکه اندامهای گفتاریِ مورد نیاز تولیدصدا(لب،زبان،فک و...) را حرکت دهند دچار اختلال شده است که به دنبال آن،باعث اختلال در تولید تلفظ ناصحیح حروف،کلمات،ناتوانی در تکرار کلمات و .... میشود.
در این صورت مراجعهی هر چه سریعتر به آسیب شناس گفتار و زبان ضروری است که آسیب شناس گفتار و زبان با ارزیابی،تشخیص و درمان ،اقدامات لازم را در جهت شناسایی هر چه سریعتر مشکل فرزندتان انجام میدهد.با مراجعهی بهنگام ،کودکتان را از آسیبهای جدی بعدی(کاهش اعتماد بنفس،ضعف در ایجاد ارتباطات موثر اجتماعی، مشکلاتی در آموزش و .....) در امان بدارید.