Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
پنجشنبه 1 آذر 1403 - 17:58

تبديل هوای تازه به بنزين

تبديل هوای تازه به بنزين

یک شرکت کوچک انگلیسی با استفاده از تکنولوژی انقلابیش اولین «بنزین تهیه شده از هوا»ی خود را آماده عرضه کرد. چنین کشفی، همزمان با حل بحران انرژی، می تواند با حذف دی اکسید کربن از جو زمین، کمکی بزرگ برای کنترل گرمایش جهانی باشد.

تولید ترکیب Air Fuel یا سوخت هوا از ماه آگوست در پالایشگاه کوچک آزمایشی این شرکت شروع شده و طی این مدت آنها با ترکیب دی اکسید کربن و بخار آب، موفق به تولید ۵ لیتر ماده سوختی شده اند.

این شرکت امیدوار است طی دو سال آینده اولین پالایشگاه نیمه-صنعتی خود را در مقیاس بسیار بزرگ راه اندازی کند و به تولید یک تن بنزین در روز بپردازد.

آنها همچنین به دنبال ساخت نوعی سوخت ویژه هواپیما هستند، تا سفرهای هوایی با آلودگی کمتری را به ارمغان آورند.

Tim Fox مدیر بخش انرژی و محیط زیست انستیتو مهندسی مکانیک لندن می گوید: «این موضوع آنقدر خوب است که باور آن را سخت می کند، اما حقیقت دارد. آنها این کار را انجام داده اند و من خودم با حضور در کارخانه، آن را دیده ام.این یک اختراع بزرگ است که آن را تبدیل به فرایندی تجاری کرده اند. این فعلا یک کارخانه پایلوت و آزمایشی است که با مکش هوا، گاز کربنیک آن را جدا می کند.البته این کاری است که به صورت کامل شناسایی شده و شیوه انجام آن مشخص است.همچنین تجهیزات مورد استفاده به وفور در بازار یافت می شوند. اما کاری که آنها کرده اند، کنار هم قرار دادن این ابزار به شکل درست و استفاده صحیح از آنها است.»

اگر چه مراحل انجام این کار هنوز در گام های ابتدایی تحقیق و توسعه هستند، و برای تولید سوخت به مصرف انرژی الکتریسیته بالایی نیاز است. البته کمپانی به دنبال استفاده از انرژی های تجدیدپذیر و پاک برای تامین الکتریسیته لازم خود است.

Peter Harrison مدیرعامل این شرکت می گوید: «ما دی اکسید کربن را از هوا می گیریم و هیدروژن را از آب استخراج کرده و آنها را تبدیل به مواد اولیه تولید بنزین می کنیم.تا آنجایی که می دانیم، فعلا هیچ فرد و گروه دیگری در دنیا امکان انجام این کار را ندارد. این ماده بو و شکلی همچون بنزین دارد، اما بسیار پاک تر از بنزینی است که از نفت به دست می آید.»

او همچنین اضافه می کند: «ماده تولیدی ما نیازی به هیچ یک از افزودنی ها و مواد آلوده کننده بنزین را ندارد و البته هنوز به عنوان سوخت در موتورهای قدیمی قابل استفاده است. یعنی دارندگان اتومبیل تنها کافی است با رفتن به پمپ بنزین، از محصول ما به جای بنزین عادی استفاده کنند و نیازی به هیچ ابزار و تجهیزات جانبی از قبیل پیل سوختی، باتری یا یا باک ویژه ای نیست. یعنی اینکه زیرساخت فعلی تهیه شده برای حمل و نقل و سوخت گیری به راحتی قابل استفاده است..

با توجه به اینکه دی اکسید کربن، مقصر شماره یک تولید صنعتی گازهای گلخانه ای و گرمایش زمین است که از اشتعال سوخت های فسیلی تولید می شود، تهیه چنین سوخت پاکی می تواند بزرگترین هدف این پروژه باشد. اکنون ایده استفاده از دی اکسید کربن موجود در هوا برای تولید سوختی که بتواند با همین سیستم قدیمی حمل و نقل مواد سوختی و اتومبیل ها مورد استفاده قرار گیرد، یک قدم جلوتر رفته و به هدف نزدیک تر شده است.

آقای Harrison می گوید که چنین چیزی می تواند دورنمای اقتصادی و محیط زیستی انگلیس و دنیا را تغییر دهد.

مدیرعامل این شرکت معتقد است طی ۱۵ سال آینده پالایشگاه صنعتی بسیار بزرگی برای تولید این سوخت راه اندازی خواهند شد. البته می گوید آنها در مکانی ایستاده اند که تنها راه پیروزی، رقابت با قیمت سوخت های فسیلی آلوده کننده و عرضه سوخت جدید با قیمتی ارزان تر است.

اکنون شرکت های فراوانی مشغول تحقیق بر روی شیوه های جداسازی دی اکسید کربن از هوا هستند. اما این کار بسیار پر هزینه بوده و در بهترین حالت فعلی هر تن دی اکسید کربن ۴۰۰ یورو هزینه در بر خواهد داشت.

البته این مساله ای است که همیشه با گذشت زمان حل شده است.

پروفسور Klaus Lackner از دانشگاه کلمبیا در نیویورک می گوید که قیمت بالای تکنولوژی های جدید، همیشه به شکل جذابی افت پیدا می کند.من اولین بار در دهه ۱۹۸۰، سی دی را با قیمت ۲۰ دلار می خریدم. اما اکنون آن را تنها ۱۰ سنت می خرم.

یا قیمت لامپ روشنایی طی یک قرن گذشته سقوط ۷۰۰۰ برابری را تجربه کرده است.

 

ارسال نظر