یك روانشناس كودك: بچهها از سه سالگی، لحن منطقی را میفهمند
یك روانشناس كودك ضمن تاكید بر این كه والدین مانند یك كودك به بازی نگاه كنند، توصیه كرد: میتوان لحن كودكانه را در حین بازی با كودك به كار گرفت اما باید توجه داشت بچهها از سه یا چهار سالگی لحن منطقی را میفهمند.
والدین نیز از بازی با كودكان لذت ببرند تا بتوانند این احساس خوشایند را به كودكشان نیز منتقل كنند.
در وهله اول درخواست بازی باید از سوی كودك مطرح شود و والدین نباید پیشنهاد بازی به كودك را بدهند چرا كه بازی كردن نیاز كودك است و نه والدین.
والدین انجام بازیهای تكراری را باید كنترل و محدود كرده و برای بازیهای تكراری جایگزینهای مناسب انتخاب كنند.
این روانشناس كودك، با بیان این كه پدر و مادر هر روز، یك بازه زمانی مشخص را برای به بطالت گذراندن با كودك اختصاص دهند، اظهار كرد: والدین به یاد داشته باشند قرار نیست از این بازه زمانی، بهرهبرداری ویژهای كنند. اگر انجام این كار برای پدر و مادرها سخت است بهتر است زمان كوتاهتری مثلا 10 دقیقه را اختصاص داده و به تدریج آن را افزایش دهند.
والدین سعی كنند ذهن خود را به بازی كه انجام میدهند متمركز و در زمان «حال» زندگی كنند. بسیاری از والدین در حین بازی با كودك دچار اضطراب میشوند چرا كه به جای توجه به كودك و بازی كه انجام میدهند، به فكر انجام برنامههای عقب افتاده و دل مشغولیهای خود هستند.
لازم نیست لحن كودكانه به كار ببرید
وی همچنین ضمن تاكید بر این كه والدین مانند یك كودك به بازی نگاه كنند، توصیه كرد: میتوان لحن كودكانه را در حین بازی با كودك به كار گرفت اما باید توجه داشت بچهها از سه یا چهارسالگی لحن منطقی را میفهمند.
بازی را یك وسیله سرگرم كننده در نظر بگیرید و به فرآیند بازی توجه كنید و نه نتیجه بازی. بنا نیست انتهای بازی چیزی عاید دو طرف بازی بشود.
بازی را تا جایی كه لذت بخش است ادامه بدهید و نه تا زمان رسیدن به انتهای بازی، اظهار كرد: به عنوان مثال جورچین را تا زمانی كه از انجام آن لذت می برید ادامه بدهید و پس از آن رهایش كنید.
از انجام بازیهای كثیفی چون گل بازی امتناع نكنید
از انجام بازیهای كثیف چون گل بازی، نقاشی كردن با دست، دویدن زیر باران، آب بازی و مانند آن اجتناب نكنید چرا كه كودك از انجام این بازیها لذت میبرد و مایل است شما در این لذت با او سهیم شوید.